×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: مصرف‌کنندگان به‌طور روزافزون برای مسائلی چون کیفیت، بهداشت و ایمنی مواد غذایی که مصرف می‌کنند، اهمیت بیشتری قائل می‌شوند.تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی یک مسأله کلیدی برای رقابت در صحنه صنایع غذایی و بقای شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی به شمار می‌رود.

اهمیت استاندارد تولیدکنندگان را بر آن داشت تا برای دستیابی به استانداردهای روز دنیا در جهت هرچه بهتر شدن محصولشان، تمام تلاش خود را به کار گیرند. شرکت سبزی ایران (‌سبزان) نیز از این قائله مستثنی نبوده و علی‌رغم دارا بودن استانداردهای مختلف ایرانی و جهانی، به‌عنوان نخستین شرکت تولید کننده سبزیجات خشک ایرانی موفق به کسب استاندارد FDA آمریکا شده است. این موفقیت ارزشمند ما را بر آن داشت تا گفت‌وگوی خواندنی با مهندس شهاب فتح‌اللهی مدیرعامل شرکت سبزی ایران (سبزان) داشته باشیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانیم:

چه ارزیابی از صنعت غذا در سال گذشته دارید و چه دورنمایی را برای سال ۹۸ ترسیم کرده‌اید؟

روزهای پایانی سال گذشته اهداف شرکت و برنامه‌های شرکت برای سال بعد را ترسیم کردیم و نگاه به موفقیت‌های دست یافته در سال ۹۷ اهداف سال جدید را پایه‌ریزی کردیم.
این اهداف شامل افزودن کالا به سبد محصولات، نوآوری در صنعت و… می‌شود. سعی بر این داشته‌ایم تا محصولاتی را روانه بازار کنیم که علی‌رغم کیفیت بالا، مشتری پسند باشند.
محصولات «سبزان» هیچ‌وقت کیفیت خود را از دست نداده و کیفیت بالای محصولات یکی از رموز ماندگاری محصولات ما است.
سال‌ گذشته با وجود تمام مسائل و مشکلات و تحریم‌ها توانستیم به آمریکا نیز صادرات داشته باشیم. محصولات «سبزان» در صنعت سبزیجات خشک، اولین و تنها دارنده نشان استاندارد FDA آمریکا است. این استاندارد، بزرگترین استاندارد جهان است و ما موفق شدیم در سال ۹۷ این افتخار را کسب کنیم و با یک شرکت پخش ایرانی، آمریکایی همکاری داشته باشیم و محصولات خود را به آمریکا صادر کنیم.فاصله زمانی بین ارسال کانتینر اول و دوم تقریباً ۲۰ روزه بود متأسفانه با اعمال تحریم‌های جدید در ارسال کانتینر سوم با مشکلاتی مواجه شدیم و موفق نشدیم صادرات به آمریکا را ادامه دهیم. اما صادرات به کشورهای اروپایی و کانادا ادامه دارد. اما متأسفانه به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و هزینه‌های بالای حمل و نقل و همچنین تحریم شدن تعداد زیادی از شرکت‌های حمل و نقل صادرات با مشکلات بسیاری مواجه شده است. در واقع هیچ مشکلی برای تولید و عرضه محصولات با کیفیت نداریم، اما متأسفانه دولت حمایت چندانی از تولیدکننده ندارد.

به‌عنوان یک تولیدکننده موفق که توانسته‌اید بزرگترین گواهی و استاندارد جهان را کسب کنید، چه صحبتی با دولتمردان دارید تا در سال‌جاری بخش تولید در کشور با مشکلات کمتری روبه‌رو شود؟

برند «سبزان» در شهریورماه امسال ۴۰ ساله می‌شود و به نوعی ۴۰ سال است که در صنعت فعالیت چشم‌گیری دارد. سال گذشته سال حمایت از تولید داخلی نامگذاری شده بود آنگونه که باید از صنعت صورت نگرفت البته باید تأکید کنم تولیدکنندگان نیازی به حمایت ندارند اما توقع سنگ‌اندازی و مسدود کردن راه تولید را نیز ندارند.

