×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا :ماهی‌ها تقریباً به‌طور جهانی یکی از غذاهای سالم کره زمین محسوب می‌شوند. ماهی تیلاپیا Tilapia، یک ماهی ارزان قیمت و با طعم ملایمی است. این ماهی چهارمین نوع غذای دریایی است که بیشترین مصرف را در ایالات متحده دارد.
مریم حق‌بیان

ماهی‌ها تقریباً به‌طور جهانی یکی از غذاهای سالم کره زمین محسوب می‌شوند. ماهی تیلاپیا Tilapia، یک ماهی ارزان قیمت و با طعم ملایمی است. این ماهی چهارمین نوع غذای دریایی است که بیشترین مصرف را در ایالات متحده دارد. بسیاری از افراد ماهی تیلاپیا را دوست دارند زیرا نسبتاً مقرون به صرفه است و طعم چندان تندی ندارد. با این‌حال، مطالعات علمی نگرانی‌هایی را در مورد محتوای چربی تیلاپیا مشخص کرده است. چندین گزارش همچنین ابهاماتی را پیرامون شیوه‌های تولید و پرورش تیلاپیا ایجاد نموده است.در نتیجه، بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که باید به طور کلی از این ماهی اجتناب کنید و حتی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد

آیا مصرف ماهی تیلاپیا خطرناک است؟
تیلاپیا یکی از گونه‌های مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند. این ماهی در مکان‌های مختلف و با انواع غذا‌های گوناگون پرورش پیدا می‌کند و می‌تواند برای برخی از اکوسیستم‌ها مشکل ساز شود.وب سایت فرارو: ماهی پرطرفدار تیلا پیلا آب شیرین، به دلایل گوناگون به مصرف انسانی قرار گرفته می‌شود. آیا تا به‌حال به این فکر کره‌اید که تیلاپیا برای شما مضر است؟ آیا باید از خوردن آن خودداری کرد؟ قبل از اینکه آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید یا تصمیم بگیرید که مدت طولانی از رژیم خود خارج اش کنید، اجازه دهید نگاهی به شهرت بد تیلاپیا بیندازیم و این‌که آیا واقعاً شایسته این همه نکوهش است.

ماهی تیلاپیا چیست؟
تیلاپیا نوعی ماهی است که منشا آن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های آفریقا است. برخی ممکن است آن را به عنوان ماهی سیکلید (cichlid) تشخیص دهند. با این حال، هر دو نام ساده برای انواع ماهیان در قبیله cichlids tilapiine هستند. معمولاً مناسب آب‌های گرم می‌باشند.از نظر تاریخی، سیکلید ماهی مهمی در مصر بود. در زمان‌های کنونی، اهمیت تجاری خوبی در سراسر جهان به‌دست آورده است. تا حدودی این به دلیل سازگاری این ماهی و تا حدی به دلیل محبوبیت آن به‌عنوان گزینه‌ای برای آبزی‌پروری است.با این‌حال، سازگاری آن نیز تهاجمی اش می‌کند. تیلاپیا یکی از گونه‌های مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند. این ماهی در مکان‌های مختلف و با انواع غذا‌های گوناگون پرورش پیدا می‌کند و می‌تواند برای برخی از اکوسیستم‌ها مشکل‌ساز شود.

