×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

محمدرضا جمشیدی

از حدود ۹ سال پیش که سنگ بنای «اقتصاد سبز» را بنا نهادیم و اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۰ نخستین شماره نشریه را به زیور طبع آراستیم، به صراحت و در قالب سرمقاله اعلام کردیم که تکامل تدریجی را هدف گرفته‌ایم و به‌دنبال آن هستیم تا به‌تدریج و در گذر زمان بر ضعف‌های خود فائق آئیم و راه تکامل را طی کنیم.
«اقتصاد سبز» از روز نخست با اشراف بر قدرت بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی، توجه ویژه به این بخش را هدف گرفت و همین ارتباط نزدیک فیمابین باعث شد تا در سال ۱۳۹۲ با ابتکاری بدیع و با همکاری همین تشکل‌ها و به‌خصوص راهنمایی و تشویق‌های زنده‌یاد شاهرخ ظهیری، پدر صنعت غذا جسارت برگزاری نخستین نظرسنجی انتخاب شرکت‌های برتر توسط خوانندگان نشریه (مصرف‌کنندگان) را پیدا کنیم و به‌رغم همه پیشداوری‌هایی که می‌شد نخستین جشنواره تقدیر از برترین‌های صنعت غذا به انتخاب مصرف‌کنندگان را برگزار کردیم.
جشنواره‌ای که در همان گام نخست خیلی‌ها را به سالن اتاق ایران کشاند تا از نزدیک و به عینه ببینند که می‌توان جشنواره‌ای را حتی کم زرق و برق، اما بدون ماهیت تندیس فروشی برگزار کرد و فضایی را رقم زد تا سرسخت‌ترین رقبای بازار صنایع غذایی کنار هم بنشینند و برای هم دست بزنند و یکدیگر را تشویق کنند.
اگرچه دشواری‌های بسیاری در راه جمع‌آوری فرم‌ها و حتی برگزاری جشنواره متحمل شدیم، اما به صراحت اعتراف می‌کنم که پس از برگزاری جشنواره نقطه عطف جدیدی برای «اقتصاد سبز» رقم خورد و نشریه‌ای که هنوز به شماره ۴۰ خود هم نرسیده بود، به یکباره به کانون توجه اهالی صنعت غذا تبدیل شد.
«اقتصاد سبز» از شماره نخست بر روی مطالب تولیدی متمرکز بود و با بهره‌گیری از قوی‌ترین نویسندگان مطبوعات و کارشناسان صنایع غذایی و اقتصادی و استفاده از متبحرترین مترجمان مطبوعاتی همواره در تلاش‌ بوده است تا با نوآوری و ایجاد فصل‌های نوین اطلاع‌رسانی، نشریه‌ای متفاوت در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.
استفاده از گروه گزارش قوی و شاید هم کم نظیر به رهبری یحیی امیری با بیش از نیم قرن تجربه کار نویسندگی و روزنامه‌نگاری با خلق بالغ بر ۳ هزار گزارش مکتوب در رسانه‌های کشور الاحق و الانصاف یکی از بخش‌های ویژه، خاص و منحصر به فرد «اقتصاد سبز» به شمار می‌رود. ایجاد بخش‌های جدید در اطلاع‌رسانی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی نظیر کشاورزی پست مدرن، اخبار برندها، دنیای نمایشگاه‌ها و بعدها نوآوری‌های بسته‌بندی جهان به‌خوبی گواه داشتن تیم قوی بین‌الملل نشریه است که در سال‌‌های اخیر به مدیریت شیما نصیری به‌خوبی ایفای نقش می‌کند.
استفاده از همکارانی نظیر فواد فاروقی (از نویسندگان برجسته رمان و ادبیات)، علیرضا صفاخو (از روزنامه‌نگاران برجسته کشاورزی)، نوشین جمشیدی (کارشناس تغذیه و رژیم درمانی که سبقه روزنامه‌نگاری موفقی در روزنامه‌های اقتصادی دارد)، محسن شمشیری (از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران برجسته اقتصادی کشور)، مونا مشهدی رجبی (از مترجمین برجسته روزنامه‌ها و نشریات اقتصادی) و این اواخر اعظم صفایی، گزارش نویس متبحر با گزارش‌های خاص میدانی‌اش و… در مقاطع مختلف در عمل با تنوع سبک‌های نوشتاری مجموعه‌ای خواندنی را رقم زدند.
