×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: مرغ نسبت به هفته گذشته با افزایش قیمتی بیش از ۵۰۰ تومان مواجه شده است و به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی نظیر گرمای هوا و کاهش عرضه، این محصول دوباره با افزایش قیمت مواجه شود. ستادتنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده مرغ را ۱۲ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین کرده است.

تولیدکنندگان این قیمت را ضرر هزارتومانی به هر کیلو مرغ تولیدی‌شان می‌دانند و عقیده دارند قیمت منطقی برای مرغ زنده ۹ هزارو ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و قیمت منطقی لاشه آماده طباخی مرغ حدود۱۴ هزارتا ۱۴هزارو ۵۰۰ تومان است در حالی که فشار این افزایش قیمت بیش از همه متوجه مصرف‌کنندگان است، مرغداران هم از فشار قیمت‌ نهاده‌های تولید و سیاست‌های دستوری دولت گله‌مندند.
عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار به خبرنگار صنعت غذا اعلام کرد:«قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰تومانی قیمت مورد قبول تشکل‎ها و تولیدکنندگان نیست.هنگام گرفته شدن این تصمیم نمایندگان واقعی تولیدکنندگان حضور نداشتند و این تصمیم بدون توجه به نظر تولیدکنندگان و تشکل‌ها گرفته شده و غیرکارشناسی است. با در نظر گرفتن قیمت سویا و ذرتی که شرکت پشتیبانی دام به مرغداران می‌دهد و یا مرغدار آن را به قیمت مصوب خریداری می‌کندمتوجه می‌شویم که گرانی این نهاده‌ها باعث شده قیمت اعلام شده ستاد تنظیم بازار کمتر ازقیمت تمام شده مرغ باشد.»
برومند چهارآیین ادامه داد: «در حال حاضر قیمت مرغ در واحدهای تولیدی با ۱۰ درصد سود متعارف برای مرغدار ۹ هزار و ۷۰۰ تومان تمام می شود.کارگروه تنظیم بازار قیمت ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی را برای مرغ زنده اعلام کرده که این میزان حدود ۹۰۰ تومان کمتر از سود متعارف تولیدکننده است.این ضرر هزار تومانی متوجه مرغدار است. لازم است الزامات اقتصادی و کارشناسی تولید در ارتباط با صنعت مرغ مورد توجه قرار گیرد.سوابق نشان داده که تصمیمات غیرکارشناسی اجرایی نمی‌شود و مشکلات را چند برابر می‌کند.»
او افزود: «قیمت مرغ زنده به طور متوسط درسراسر کشور حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است. دوشنبه هفته گذشته این تصمیم گرفته شد، اما قبل از گرفته شدن تصمیم کارگروه تنظیم بازار، قیمت مرغ زنده ۹ هزار و۵۰۰ تومان بود.تبعات تصمیم گرفته شده نه به نفع تولیدکننده است و نه در دراز مدت به نفع دولت و مصرف کننده خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: صادرات مرغ نمی‌تواند رونق بگیرد/ بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران تصمیمات غیرکارشناسی دولت در رابطه با صنعت مرغ را عاملی جهت از بین بردن انگیزه تولید دانست و گفت:«وقتی قیمت‌های دستوری و غیرکارشناسی به تولیدکننده دیکته شود، نتیجه عکس ایجاد می‌کند. در شرایطی که مرغدار در آن جوجه ریزی می‌کند و همواره با استرس و گرانی نهاده‌ها مواجه است، دولت باید در حمایت از تولیدکننده تلاش کند.مرغدار با وجود تحمل مسائلی مانند افزایش دستمزد کارگر، کمبود دارو و واکسن، افزایش کرایه حمل و غیره به تولید ادامه می‌دهد ولازم است دولتبه جای از بین بردن انگیزه تولید با تصمیمات غیرکارشناسی او را حمایت کند. در شرایط اقتصادی که مرغدار در آن به تولید مشغول است اگر پس از ۴۶ روز محصولش را هزار تومان کمتر از قیمت تمام شده بفروشد، ضرر غیرقابل جبرانی را متحمل می‌شود. تولیدکننده بنگاه خیریه نیست که بخواهد محصولش را با ضرر کردن بفروشد و همچنان به تولیدادامه دهد.این نوع تصمیمات غیرکارشناسی در عمل پاسخ نمی‌دهد و این سیگنال را به تولیدکننده می دهد که تولید را متوقف کن! چرا که وقتی چنین تصمیماتی گرفته می‎شود سود معقول مرغدار از بین می‌رود.»
چهارآیین ادامه داد:« این مساله باعث کاهش تولید در ۴۵ تا ۵۰ روز آینده می‌شود.کاهش عرضه در دراز مدت به نفع مصرف‌کننده نیست. تولیدکننده پس از ضرر کردن جوجه‌ریزی را متوقف می‌کند که این موضوع بسیار خطرناک است.افت عرضه جزو الزامات اقتصادی است که به هیچ‌کس گوش نمی‌دهد، وقتی منافع اقتصادی تولیدکننده تامین نشود، مسلما تولید افت پیدا می‌کند.»