آیا تیلاپیا برای شما مضر است؟
در زیر چند نگرانی در مورد ماهی تیلاپیا وجود دارد: طبیعت تهاجمی، شرایط پرورش، آنچه تغذیه می‌کنند، انواع GM یا GE اجازه دهید به جزییات این ماهی نگاهی کوتاه بیندازیم. تیلاپیا در آبزی‌پروری به طور گسترده‌ای رواج دارد، به این معنی که در سراسر جهان بسیاری از مزارع ماهی وجود دارد که یک یا بسیاری از انواع این ماهی‌ها را به تنهایی پرورش می‌دهند. این‌ها سپس به بازار‌هایی جهانی که تقاضا برای این ماهی‌ها وجود دارد، صادر می‌شوند.الزامات ساده‌تر محیطی آن‌ها، توانایی رشد و تولید مثل سریع شان باعث شده است تا بر سایر عناصر اکوسیستم تسلط یابد. آن‌ها همچنین با توانایی شنا در پایین دست در آب‌های شور در شرایط نامطلوب قادر به زنده ماندن بهتر هستند؛ بنابراین، هنگام پرورش این ماهی‌ها، بهتر است از آن‌ها در محفظه‌ای خاص نگهداری شوند، در غیر این صورت، فرار برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.با توجه به تولید گسترده تجاری سیکلید‌ها، نگرانی در مورد ایمنی مصرف این مواد در حال افزایش است. شرایطی که در آن پرورش داده می‌شوند، باعث نگرانی می‌شود و گزارش‌ها حاکی از تغذیه ماهی با آنتی‌بیوتیک است. نگرانی دیگر در مورد خطر در مصرف تیلاپیا، تغییر ژنتیکی یا مهندسی آن‌ها است. هیچ نوع تیلاپیای GM یا GE هنوز از نظر FDA برای مصرف تأیید نشده است.آنچه که به تیلاپیای مزارع پرورش ماهی داده می‌شود و شرایط این مزارع نیز باعث نگرانی می‌شود. پیش از این، گزارش‌ها از تیلاپیا در مزارع که کود دامی تغذیه می‌شوند مشخص شد، بنابراین خطر آلودگی را افزایش می‌داد. همچنین متذکر شده اند که تیلاپیا در شرایط پر ازدحام و غیر بهداشتی پرورش می‌یابد. با این حال، هیچ آژانس و سازمان شناخته شده‌ای چنین هشدار‌هایی را صادر نکرده است.

آیا تیلاپیا برای مصرف مدام بی خطر است؟
اگر با اطمینان تایید شود که ماهی تیلا پیلا قابل استفاده است، این ماهی برای مصرف منظم بی‌خطر خواهد بود. سازمان FDA اظهار کرده است، این ماهی حاوی مقادیر کم جیوه است، بنابراین می‌تواند به یکی از گزینه‌های مطمئن تبدیل شود. اطمینان از داشتن ۲-۳ وعده غذایی ماهی در هفته، به شرطی که از منابع معتبر خریداری شده باشد، خطری به‌همراه نخواهد داشت.ترجیحاً تیلاپیای پرورشی یا ماهیگیری شده توسط خودتان را مصرف کنید. اگر این مشکل است، بهتر است که از یک منبع امن و مطمئن آن را تهیه کنید.

انواع ماهی تیلا‌پیلا
یافتن بهترین تیلاپیلا‌ها همیشه ممکن نیست؛ و با توجه به خطرات مرتبط با آن، بهتر است از خوردن تیلاپیا خودداری کنید، مگر اینکه مطمئن باشید که برای شما بی خطر است. در چنین مواردی، در اینجا گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:
• سرخوی شمالی (Red snapper)
• ماهی خاردار اروپایی (Branzino or Sea Bass)
• گربه ماهی (Catfish)
• خار ماهی نواری (Striped Bass)
بسته به منطقه، می‌توانید انواع مختلفی از تیلاپیا را پیدا کنید. همچنین می‌توانید گزینه‌هایی را بیابید که به طعم، بافت و مواد غذایی منطقه تان نزدیک هستند.