نمی‌توانیم از «اقتصاد سبز» بگوییم و یادی از مریم حق‌بیان یکی از همراهان قدیمی‌اش که از روز نخست تا به امرزو سایه به سایه نشریه حرکت کرده و با جدیت و تلاش وصف‌ناشدنی‌اش لحظه‌ای از تلاش و کوشش دست نکشیده است، نکنیم، مدیر تحریریه‌ای که امروز ردپایش در اقصی‌نقاط نشریه دیده می‌شود.
اگرچه امروز «اقتصاد سبز» به لطف پروردگار به شماره ۱۰۰ خود رسیده است، اما به رغم همه موفقیت‌هایی که به لطف همکاران گرانسنگ‌اش و حمایت‌های مدیران خوش ذوق و فرهنگی صنایع غذایی به آن دست یافته، اعتقاد داریم هنوز هم تا رسیدن به تکامل راه طولانی در پیش داریم.
با وقوف کامل به همه کاستی‌های امروز نشریه و با وجود همه ناملایمتی‌های اقتصادی انتشار چنین نشریه‌ای در این وانفسای گرانی‌ها به اطلاع همه همراهان سبز نشریه می‌رسانیم که نه تنها ذره‌ای از عشق‌مان به تولید و کار کاسته نشده، بلکه بنده و همه همکارانمان عاشقانه به سمت تکامل حرکت خواهیم کرد.
«اقتصاد سبز» با اعتقاد کامل بر نقش صفحه‌آرایی و زیبایی‌های بصری انتشار نشریه از روز نخست از علی شمس امیری و مهدی میرحسینی از صفحه‌آراهای برجسته مطبوعات کشور بهره جست و در سال‌های اخیر نیز سمیرا عسگری به‌عنوان مدیر هنری نشریه نقش‌آفرینی خوبی داشته است.
شکوفه خوش‌نثار عکاس و تایپیست هنرمند نشریه که در زمینه‌های مختلف یار و یاور همکاران است و در ماه‌های هم با راه‌اندازی پایگاه خبری مجموعه، حسابی روزهای شلوغی را سپری می‌کند نیز از دیگر همراهان «اقتصاد سبز» است که با عشق و علاقه امور را پیش می‌برد. ناهید صائمی امور اداری و آذین شادبهر امور مالی نشریه را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند و مهندس امیرحسین ابره‌دری و بهار وقار نیز به همراه سایر همکارانشان نقش مهمی در رتق و فتق امور بازرگانی نشریه برعهده دارند.
اگر امروز یکصدمین شماره «اقتصاد سبز» به زیور طبع آراسته شده بی‌شک مرهون زحمات همه همراهان گرانسنگ‌اش است که به همه آنها دست مریزاد می‌گوییم و بسیار به خود می‌بالیم که در فضایی فعالیت می‌کنیم به‌نام صنایع غذایی، چرا که مدیران قدرشناس و فرهیخته این صنعت نقش‌ به‌سزایی در حیات و ممات این رسانه داشته‌اند و با همراهی‌های خود ما را دلگرم به آینده برای رفع مشکلات و کاستی‌های امروز کرده‌اند.
به‌طور قطع از امروز به بعد اهالی صنعت غذا وظیفه سنگین‌تری را روی دوش ما گذاشته‌اند و با نهایت اهتمام و با استفاده از نظریات بزرگان صنعت غذا به‌دنبال توسعه کمی و کیفی «اقتصاد سبز» هستیم.
ملی شدن جشنواره مردمی «اقتصاد سبز»، گسترده‌تر شدن دایره توزیع نشریه، تلاش بیشتر برای برقراری ارتباط و ستاندن مطالبات تشکل‌ها و مدیران صنایع غذایی از مراجع دولتی و دستگاه‌های سیاستگزار، درج و انتشار مصاحبه بزرگان و غول‌های صنایع غذایی دنیا، حضور فعال‌تر در فضای مجازی و… از جمله کامنت‌هایی است که به درخواست مدیران صنایع غذایی در اولویت کاری نشریه قرار دارد و بی‌شک تا حصول آنها لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false