×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امسال ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده است، گفت: شرکت محصولات جانبی دیگری دارد برای نمونه تولید ۳۶ میلیون لیتر الکل در دستور کار قرار دارد و برنامه ما افزایش تولید الکل تا ۴۰ میلیون تن است و در زمان کرونا ۸۰ درصد الکل مورد نیاز کشور از طریق این شرکت تامین می شود.

به گزارش نبض اقتصاد، بازدید از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به همت هلدینگ آینده پویا و با حضور جمعی از اصحاب رسانه انجام شد و به سبب نیاز کشور به شکر و نقش این شرکت در جلوگیری از واردات آن، در این گزارش به عملکرد شرکت پرداخته شده است.
شرکت توسعه نیشکر اهواز با هدف تامین نیاز داخلی در سال ۱۳۶۲ توسط شورای شکر تشکیل و طی مطالعاتی که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ توسط صندوق مطالعات شکر صورت گرفت، ضرورت تاسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به تصویب مجلس رسید و این شرکت در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و اجرای طرح مطالعاتی مذکور را بر عهده گرفت‌ و در حال حاضر تمام کشت و صنعت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام در ظرفیت های تعریف شده و راه اندازی شده اند. همچنین در حال حاضر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هشت واحد اقماری هفت‌تپه ، دهخدا ، امام خمینی(ره) ، حکیم فارابی ، دعبل خزاعی ، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و سلمان فارسی دارد.

در این بازدید دکتر عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امسال ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده و هدف‌گذاری ۷۰۰ هزار تن شکر تا پایان سال است، گفت: شرکت محصولات جانبی دیگری دارد برای نمونه تولید ۳۶ میلیون لیتر الکل در دستور کار قرار دارد و برنامه ما افزایش تولید الکل تا ۴۰ میلیون تن است و در زمان کرونا ۸۰ درصد الکل مورد نیاز کشور از طریق این شرکت تامین می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خمیرمایه این شرکت ۱۰ هزار تن بوده است، گفت: امسال این شرکت ۲۰ درصد بالاتر از طرفین اسمی تولید کرد که در نتیجه فعالیت دانش بنیانی بود که ظرفیت تولید را به ۱۲ هزار تن رساند.
ناصری با تاکید بر اینکه تولید ام دی اف و خوراک دام در این شرکت پیگیری می شود، اظهار کرد: همچنین یک دامپروری هزار رأسی در کنار کارخانه خوراک دام راه اندازی شده است. همچنین واحد دیگری از کارخانه ام دی آف است که در کشت و صنعت امیرکبیر با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه کارخانه تولید ۲۴۰ هزار تن کاغذ تحریر در دستور کار قرار دارد، گفت: این شرکت سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با بیان اینکه تولید ۱۰ هزار تن شکر قهوه ای در واحد میرزاکوچک‌خان انجام می شود، اظهار کرد: همچنین تولید شکر دارویی با ظرفیت ۱۲ هزار تنی داریم که در راستای تامین نیاز داخلی ۷ هزار تن تولید و عرضه می شود و امکان صادرات ۴ تا ۵ هزار تن هم وجود دارد.

ناصری با بیان اینکه دو کارخانه نیتروژن، پتاسیم در حال عملیاتی شدن هستند که پودر مورد نیاز کشت و صنعت ها را تامین کنیم، اظهار کرد: همچنین زراعت چوب و اوکالیپتوس داریم و کارخانه دیگری برای بهره برداری از اسانس اوکالیپتوس انجام شده است و چوب اوکالیپتوس برای تهیه ام دی آف استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ۴ تا ۵ هزار تن ظرفیت مازاد شرکت قهوه ای داریم که می توانیم صادرات کنیم اما تاکنون صادراتی برای این محصولات نداشته ایم، اظهار کرد: اما محصولاتی مانند الکل، خمیرمایه و… به کشورهای منطقه همچون ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای اروپایی مانند آلمان صادرات داشته ایم.
ناصری در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض اقتصاد درباره تامین انرژی مورد نیاز شرکت، گفت: در حال حاضر نیروگاه ۱۰ مگاواتی برق در شرکت وجود دارد که برق صنعت را تامین می کنند، همچنین ۲۲ ژنراتور با ظرفیت ۳۳ مگاوات برنامه ریزی کرده ایم و از سال ۱۴۰۰ مشکلی در تامین برق نداریم و برق مازاد هم به شبکه فروخته می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه شرکت سالانه ۱.۵ میلیون تن حمل بار دارد، اظهار کرد: در فصل های مختلف حمل و نقل محمولات شرکت با چالش مواجه می شد برای نمونه زمان برداشت گندم کامیون ها در آنجا مستقر می شد و حمل و نقل شرکت با مشکل مواجه می شد به همین دلیل سال ۱۴۰۰ با خرید شرکت حمل و نقلی و افزایش ماشین های آنها منجر شد که نه تنها نیاز شرکت تامین شود، بلکه این شرکت سودآوری خوبی برای هلدینگ داشته باشد و تلفات شرکت در زمان حمل به حداقل رسیده است و در نهایت عملکرد شرکت حکایت از این دارد که بعد از یک روزه زیان سازی بعد از واگذاری به سودآوری رسیده است.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار نفر حقوق بگیر هلدینگ هستند و حدود ۸۰ هزار نف
لیلا افلاکی: ر به صورت غیرمستقیم شغل آنها متاثر از فعالیت مجموعه است‌

ناصری با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود ۵۰۰ نفر محقق در مجموعه فعال هستند، اظهار کرد: در کشت و صنعت ها دفاتر مطالعات مبارزه با آفات وجود دارد و از طریق پرورش زنبور مهاجم عملا افت را از بین می بریم به همین دلیل هیچ سمی برای از بین بردن آفات استفاده نمی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هنوز مجموعه هفت تپه به شرکت واگذار نشده است و به شکل پیمان مدیریت اداره می شود، گفت: این مجموعه امسال حدود ۷۰ تن ظرفیت تولید دارد و با توجه به اینکه اقداماتی برای نوسازی انجام شده برنامه ما افزایش ظرفیت تولید شرکت است.

۶۰۰ هکتار زمین ها زیر کشت اکالیپتوس
در خلال بازدید از اراضی زیر کشت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دلفی معاون کشاورزی این شرکت با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر ۱۵۶۰۰ هکتار وسعت دارد، گفت: ۱۲۸۶۴ هکتار آن قابل کشت نیشکر است و ۱۷۶۰ هکتار سالانه شامل داشت بوده و در چهار سال گذشته هم بالای یک میلیون تن نیشکر و بالای ۱۰۰ هزار تن تولید نیشکر داشته است
وی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ هکتار از زمین ها زیر کشت اکالیپتوس رفته است، گفت: در حال حاضر برداشت شرکت ماشینی است و با ۹۰ دستگاه حمل و نقل ۱۰ هزار تن در روز انجام می شود.
همچنین رستمی معاون صنعت کشت و صنعت امام خمینی در جمع خبرنگاران گفت؛ با بیان اینکه در روز ظرفیت ۱۰ هزار تن تولید نیشکر داریم، در مجموع ۱۰۰ هزار تن تولید در کشور انجام می شود که البته در سال های اخیر حدود ۵ درصد بیشتر از ظرفیت، تولید شده است.
گفتنی است در ادامه این بازدید خبرنگاران از واحد تولید MDF و ملامینه این شرکت و همچنین از واحد اسانس گیری اوکالیپتوس دیدن کردند و از نزدیک از فرآیند فرآوری شکر و بسته بندی این محصول اطلاعات جامع و کاملی کسب کردند. / نبض اقتصاد آنلاین

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false