×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: نخستین «همایش ملی کشاورزی و رونق تولید» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر مجتبی نوروزی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید که با شعار « کشاورزی، محور رونق تولید و محرک توسعه اقتصاد ملی» در راستای تبیین توسعه کارآفرینی اجتماعی و چگونگی تحقق رونق تولید با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر این‌که « امروزه مسأله اصلی و اساسی، رونق تولید است. اگر تولید شد، آن وقت در بخش‌های مختلفی تحوّل ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر می‌گذارد در اشتغال.
هم تأثیر می‌گذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه.
هم تأثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی، این‌ها همه مشکلات مهمّ اقتصادی ما است.» گفت: امروز جنگ اقتصادی، اولویت اول تهاجم دشمن و اقتصاد مقاومتی و رونق تولید راهکار مقابله با این تهاجم‌ می‌باشد. در فضای اقتصادی کنونی که فشار تحریم‌های دشمن روز به روز در حال افزایش است نقطه کانونی مقاومت ملی در عرصه‌های اقتصادی می‌تواند بر پایه کشاورزی مردم محور بنا گردد.
وی افزود: در شرایط کنونی تحریم می‌تواند یک محرک اساسی و سریع در رونق تولید، اشتغال و پویایی بنگاه‌های کوچک باشد. در حالیکه تحریم‌های ظالمانه مالی علیه کشور و وضعیت رکود اقتصادی، ضعف نوسانات و تغییرات مستمر مقررات و سیاست‌های تجاری و ارزی بر فعالیت بنگاه‌های کوچک اثر مخرب داشته، سایر مشکلات بنگاه‌ها از جمله کمبود نقدینگی و وضعیت مالی، سیستم بازاریابی و بازار رسانی مناسب محصولات تولیدی، مشکل دسترسی و هزینه‌های بالا مواد اولیه در زمره چالش‌های داخلی بنگاه‌های کوچک و متوسط به شمار می‌رود که باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرند.
وی اشاره کرد: بدیهی است که حمایت‌های کنونی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ناچیز بوده و مدیران این شرکت‌ها خواستار توجه و حمایت بیشتر می­باشند در حالی که با توجه به کمبود منابع مالی دولت امکان حمایت همه جانبه از بنگاه‌های کوچک و متوسط در حوزه تسهیلات و حمایت­های مالی را ندارد؛ بنابراین رویکرد و سیاستگزاری جدیدی را میطلبد و رسالت بنگاه‌های بزرگ حمایت از بنگاه‌های خرد می‌باشد.
نوروزی تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر با تغییر رویکرد خود و توسعه زنجیره‌های تامین، کار با بنگاه‌های کوچک تولیدی و پشتیبانی همه جانبه را بطور جدی پیگیری می‌کند تا از اتلاف منابع و تلاش‌های صورت گرفته جلوگیری شود.

کارآفرینی اجتماعی، محرک رونق تولید

وی در ادامه این همایش گفت: با اشاره به این‌که با بررسی آمار در می‌یابیم بخش کشاورزی نقش بالایی در تولید ناخالص ملی، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، اشتغال و کاهش مشکلات اقتصادی-اجتماعی کشور دارد گفت: رونق تولید در آن می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصادی نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. بی شک بیکاری اصلی‌ترین چالش اقتصادی هر کشور در مواجهه با مردم است و رفع بیکاری، یعنی ایجاد اشتغال پایدار اصلی‌ترین دغدغه حاکمان؛ که این مهم فراهم نخواهد گردید مگر با کارآفرینی و رونق تولید.
شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در سال رونق تولید نه تنها به دنبال پاسخگویی کامل به نیاز‌های غذایی کشور است، بلکه تلاش می‌کند با گسترش سطح توانمندی‌های خود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، در بازار‌های بین المللی حضوری فعال داشته باشد و نقش موثری در توسعه اقتصادی و امنیت ملی کشور ایفا کند.
اتکاء به تولیدات داخلی محصولات غذایی، آسیب پذیری در سطح ملی به ویژه در شرایط تحریمی را به حداقل می‌رساند. عرضه باثبات محصولات کشاورزی نقش اساسی در امنیت غذایی جامعه دارد و نهایتاً می‌تواند پایداری و استمرار امنیت غذایی را تضمین نماید.
اشتغال و پویایی بنگاه های کوچک، محرک اساسی و سریع رونق تولید / کشاورزی مردم محور، نقطه کانونی مقاومت ملی در عرصه‌های اقتصادی / توسعه کارآفرینی اجتماعی ابزاری در استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی

کشاورزی برای کشور ما یک مزیت نسبی است:

وی در ادامه این همایش اعلام کرد: مزیت نسبی یکی از معیار‌های مهم اقتصادی جهت برنامه ریزی تولید، صادرات و واردات است و به معنای توانایی یک کشور یا یک منطقه در تولید یک کالا با هزینه و فرصت کمتر نسبت به سایر کشور‌ها یا مناطق می‌باشد. این نظریه بیان می‌دارد که هر کشور یامنطقه با توجه به استعداد‌های طبیعی، فراوانی و سطوح بهره وری عوامل تولید به طور نسبی در تولید بعضی از محصولات مزیت دارد بنابراین بر اساس تخصص وتقسیم کار منطقه‌ای که از مزیت نسبی نشات می‌گیرد، تولید و به تبع آن رشد اقتصادی و رفاه عمومی در کشور افزایش پیدا می‌کند.
تسهیل فضای کسب و کار داخل در جریان افزایش تنگنا‌های ایجاد شده از خارج می‌تواند بار فشار را متعادل کند. حل برخی مشکلات کسب و کار، راهکاری است که عمدتاً بودجه چندانی نیاز ندارد و نیاز به سیاستگزاری صحیح و عزم ملی دارد.

