×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: بزرگترین مشکل کشاورزی کشور سنتی بودن آن و عدم تمایل کشاورزان به یادگیری و آموزش مسائل روز و تحولات کشاورزی که سبب می‌شود بهره‌وری در این بخش بسیار کم باشد مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی سبب شده تا تولید و کشت برخی از محصولات مقرون به صرفه نباشد اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌های به بازار آمده که مصرف آب را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد از همین‌رو بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مجتبی احمدی قراچه‌، مدیر بازرگانی شرکت «‌پرنیان» بنشینیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

لطفاً کمی در رابطه با مزایای مصرف خود آبیار‌های شرکت پرنیان توضیح دهید؟

به طور کلی آناوان (نام تجاری دستگاه) میزان آب و تعداد دفعات آبیاری را به طور محسوس و چشمگیری کاهش می‌دهد. ظرفیت مخزن ۱۵ لیتر می‌باشد و این مقدار آب را در بازه زمانی حداقل سه ماهه به صورت زیر سطحی به ریشه نهال می‌رساند. باتوجه به طراحی دوتکه دستگاه می‌توان سال‌ها از آن استفاده کرد و نگرانی در مورد رشد تنه درخت نداشت.
از ویژگی‌های منحصر به‌فرد دستگاه که آن را از سایر روش‌های آبیاری متمایز می‌کند صرفه‌جویی قابل توجه در مقدار آب مصرفی و همچنین کاهش تعداد دفعات آبیاری می‌باشد که این امکان مدیون طراحی خاصی است که قابلیت جمع آوری آب باران و همچنین شبنم صبحگاهی و عدم تبخیر آب را دارد و همچنین از رشد علف‌های هرز در کنار نهال جلوگیری می‌کند. از مزایای دیگر استفاده از آناوان در احداث باغ‌ها و یا در پروژه‌های بیابان زدایی،کاهش چشمگیر هزینه‌های اولیه می‌باشد.
عدم استفاده از برق و سوخت‌های فسیلی، تجهیزات آبیاری همچون پمپ و سیستم‌های تحت فشار و تنها با استفاده از یک مخزن میتوان هر چند ماه یکبار کل عرصه کاشت شده را آبیاری کرد. دستگاه در برابر گرما و نور شدید آفتاب دارای مقاومت نسبتا خوبیست و در اقلیم‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است. قانون مویینگی اساس کار آناوان می‌باشد، یعنی تنها زمانی که رطوبت خاک اطراف ریشه کم شود از آب مخزن مکش اتفاق می‌افتد و به همین علت همیشه خاک اطراف ریشه دارای رطوبت می‌باشد که این امر باعث عدم ایجاد تنش و استرس در نهال میشود ودرنتیجه رشد بهتر و بیشتر نهال را در پی دارد.

«خودآبیار» تا چه میزان از هدررفت آب در مزارع کشاورزی جلوگیری خواهد کرد؟

با استفاده از این روش آبیاری زیرسطحی قریب به ۹۰ درصد در میزان آب مصرفی صرفه جویی می‌شود.

استقبال کشاورزان از این محصول به چه شکل بوده است؟

با توجه به این‌که کمتر از یکسال است که دستگاه وارد بازار شده و آشنایی باغداران و کشاورزان با این محصول کم است،‌ آناوان به زمان بیشتری جهت معرفی و ترویج نیازمند است. اما تا کنون با پیگیری‌های مستمر شرکت، هیچگونه اظهار نارضایتی از سوی خریداران ابراز نشده است.

وزارت جهاد و سازمان‌های مسؤول مرتبط تا چه میزان از محصول تولیدی شما حمایت کرده‌اند؟

با توجه به مکاتبات و رایزنی‌های صورت گرفته جهت اضافه کردن این محصول به محصولات ترویجی وزارت جهاد کشاورزی ولی همچنان مسائلی همچون عدم وجود تجهیزات مخصوص آزمایشگاهی برای ارزیابی دستگاه و پروسه‌های اداری دریافت تاییدیه، تا کنون دستگاه در قسمت کارشناسی اداره آب و خاک وزارتخانه جهاد کشاورزی مسکوت مانده است. البته جهت ثبت محصول همکاری‌هایی با دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفته که زیر نظر اساتید برجسته ای مورد ارزیابی قرار گرفته تا نتایج تایید شده این دانشگاه به وزارتخانه ارسال گردد.

در رابطه با تولید خودآبیارها، فروش و بازاریابی آن با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

از بزرگترین چالش‌های پیش‌رو می‌توان به افزایش مداوم قیمت مواد اولیه اشاره کرد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده دستگاه شده است. با توجه به نیاز شرایط موجود و بحران آب و نیاز مبرم کشور به استفاده از محصولاتی جهت کاهش مصرف آب،کم لطفی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه سرعت ترویج محصول را به شدت کاهش داده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false