×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: تنوع زیادی به لحاظ ژنتیکی در مورد گندم ایجاد شده و ۱۲۰ رقم از این نوع محصول در کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ما، سهراب سهرابی، معاون مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی، در کارگاه آموزش تغذیه محصولات زراعی (گندم و جو) با شرکت کارشناسان مسؤول زراعت استان های شمال غرب کشور در تبریز اظهار کرد: در طرح های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی، ۹ طرح ملی تصویب شده که یکی از آنها طرح ملی خودکفایی گندم و رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول است.
وی با اشاره به تحقق برنامه‌های هدف گذاری شده در خصوص تولید گندم گفت: در حال حاضر ارقام خوبی از نظر ژنتیک در دست داریم که از تنوع زیادی نیز برخوردارند.
وی خاطرنشان کرد: در موضوع به زراعی استفاده از ابزارهای مناسب از جمله کوددهی مناسب، مدیریت منابع آبی و رعایت زمان و تناوب کشت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
سهرابی ادامه داد: موضوعی که مورد غفلت واقع شده و فراموش شده است بحث تغذیه گیاهی است و تنها کشاورزان برتر در حوزه زراعت و باغبانی، تغذیه گیاهی را که یکی از اصول مهم در زراعت و باغبانی محسوب می شود به خوبی رعایت کرده اند.
معاون مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی با اشاره به این نکته که در کشت دیم مشکل بیشتر و دشوارتر است، اظهار کرد: بخش مهمی از کود مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و در تامین کودهای دیگر نیز با انجام هماهنگی لازم مشکلی وجود ندارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه گفت: در تولیدات بخش کشاورزی و در حوزه زراعت و باغبانی، به زراعی و به نژادی نظیر تعویض بذر، نهال اصلاح شده و بذر اصلاح شده دو موضوع اساسی در این بخش می باشد.
علی رخ افروز ادامه داد: در حال حاضر افزون بر ۲۰ رقم گندم در کشور کشت می شود و این در حالتی است که در سال های گذشته یکی دو رقم بیشتر نبود و با محدویت منابع آبی و کاهش سطح زیرکشت از عملکرد خوبی نیز برخوردار بوده و تولید کاهش نیافته است.
وی در خصوص گوجه فرنگی و پیاز نیز اظهار کرد: در گوجه فرنگی و پیاز هم با وجود کاهش سطح زیرکشت افزایش تولید داریم و با مصرف کود تا ۳۰ درصد، افزایش محصول دیده می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: با رعایت چهار اصل در تغذیه شامل مقدار کود، زمان مصرف کود، منبع کود و روش استفاده از کود نتایج مطلوبی در تولیدات کشاورزی از جمله در افزایش گندم حاصل می شود.
رخ افروز گفت: به نژادی یک حرکت علمی است و یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش تولید محصولات کشاورزی است.
وی با بیان این‌که به زراعی مبحث اصلی در کشاورزی می باشد و نکته اصلی آن تغذیه گیاهی است، افزود: مصرف به موقع کود حداقل ۳۰ درصد تاثیر مثبت در تولید محصولات دارد. / ایرنا

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false