×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

در آذر‌ماه در حدود ۶ میلیون جوجه یک روزه، ۳هزار تن گوشت مرغ، ۲میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار صادر شده است. نوسانات قیمت مرغ طی چند هفته گذشته سبب دامن زدن به شایعات مختلفی از جمله توقف تولید توسط مرغداری‌ها به دلیل مشکلات تامین نهاده‌ها و همچنین افت ۴۰درصدی تولید شده است. شایعاتی که در راستای توجیه افزایش قیمت‌های عجیب و غریب مرغ مطرح می‌شوند تا جایی برای گلایه باقی نگذارند. البته این شایعات چندان مورد تایید مرغداران نیست. توقف تولید توسط مرغداری‌ها به‌دلیل مشکلات تأمین نهاده‌ها و همچنین افت تولید ۴۰درصدی در حالی مطرح شده که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور آن را کاملا تکذیب و عنوان می‌کند که در صورت کاهش ۴۰درصدی تولید مرغ گوشتی قیمت آن به دلیل تقاضای کنونی باید در حدود ۲۰هزار تومان باشد نه ۱۳ هزار تومان.
برومند چهار آیین مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در گفت‌و‌گو با ایانا با تأکید بر این‌که تولید مرغ گوشتی کاهش ۴۰ درصدی نداشته، چرا که در این‌صورت قیمت مرغ در بازار به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود، گفت: میزان تولید جوجه‌های گوشتی در آذر‌ماه ۱۰۶میلیون قطعه بوده است.او با بیان این‌که تا پایان آبان‌ماه نیز ۱۰۴میلیون و ۴۵۴هزار قطعه جوجه گوشتی تولید شده است، افزود: دلیل افزایش تولید جوجه‌های گوشتی افزایش سن گله مادر از ۶۰ هفته به ۶۴ هفته بوده است.چهارآیین افزود: مصرف سرانه کشور در حدود ۲۵ کیلوگرم است که رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود به مرز ۳۰کیلوگرم برسد.مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با بیان این‌که در حال حاضر بخشی از تولید مازاد بر نیاز داخل صادر می‌شود، افزود: در آذر‌ماه در حدود ۶ میلیون جوجه یک‌روزه، ۳هزار تن گوشت مرغ، ۲میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار صادر شده است.
او با اشاره به این‌که به‌صورت ماهیانه در حدود ۸۵۰هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغ مادر گوشتی انجام می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۱۱۴ میلیون جوجه تولید شود.
چهارآیین با بیان این‌که در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز گذشته با اختلالاتی در تأمین نهاده رو‌به‌رو بوده‌ایم‌، افزود: این مسأله سبب اختلال در تولید شده اما تاثیر آن به مقداری نبوده که افت تولید قابل توجهی را شاهد باشیم.
او تصریح کرد: آنچه که بسیار بیشتر از اختلال در تأمین نهاده‌ها در کاهش تولید مؤثر بوده تصمیمات کارگروه تنظیم بازار است که سبب شده تا بخشی از مرغداران تصمیم به توقف تولید به‌صورت موقت بگیرند. قیمت‌های دستوری سبب شده بخشی از مرغداران تصمیم بگیرند تا ایجاد ثبات نسبی، به‌طور موقت تولید را متوقف کنند که این توقف تولید سبب کاهش عرضه و در نهایت افزایش غیرمعقول قیمت عرضه شده به مصرف‌کنندگان شد.

تعیین قیمت مرغ ۱۲ هزار تومانی در ستاد تنظیم بازار
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جلسه کارگروه تنظیم بازار طی این هفته اشاره کرد و گفت: امید می‌رود کارگروه تنظیم بازار با دعوت از تشکل‌های مرتبط با تولید گوشت مرغ، قیمت کارشناسی ۱۲ هزار تومان را برای مصرف کننده نهایی تعیین و ابلاغ کند تا برای تولیدکنندگان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و موجب استمرار تولید شود.
وی با بیان این‌که قیمت تمام شده این محصول درب مرغداری‌ها ۷۷۵۰تومان تا ۸ هزار تومان است، افزود: با تعیین قیمت کمتر از ۱۲هزار تومان بخشی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج خواهند شد و در شرایط فعلی این مسأله به نفع مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و دولت نخواهد بود و در این‌صورت در روزهای پایانی سال دوباره با شوک افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false