×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

توجه داشته باشید که در شرایط کنونی که با توجه به نوسان قیمت دلار قیمت هر کیلو آلژینات سدیم وارداتی حدود ۹۰ هزار تومان است که بیشتر هم مصرف صنعتی دارد. البته بخشی از این ماده که مصرف خوراکی دارد که بسیار گران است و از کشورهایی اروپایی مانند نروژ وارد می‌شود که قیمت هر کیلوی آن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.
اسید آلژنیک در واقع ماده اصلی آلژینات سدیم است. این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد اساسی به‌عنوان یک تثبیت کننده دارد. مانند صنایع غذایی که از این ماده به عنوان یک امولسی‌فایر در ساخت محصولاتی مانند بستنی یا نان و…. کاربرد دارد.محمود حافظیه رییس بخش آبزی‌پروری مؤسسه تحقیقات علوم شیلات در گفت‌وگو با ایانا در مورد تولید اسید آلژنیک و ماده اصلی آن یعنی آلژینات سدیم از جلبک قهوه‌ای سارگاسوم در داخل کشور گفت: سارگاسوم (Sargassum) یک نوع جلبک قهوه‌ای است که در سواحل جنوبی کشور به‌خصوص در استان اسیستان و بلوچستان به وفور یافت می‌شود. با توجه به شرایط تصمیم بر آن شد که از جلبک‌ها به استفاده بهینه و در خور توجه شود.
او اضافه کرد: پس از آنالیزهای آزمایشگا‌هی این نتیجه به دست آمد که جلبک گفته شده حاوی مقادیر قابل قبولی از آلژین است، بنابراین این امکان وجود داشت که جلبک‌ها اسید آلژنیک استخراج کرد.
حافظیه در مورد اهمیت تولید این محصول در داخل کشور توضیح داد: اسید آلژنیک در واقع ماده اصلی آلژینات سدیم است. این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد اساسی به‌عنوان یک تثبیت کننده دارد. مانند صنایع غذایی که از این ماده به عنوان یک امولسی‌فایر در ساخت محصولاتی مانند بستنی یا نان و…. کاربرد دارد.
او اضافه کرد: کاربرد دیگر آلژینات سدیم در صنایع نساجی برای تقویت دوام و استحکام پارچه (آهار پارچه)، مصارف پزشکی مانند استفاده‌های دارویی برای پوشش کپسول و…، مصارف دندانپزشکی برای قالب‌گیری و… است. با توجه به تعدد کاربردهای این ماده، قدم‌های نخست برای تولید داخلی این ماده برداشته شده است.
رییس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات در مورد میزان واردات آلژینات سدیم و قیمت آن در داخل کشور گفت: بر اساس آخرین آمار گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت که در سال ۹۴، واردات آلژینات سدیم حدود ۶۰۰ تن بوده است. البته این ماده به عنوان امولسی‌فایر ثبت و وارد شده اما از آنجایی که این ماده کاربردهای متفاوت و متعددی دارد ممکن است با نام‌های دیگر نیز وارد شده باشد بنابراین به‌طور قطع میزان واردات آلژینات سدیم بیش از این مقدار است.
حافظیه با اشاره به این‌که بیشترین میزان واردات آلژینات از چین بوده است، توضیح داد: توجه داشته باشید که در شرایط کنونی که با توجه به نوسان قیمت دلار قیمت هر کیلو آلژینات سدیم وارداتی حدود ۹۰ هزار تومان است که بیشتر هم مصرف صنعتی دارد. البته بخشی از این ماده که مصرف خوراکی دارد که بسیار گران است و از کشورهایی اروپایی مانند نروژ وارد می‌شود که قیمت هر کیلوی آن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.
او اضافه کرد: در حال حاضر فرآوری و تولید اسید آلژنیک در سیستان و بلوچستان در مقیاس کوچک و متوسط در حال انجام است.
این فرآیند یک روند خیلی ساده و ابتدایی است که از جمع‌آوری جلبک در سواحل شروع شده، سپس شسته و پخته می‌شود، پس از خشک شدن پودر شده و رنگ‌بری می‌شود. طی این مراحل از هر هزار کیلو جلبک تر، حدود ۴۰ کلیو آلژینات خشک حاصل می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false