این فعال اقتصادی و پیشکسوت صنعت مرغداری کشور با اشاره به متوسط ظرفیت جوجه ریزی در واحدهای تولیدی کشور گفت:«با در نظر گرفتن این‌که متوسط ظرفیت جوجه ریزی در واحدهای تولیدی کشور ۲۳ هزار قطعه است، اگر مرغدار بر روی هر کیلو مرغ هزار تومان ضرر کند، این میزان به طور متوسط حدود ۹۰ میلیون تومان می‌شود.برای این ظرفیت متوسط سرمایه در گردشی که یک تولیدکننده دارد، ۳۵۰میلیون تومان است که ظرف ۴۵ روز باید نهاده‌، واکسن، دارو، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، سوخت، دستمزد کارگر و غیره را تامین کند. اگر این مبلغ سرمایه را تولیدکننده با سود ماهیانه ۱۸درصد در بانک سپرده‌گذاری کند، چیزی حدود ۴ونیم تا ۵ میلیون تومان بدون هیچ نگرانی و زحمتی به دست می‌آورد و پس از۴۵ روز نه تنها ۱۰۰ میلیون تومان ضرر نمی‌کند که اصل پول هم حفظ می‌شود.این موضوع خطرناکیاست که در کمین صنعت مرغ است و باید جدی گرفته شود.وقتی قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار هر کیلو۹هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان تمام شود و باید آن را به قیمت ۸هزار و ۸۰۰ تومان بفروشد، می‎توان گفت تولیدکننده در هر جوجه‌ریزی حدود۹۰ میلیون تومان ضرر خواهد کرد.اگر یک تولیدکننده چهار دوره متوالی با چنین ضرری مواجه شود، از سرمایه ۳۵۰ میلیون تومانی ابتدا،۱۰میلیون تومان هم باقی نخواهد ماند و این یعنی تهدید جدی تولید در این صنعت.»
او اعلام کرد:«در حال حاضر قیمت منطقی مرغ زنده ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و قیمت لاشه آماده طباخی آن حدود۱۴ هزار تا ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان است.زمانی که قیمت‌ها در محدود منطقی و اقتصادی عرضه و تولیدقرار دارد بالطبع یک مکانیسم منطقی هم در عرضه و تقاضا ایجاد می‎کند.اگر قیمت مرغ در نقاط مختلف کشور چیزی حدود۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشته باشد، در محدوده منطقی است.قیمت محصولی چون مرغ همه جای دنیا نوسان دارد و این موضوع طبیعی است. چرا که عواملی چون نوسانات دمای هوا، رطوبت و غیره بر میزان تولید و در نتیجه عرضه و تقاضا تاثیرگذار است.»
عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران مشکلاتی چون تامین دارو را عاملی دانست که سال گذشته تلفات زیادی به صنعت مرغ وارد کرد.کمبود دارو سال قبل تلفات صنعت مرغداری را به ۱۲ درصد رساند در حالی که میزان طبیعی این تلفات حدود ۵درصد تولید است.
چهارآیین از نوسان قیمت مرغ تا دو ماه آینده خبر داد و گفت:«تا ۲۰ شهریور ماه قیمت مرغ افتان وخیزان افزایش خواهد داشت و پس از آن به تعادل می‌رسد.ممکن است قیمت مرغ زنده در اثر تصمیمات غیرکارشناسی و سیاست‌های دستوری دولت به ۱۱ هزار تومان هم برسد.»
به عقیده این فعال اقتصادی «‌صنعت مرغداری دو ویژگی مهم دارد که یکی رقابتی و دیگری خرده مالکی بودنش است. زمانی که بازار رقابتی و ساختار خرده مالکی است و انحصاری وجود ندارد تولیدکننده قیمت پذیر است و نیازی به دخالت دولت نیست. اگر قیمت‌ها دستوری باشد و تولیدکننده از طرق مختلفی مورد تهدید و جریمه قرار گیرد، مشکلات دیگری چون فاکتورسازی را به وجود می‌آورد.»

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false