×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

امیر‌حسین ابره‌دری

در یکسال گذشته اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که در کابوس خود هم نمی‌دیدیم. روزی آغاز نمی‌شد که خبر گرانی یک محصول را نشنویم و اگر اینگونه نبود روزمان شب نمی‌شد. سال گذشته و در همزمانی با نمایشگاه دام و طیور تهران در گفت‌وگو با فعالان این صنعت سختی کار در این صنعت را متوجه شدیم، ولی امسال و دقیقاً همزمان با نمایشگاه دام و طیور تهران دیگر بسیاری از آن دوستان در این صنعت فعالیت نمی‌کنند و عطایش را به لقایش بخشیدند.
دلایل حذف بسیاری از این صنعتگران تورم و گرانی سرسام‌آرو در یکسال گذشته بود که به جرأت می‌توان گفت رقمی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد بوده است.
این رقم یعنی چه؟ یعنی اگر سال گذشته مرغ را کیلویی ۶۵۰۰ تومان خریداری می‌کردیم اکنون باید با قیمت ۱۴ هزار تومان خرید کنیم و یا اگر گوشت قرمز را با قیمت کیلویی ۴۵ هزار تومان خرید می‌کردیم اکنون باید با قیمت ۱۱۰ هزار تومان خرید کنیم و این افزایش قیمت را در سایر اقلام کشاورزی مانند ماهی، میگو، تخم‌مرغ، میوه، سبزیجات و… نیز مشاهده کردیم.
در این برهه زمانی بحرانی پرسشی ذهنمان را درگیر می‌کند، و آن این‌که چه عواملی باعث این تورم و گرانی در اقتصاد کشور شد؟ خروج آمریکا از برجام یا هر عامل دیگری. به هرحال هر عاملی که سبب این اتفاقات شده است باید و باید رفع شود. دلیل اصرار بر حل این معضل فشار اقتصادی است که مردم متحمل می‌شوند.
در این زمان نوک پیکان تقصیر برگردن تولیدکننده می‌افتد. مردم با پیروی از صحبت مسؤولین می‌پرسند چرا مرغ گران شده؟ چرا تخم‌مرغ گران شده؟ چرا گوشت گران شده؟ چرا شیر گران شده و چراهای بسیار دیگر.
ولی در عمل باید پرسید چرا متولیان به‌گونه‌‌ای عمل کرده‌اند که محصولات تولیدی به این شکل افزایش قیمت پیدا کند.
تولید، مستلزم زمان، مراقبت و تهیه مواد اولیه است و زمانی‌که مواد اولیه افزایش قیمت پیدا می‌کند متقابلاً قیمت تمام شده محصولات نهایی نیز افزایش پیدا می‌کند پس تولیدکننده چگونه می‌تواند محصول تولیدی خود را با قیمت سابق به فروش برساند؟!
به‌طور مثال در صنعت طیور، وقتی ذرت از قیمت ۸۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان می‌رسد و کنجاله سویا از قیمت ۲۰۰۰ تومان به قیمت ۳۰۰۰ تومان می‌رسد تولیدکننده چگونه می‌تواند محصول خود را با قیمت قبل وارد بازار کند؟ که باید به این افزایش قیمت‌ها عوامل دیگری مانند دارو، انرژی، حقوق و… را نیز اضافه نمود که در کل حدود ۱۰۰ درصد در قیمت تمام شده تأثیر دارد. این مشکلات در کلیه صنایع کشور گریبانگیر تولیدکنندگان شده است و آیا راه‌حل رفع این معضل رودروی تولیدکننده قرار گرفتن است؟
مقارن با زمان برگزاری نمایشگاه دام و طیور تهران ضرورت دارد تا از کلیه تولیدکنندگان این عرصه قدردانی کرد که با این شرایط اقتصادی و مشکلات تهیه منابع و مواد اولیه سعی کردند در کار خود باقی بمانند و در عرضه محصولات خود به مردم تلاش لازم را انجام دهند و امید است تا دولت نیز بتواند به نوبه خود نقش‌آفرین خروج از وضعیت فعلی باشد و با حل این تورم زمینه‌ساز رسیدن محصولات غذایی به سفره مردم باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false