با توجه به این‌که بخش اعظمی از مواد اولیه و سبزیجات موردنظرتان را خودتان تولید می‌کنید، در زمینه کشاورزی با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

اولین مشکل موجود در بخش کشاورزی کم آبی است. مشکلات بسیاری با کشاورزان نیز داشته‌ایم، چرا که قرارداد سالیانه برای خرید تمام محصولشان تنظیم می‌شود، اما در سال گذشته کشاورزان مدعی شدند که محصول خود را به ما نمی‌فروشند چرا که می‌توانند با نرخ دلار محصول خود را به فروش برسانند. در واقع درآمد دلاری برای خود ایجاد کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های « سبزی ایران» این است که می‌تواند ارزش افزوده کشاورزان را بدون واسطه پرداخت کند، آیا این مسأله باعث ایجاد امتیاز ویژه‌ای برای محصولات « سبزان» شده است یا خیر؟

خیر – هیچ‌گونه حمایت و امتیاز ویژه‌ای شامل حال ما نشده است، ضمن این‌که به‌دلیل وجود مشکلات مختلف سعی کرده‌ایم فعالیت خود را در زمینه کشاورزی کمتر کنیم.
اساسی‌ترین کالای کشور ما آرد است، اما متأسفانه در حال حاضر آرد قیمت مشخصی ندارد. این مشکل در سویا هم دیده می‌شود، به‌دلیل افزایش قیمت گوشت، مردم به مصرف سویا تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند و این کار باعث شده تا قیمت سویا هم افزایش یابد. یکی از مشتقات برخی از غذاهای نیمه‌آماده سویا است که در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار تومان روی هریک کیلو سویا نوسان قیمت و افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی مشاهده شده است‌.

در حال حاضر چند قلم محصول تولید می‌کنید؟

« سبزان» بالغ بر ۱۲۰ نوع محصول تولید می‌کند. خوشبختانه در شرایط بد اقتصادی تعدیل نیرو نداشته‌ایم. یکی از دلایل این موفقیت این است که به هیچ ارگانی وابسته نیستیم و هیچ‌گونه وامی دریافت نکرده‌ایم. اتوبان تولید در کشور ما یک طرفه بوده و برگشتی ندارد.

چه برنامه‌ای برای شرکت سبزان تا پایان سال پایه‌ریزی شده است؟

بزرگترین برنامه هر ساله شرکت « سبزان» افزودن محصول به سبد محصولات است، اما با توجه به این شرایط، تلاش بر این داریم تا محصولات قبلی خود را حفظ کنیم تا مجبور نشویم یا از کیفیت محصول کم کنیم و یا تولید محصول را متوقف سازیم.
اولین تولیدکننده شله‌ زرد نیمه آماده در ایران « سبزان» است، اما متأسفانه یک سال است که تولید آن متوقف شده و تنها با سفارش مشتری شله‌زرد تولید می‌شود،چرا که قیمت زعفران و برنج افزایش چند برابری داشته و تولید آن توجیه اقتصادی ندارد. همچنین برای تأمین مواد اولیه برخی کارخانجات قرارداد رسمی بسته‌ایم، اما متأسفانه متوجه شده‌ایم حجم سفارش‌ها به‌دلیل تولید پایین، کم تر شده است.

مجموعه «سبزان» در زمینه کشاورزی هم فعالیت دارد، در این رابطه در چه وضعیتی قرار دارید؟

شرکت ما در تمام فصول و روزانه ۵۰ تن جذب سبزی دارد . همانگونه که اطلاع دارید فصل برداشت در هر منطقه‌ای متفاوت است. فصل برداشت در زمین‌های کشاورزی ما که ما بین استان قزوین و زنجان واقع شده، ۳ ماه است. بنابراین به اجبار برای پرکردن ظرفیت خالی تولید، از استان‌های مختلف کشور سبزی موردنظر خود را تأمین می‌کنیم.بنابراین نمی‌توان گفت که تمام مشکلات مجموعه «سبزان» با وجود زمین‌های کشاورزی حل می‌شود. زمین‌های کشاورزی، تنها ۲۰ درصد از ظرفیت تولید را تشکیل می‌دهد و مابقی از استان‌های مختلف تأمین می‌شود.
گاهی اوقات هزینه حمل و نقل سبزی از خود سبزی بیشتر می‌شود چرا که هزینه‌های وسایل نقلیه بیشتر و سهمیه بنزینشان کم شده است. کم شدن سهمیه بنزین باعث شده مواد اولیه و سبزی دیرتر به کارخانه برسند، بعضاً نیز سبزی‌ها بر اثر گرما و این‌که زمان طولانی داخل وسایل نقلیه باقی می‌ماند، خراب می‌شود. به‌طور معمول ۳۰ درصد از سبزی که وارد کارخانه می‌شود ضایعات است و باعث افزایش قیمت محصول می‌شوند. برای حل کردن این قبیل مشکلات کاری از دست تولیدکننده بر نمی‌آید و دولت باید برای اصلاح زیرساخت‌ها اقدام کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false