وی افزود: بررسی ساختار اقتصادی کشور نشان می‌دهد که کسب و کار‌های خرد قسمت اعظمی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و سهمی غیرقابل انکاری از تولید کشور، مربوط به این حوزه است که در صورت حمایت می‌تواند نقش مهمی را در راستای رونق تولید با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور ایفا نماید.

نوروزی در ادامه گفت: هم‌افزایی کسب و کار‌های کوچک و متوسط در قالب سیاست خوشه بندی رویکرد مناسبی برای توسعه صنعت و پشبرد رشد اقتصادی در بخش کشاورزی و مناطق روستایی است. در همین خصوص به دلایل متعددی همچون اشتغالزایی، توسعه منطقه ای، ایجاد ارتباط بین واحد‌های صنعتی کوچک و بزرگ، توجه ویژه به این مقوله لازم است و این خوشه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی می‌توانند به بهره برداری از فرصت‌های کارآفرینی و توسعه زنجیره ارزش کمک کنند.

وی اعلام کرد: باید در نظر داشت مفهوم رونق تولید «توسعه فعالیت‌های مولد و با ارزش افزوده بالای اقتصادی» است که به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال پایدار و بالا رفتن درآمد سرانه خانوار منجر می‌شود و هرگونه رشد اقتصادی را نمی‌توان مترادف با رونق تولید دانست؛ و در همین رابطه حوزه کشاورزی و تولید مردم محور در این بخش در سال رونق تولید، می‌تواند محوریت تحقق این شعار را برعهده داشته باشد.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر بیان کرد: امروزه ساختار اقتصادی دنیا با گذشته به طور اساسی تفاوت کرده است. تولید پایدار و پیرو آن توسعه پایدار امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار است و توسعه کارآفرینی اجتماعی ابزاری در استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی در شناسایی و رفع چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و بازگشت توسعه اقتصادی به درون روستا‌ها می‌باشد.

وی گفت: ایجاد اشتغال، توزیع درآمد، متنوع نمودن اقتصاد روستایی و کاهش نابرابری در توسعه اجتماعی – اقتصادی به طور سنتی از اهداف اولیه صنعتی شدن روستایی محسوب می‌شود. توسعه صنایع در مناطق روستایی متناسب با زیست بوم کسب و کار این مناطق به توسعه کسب و کار‌های روستایی منجر می‌شود. توسعه کسب و کار‌های مبتنی بر تکامل زنجیره ارزش در طی یک دوره زمانی نتیجه تعامل بین عوامل داخلی و خارجی است.
از آنجایی که شرکت‌های کوچک توانایی محدودی در کنترل عوامل محیط خارجی دارند بقا و رشد آنها، به توانایی آن‌ها در شناسایی و پاسخ به تهدید‌ها و فرصت‌های محیط خارجی وابسته است که این امر لزوم ایجاد زنجیره و خوشه‌های تولید را نشان می‌دهد.
به طور مثال کشور‌های ترکیه و پاکستان و هند با فعال کردن بخش خصوصی و روستایی و با ایجاد واحد‌های ۵ راسی در یک دهه گذشته توانسته اند بخش قابل توجهی از تولید لبنیات در جهان را در اختیار بگیرند.
در سال ۲۰۱۸، ترکیه دارای یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار مزرعه گاو ثبت شده است که مزارع کوچک (با ۱-۴ راس گاو) ۶۰ درصد کل مزارع را تشکیل می‌دهند.

آمار نگهداری اندازه مزارع گاو ترکیه به شرح زیر است:

