×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

با حضور دکتر درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات  و مهندس اسفندیاری‌پور مجری طرح محوری گندم و نیز کارشناسان و مدیران مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی و معاونت زراعت وهمچنین مدیران حفظ نباتات ۱۵ استان جنوبی و غربی کشور جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم در محل سالن غدیر سازمان حفظ نباتات برگزار شد.
در این جلسه دکتر درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات طی سخنانی نکات مهمی را در بحث مبارزه با بیماری‌ها و آفات گندم یادآور شد وی گفت: مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد‌کشاورزی ایجاد و حفظ امنیت غذایی از لحاظ حجم و کیفیت در کشور است که خوشبختانه در‌خصوص محصول استراتژیک گندم این خود کفایی در دوران حضور مهندس حجتی و تیم اجرایی ایشان در وزارت جهادکشاورزی همواره حفظ شده و این نتیجه زحمات همه همکاران و کشاورزان عزیز بوده و باید ادامه یابد.
وی با اشاره به عملکرد خوب مبارزه با سن و سایر آفات گندم در سال گذشته گفت امسال کار سخت تری در پیش داریم و با توجه به وضعیت اقلیمی از اسفند‌‌ماه و خصوصا ایام نوروز همه ما در کنار یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا راندمان مبارزه از سال گذشته نیز در سطح بهتری قرار گیرد.
دکتر درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سر لوحه سیاست‌های کاری، در سازمان حفظ نباتات این است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم بخشی از سموم تکنیکال را خودمان در داخل کشور به مرحله تولید برسانیم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام و در حال پیگیری هستیم.
وی گفت: در زمینه تدارک سموم تکنیکال و آماده مصرف با تلاش شبانه‌روزی همکاران مادر بخش آفت‌کش‌های سازمان هم‌اکنون هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و تدارک لازم صورت پذیرفته که با ید با مدیریت صحیح نسبت به نیاز هر نقطه از کشور آفت کش مورد نظر تامین و مورد استفاده قرار گیرد. درگاهی افزود میزان مصرف ماده موثره سم در ایران حدود ۶۰۰تا ۷۰۰ گرم در هکتار است که این میزان در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در هکتار می‌رسد. ولی در برخی جاها بد مصرفی وجود دارد که باید با کارهای ترویجی نسبت به اصلاح آن اقدام گردد.
درگاهی اضافه کرد وظیفه ماست تا با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت نظارت بر توزیع و فروش آفت‌کش‌ها و حذف فروشگاه‌های غیر‌مجاز اقدامات جدی صورت پذیرد که این مهم با حضور دکتر رمضان‌نژاد به‌عنوان رییس جدید این سازمان و نگاه ویژه‌ای که ایشان نسبت به این موضوعات دارند نسبت به قبل تسهیل گردیده است‌. لذا باید سرکشی‌ها و ارایه گزارش‌ها توسط همکاران‌، در استان‌ها با جدیت بیشتر دنبال و گزارش لازم در این زمینه به سازمان ارسال شود.وی گفت در زمینه تدارک آفت‌کش‌ها باید به سمتی حرکت کنیم که سبد سم کشور از سموم پر خطر به سمت کم خطر و از کم خطر به بیولوژیک نزدیک شود که این مهم نیز از جمله مواردی است که سازمان حفظ نباتات به‌شدت پیگیر آن بوده و هست لیکن هیچگاه نمی توان ادعا کرد که آفت‌کش در کشور وارد و یا مصرف نشود. رییس سازمان حفظ نباتات افزود با توجه به نگاه ویژه مقام عالی وزارت در‌خصوص تامین نهاده‌ها در تخصیص ارز مورد نیاز برای کود و سم و بذر هیچگونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.
رییس سازمان حفظ نباتات در خاتمه سخنان خود با تأکید بر این‌که شبکه‌های مراقبت در کلیه استان‌ها باید فعال و به‌موقع عمل نمایند گفت، تیم مدیریتی سازمان حفظ نباتات و اینجانب نیز شخصا در زمان پیک فعالیت همکاران در بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم و خصوصاً سن از اسفند‌ماه و نیز ایام نوروز در عرصه‌های کشاورزی حضور فعال و پر رنگ خواهیم داشت تا ان‌شااله امسال نیز همانند سال گذشته موضوعات به‌موقع رصد شوند و بتوانیم کارنامه بسیار خوبی در زمینه تولید گندم در کشور داشته باشیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false