ماهی تیلاپیا چیست؟
نام تیلاپیا در واقع به چندین گونه ماهی عمدتاً آب شیرین اشاره دارد که از خانواده سیکلیدها هستند. اگرچه ماهی تیلاپیا وحشی و بومی آفریقا است، این ماهی به سراسر جهان معرفی شده است و هم اکنون در بیش از ۱۳۵ کشور پرورش داده می‌شود.تیلاپیا یک ماهی ایده آل برای پرورش است زیرا تراکم ماهی‌ها برایش مهم نیست، به سرعت رشد می‌کند و یک رژیم گیاهخواری ارزان قیمت را مصرف می‌کند. این ویژگی‌ها در مقایسه با سایر انواع غذاهای دریایی باعث می‌شود که تیلاپیا به محصولی نسبتاً ارزان تبدیل شود.فواید و خطرات استفاده از ماهی تیلاپیا عمدتاً به تفاوت در شیوه‌های کشاورزی بستگی دارد که براساس مکان پرورش متفاوت است. چین بزرگترین تولید کننده ماهی تیلاپیا در جهان است. آنها سالانه بیش از ۶/۱ میلیون تن تیلاپیا تولید می‌کنند و اکثر واردات تیلاپیا را در ایالات متحده تأمین می‌کنند.این ماهی یک منبع عالی از پروتئین و مواد مغذی است.تیلاپیا یک منبع پروتئین بسیار چشمگیر است. در ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) تیلاپیا، ۲۶ گرم پروتئین و ۱۲۸ کالری یافت می‌شود. میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این ماهی نیز بسیار غنی است. تیلاپیا سرشار از نیاسین، ویتامین B12، فسفر، سلنیوم و پتاسیم است. یک وعده حدود ۱۵۰ گرمی تیلاپیا شامل موارد زیر است:

کالری: ۱۲۸

کربوهیدرات: ۰ گرم

پروتئین: ۲۶ گرم

چربی‌ها: ۳ گرم

نیاسین: ۲۴ % از مقدار مصرف روزانه

ویتامین ب ۱۲: ۳۱ %درصد از مقدار مصرف روزانه

فسفر: ۲۰٪ از مقدار مصرف روزانه

سلنیوم: ۷۸٪ از مقدار مصرف روزانه

پتاسیم: ۲۰٪ از مقدار مصرف روزانه

تیلاپیا همچنین یک منبع پروتئین بدون چربی است و فقط ۳ گرم چربی در هر وعده دارد. با این حال، نوع چربی موجود در این ماهی باعث شهرت نسبتا بد این ماهی شده است.بنابر‌این تیلاپیا منبع کم پروتئینی است که پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. نسبت زیاد چربی امگا ۶ به امگا ۳ ممکن است منجر به التهاب بافتها شود. لذا ممکن است انتخاب خوبی برای تغذیه سالمندان و کودکان نباشد.
یکی از دلایل اصلی این امر این است که ماهی‌هایی مانند ماهی قزل‌آلا، آزاد، ماهی آلباکور و ساردین حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. در حقیقت، ماهی سالمون صید شده بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم امگا ۳ در هر وعده
۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) دارد.
اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که التهاب و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهند. آنها همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه هستند.خبر بد برای تیلاپیا این است که فقط ۲۴۰ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ در هر وعده تیلاپیا وجود دارد -‌ یعنی ۱۰ برابر امگا ۳ کمتر از ماهی قزل آلا در این ماهی وجود دارد و این ویژگی سبب می‌شود که انتخاب خوبی برای تغذیه کودکان و افراد سالمند نباشد.در حقیقت تیلاپیا بیش از این که امگا ۳ داشته باشد حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ است. اسیدهای چرب امگا ۶ بسیار بحث برانگیز هستند اما به طور کلی از نظر خواص سلامت کم ارزش تر از امگا ۳ است. برخی از افراد حتی معتقدند که اسیدهای چرب امگا ۶ می‌توانند مضر بوده و در‌صورت مصرف بیش از حد التهاب در بدن را افزایش دهند.نسبت توصیه شده امگا ۶ به امگا ۳ در رژیم غذایی معمولاً تا حد امکان نزدیک به ۱: ۱ است. مصرف ماهی سرشار از امگا ۳ مانند ماهی آزاد به راحتی به فرد در رسیدن به این هدف کمک می‌کند، در حالی که تیلاپیا کمک چندانی به این موضوع نمی‌کند.در حقیقت، اگر می‌خواهید خطر بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی را کاهش دهید، بسیاری از متخصصان در مورد مصرف تیلاپیا هشدار و احتیاط در مصرف را توصیه می‌کنند.