وی در ادامه اعلام کرد: تجارب حاصله و مطالعات انجام شده در دهه های اخیر به خوبی نشان داده است الگوهای به ظاهر مناسب توسعه که بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و معمولاً به صورت کلیشه ای و با اعمال مدیریت از بالا به پایین و فارغ از شرایط اجتماعی – اقتصادی جوامع انسانی، تصمیم گیری و اجرا شوند به دلیل نادیده گرفتن نقش مردم پایگی و جوامع محلی در تصمیم گیری های اصلی در مراحل طرح و اجرا، معمولاً با مشکلات زیادی مواجه می شوند که هم از نظر اقتصادی پرهزینه اند و هم از نظر اجتماعی ناپایدار و غالباً به هدف های از پیش تعیین شده نیز نمی رسند.
الگوهای توسعه اقتصادی–‌ اجتماعی جامعه محور، ضمن توانمندسازی مردم، زمینه های مشارکت فعال آنان را در برنامه های توسعه فراهم می کنند. مسئولیت پذیری اجتماعی آحاد مردم و مشارکت سازمان های مردم نهاد، شاکله اصلی این رویکرد است.
وی افزود: واقعیت امر این است که توسعه در کشور ما مستلزم ظرفیت سازی کار آفرینانه در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است. این امر منجر به پرورش افرادی می شود که می توانند در بخش های مختلف جامعه کسب و کارهای نوین ایجاد کنند، ظرفیت های موجود را توسعه دهند و با نوآوری، مشکلات جامعه، دولت و بخش عمومی را کاهش دهند. در صورت تحقق این هدف مهم، از ظرفیت های بالقوه در جامعه حداکثر استفاده به عمل خواهد آمد و اشتغالزایی، عدالت و رفاه اجتماعی، توسعه پایدار، افزایش کیفیت زندگی، نشاط و امید به زندگی در این مناطق را به دنبال دارد.

وی افزود: دگرگونی و تحولات در سراسر جهان امروز باعث شده است که کارآفرینی بیش از پیش اهمیت یافته و سازمانها بیشتر از گذشته نیازمند نوآوری و کارآفرینی برای تطبیق با شرایط جدید باشند. در این راستا کارآفرینان اجتماعی که ویژگیها و رفتارهایی شبیه به کارآفرینان اقتصادی دارند بیشتر با کارها و فعالیت‌های دلسوزانه و حمایت کننده ارتباط داشته و برای حل مشکلات اجتماعی تصور و بینش مطلوبی دارند. ازجمله نتایج به دست آمده مربوط به توسعه کارآفرینی اجتماعی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی و تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است.
دیروز جهاد مقدس (دفاع مقدس) و جهاد سازندگی بود و یکی از درس‌های مهم دوران هشت سال دفاع مقدس بحث بازدارندگی است و امروز در جنگ اقتصادی نیز ما باید از روش‌ها و الگو‌های بازدارندگی آن دوران، بهره‌مند شویم. یکی از توجهات مهمی که باید در این جنگ داشت، اقدام و عمل در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که لازمه تحقق بازدارندگی اقتصادی می‌باشد و باور کنیم که می‌شود و ما می‌توانیم.
ما امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم، مأموریت ما، رونق تولید است در راستای افزایش توان بازدارندگی اقتصادی و ما باید به عنوان مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی با رمز عملیاتی رونق تولید به مصاف دشمنی برویم که تهاجم حداکثری را در دستور کار خود قرار داده و باید به سهم خود، نقش خود را در رسیدن کشور به نقطه بازدارندگی اقتصادی و اوج اقتدار اقتصادی به خوبی ایفا کنیم.
نوروزی ادامه داد: در شرایط فعلی که انواع تحریم ها حادث شده، ضرورت انتقال دانش فنی، استفاده حداکثری از زیرساخت های تولیدی و ارتقا بهره وری به منظور پوشش حداکثری نیازهای جامعه را الزامی نموده است لذا سازمان اقتصادی کوثر و دیگر متولیان بخش کشاورزی می بایست با سرلوحه قراردادن فرموده آن رهبر فرزانه که، اقتصاد مقاومتی؛ الگویی الهام ‌بخش از نظام اقتصادی اسلام و فرصت مناسبی برای تحقق حماسه اقتصادی است با به کارگیری سیاست های کلی ابلاغی به منظور اتخاذ تدابیری جهت برون رفت از مشکلات فعلی و دفع تهدیدات احتمالی آینده با رویکرد به کارگیری ظرفیت ها و قابلیت های متنوع در بستر جغرافیای مزیت های مناطق کشور راهکارهایی را پیش بینی نمایند، تا با تلاشی مضاعف بتوانیم آنچه حداکثر توان عملیاتی داریم برای کاهش آسیب پذیری کشور در برابر تحریم های ظالمانه با به کارگیری راهکارهای نوآورانه و مبتنی بر مشارکت های مردمی و اتخاذ راهبرد ایجاد زنجیره های کامل تولیدی بر بستر ایجاد و توسعه خوشه های صنعتی همت گماریم.
و در پایان این همایش اعلام کرد: توسعه کسب و کارهای نوپای کشاورزی دریچه ای برای آغاز یک فعالیت کارآفرینانه کشاورزی است، اما در این مسیر موانع و مشکلاتی برای آغاز این شرکت‌ها وجود دارد. به جهت کاهش یا رفع موانع موجود در بخش کسب و کارهای نوپای کشاورزی، بایستی زیرساخت های مناسبی را برای اینکار فراهم نمود یا زیرساختهای موجود را اصلاح کرد یا گسترش داد. زیرا اولین اصل مهم در توسعه کارآفرینی در سطح کلان، ایجاد و توسعه زیرساخت های مناسب برای کارآفرینان این بخش است که باعث ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، افزایش بازدهی و بهره وری تولیدات نوین کشاورزی میشود و این اقدام از وظایف کلیدی ما متولیان این بخش می باشد. / روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false