شیوه‌های نگران کننده پرورش ماهی تیلاپیا
با ادامه افزایش تقاضای مصرف کننده ماهی تیلاپیا، پرورش ماهی تیلاپیا یک روش مقرون به صرفه برای تولید یک محصول نسبتاً ارزان برای مصرف کننده ارایه می‌دهد.
با این‌حال، گزارشاتی در دهه گذشته برخی از جزئیات نگران کننده در مورد شیوه‌های پرورش ماهی تیلاپیا، به ویژه در مزارع واقع در چین را نشان داده است.

تیلاپیا اغلب از مدفوع حیوانات تغذیه می‌شود
یک گزارش از سازمان غذا و داروی ایالات متحده ( FDA) نشان داده است که معمولاً ماهیانی که در چین پرورش می‌یابند از مدفوع حیوانات و دام‌ها تغذیه می‌شوند.
اگرچه این روش هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد، باکتری‌هایی مانند سالمونلا موجود در زباله‌های حیوانی می‌توانند آب را آلوده کرده و خطر بیماری‌های منتقله از طریق غذا را افزایش دهند. حدود ۷۳٪ از ماهی تیلاپیا وارد شده از ایالات متحده از چین تهیه می‌شود، جایی که تغذیه ماهی از مدفوع دام معمول است.

آلودگی ماهی تیلاپیا با مواد شیمیایی مضر
مقاله دیگری گزارش داد که FDA بیش از ۸۰۰ محموله غذای دریایی از چین را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رد کرده است، از جمله ۱۸۷ محموله ماهی تیلاپیا.
این گزارش اظهار داشت که ماهی‌ها از نظر ایمنی شرایط قابل قبولی ندارند، زیرا آنها با مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله «باقی‌مانده داروهای دامپزشکی و مواد افزودنی غیر‌ایمن» آلوده شده‌اند.
همچنین یک منبع معتبر گزارش داده است که چندین ماده شیمیایی شناخته شده با اثرات سمی هنوز هم در کشاورزی تیلاپیا چینی استفاده می‌شود، با وجود اینکه برخی از آنها برای بیش از یک دهه است که ممنوع شده‌‌اند.

ایمن‌ترین راه برای خوردن ماهی تیلاپیا و گزینه‌های بهتر
به‌دلیل نکات مربوط به پرورش ماهی تیلاپیا در چین، بهتر است از ورود ماهی تیلاپیا از چین خودداری گردد و به‌دنبال تهیه ماهی تیلاپیا از سایر نقاط جهان باشید.این ماهی در کشور ایران نیز در حال پرورش می‌باشد.
در حالت ایده‌آل، ماهی تیلاپیای صید شده وحشی به ماهی پرورشی ارجح است. اما یافتن ماهی تیلاپیا وحشی بسیار سخت است. اکثریت قریب به اتفاق ماهی تیلاپیا که در دسترس مصرف‌کنندگان است، پرورشی است.
متناوباً، ممکن است انواع دیگر ماهی‌ها سالم‌تر و مغذی‌تر باشند. ماهی‌هایی مانند ماهی قزل‌آلا، آزاد و شاه ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار بیشتر از ماهی تیلاپیا هستند.علاوه بر این، یافتن این ماهی‌ها به صورت صید شده راحت تر است، که به شما کمک می‌کند برخی از مواد شیمیایی ممنوع مورد استفاده در پرورش ماهی تیلاپیا دور بمانید.بنابراین تیلاپیا ماهی ارزان قیمت و پرمصرفی است که در سراسر دنیا پرورش می‌یابد. این ماهی یک منبع پروتئین کم چربی است که دارای چندین ویتامین و مواد معدنی مانند سلنیوم، ویتامین B12، نیاسین و پتاسیم است.با این‌حال، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید از ماهی تیلاپیا استفاده نکنید یا استفاده از آن را محدود نمایید.به علاوه، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از مدفوع حیوانات به عنوان غذا و ادامه استفاده از موادشیمیایی ممنوع در مزارع تیلاپیا در چین گزارش شده است. به همین دلیل، اگر می‌خواهید ماهی تیلاپیا را بخورید، بهتر است از خوردن ماهی‌های چین خودداری کنید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false