×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا:متخصصان و کارشناسان بزرگ صنایع مواد غذایی و نوشیدنی جهان در مجموعه بین‌المللی Innova Market Insights، گزارش سالانه خود را برای سال ۲۰۲۱ میلادی بر اساس تِرِندهای برتر و ایده‌آل در این حوزه ارایه داده‌اند که در آن جهت گیری این استراتژی‌ها و روندها را راهی به سوی تسریع نوآوری و خلاقیت در حوزه غذا و نوشیدنی دانسته‌اند. در واقع می‌توان گفت که این گزارش جامع، تولیدکنندگان، خرده ‌فروشان و برندهای این حوزه را با آخرین بینش‌ها برای هدایت نوآوری و پاسخگویی به خواسته‌های فعلی مصرف‌ کننده مجهز می‌کند.
در این گزارش به ۵ گرایش برتر در حوزه صنایع مواد غذایی و نوشیدنی جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره شده که بررسی عمیقی را در مورد چگونگی تکامل تدریجی صنعت غذا و نوشیدنی ارایه می‌دهد. از آنجایی‌که شیوع ویروس کووید- ۱۹ عادات خرید و خوردن ما را تغییر داده و همچان هم تغییر می‌دهد، جلوتر ماندن از منحنی‌‌ها و حفظ مناظر در حال تغییر و پیچیده غذا و نوشیدنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این بیماری همه گیر، تمرکز بر سلامت و ایمنی کلی را تقویت کرده است و مصرف‌کنندگان به دنبال غذاها و موادی هستند که از سلامت شخصی حمایت می‌کنند. اکنون توجه به چشم‌انداز پس از کووید-۱۹ است تا بررسی شود که چگونه این رفتارهای جدید آینده صنعت غذا و نوشیدنی را شکل می‌دهد.
لو آن ویلیامز، مدیر Innova Market Insights در این‌باره می‌گوید: «شفافیت در سراسر زنجیره تأمین مواد غذایی و نوشیدنی در سال ۲۰۲۱ میلادی غالب بود و مصرف‌کنندگان به دنبال مارک‌هایی بودند که می‌توانستند اعتماد ایجاد کرده، محصولات معتبر ارائه کنند و اطمینان خریداران را در شرایط فعلی و پس از کووید-۱۹ جلب نمایند.»
در این گزارش به گرایش‌ها و تِرِندهایی که در سال ۲۰۲۱ میلادی توانستند صنعت غذا و نوشیدنی جهان را در راستای شیوع ویروس کرونا دچار تحول و دگرگونی کنند، اشاره شده که در زیر تشریح آن‌ها آمده است.

شفافیت پیروز شد
نظرسنجی‌های در این مجموعه بین المللی نشان داد که از هر ۱۰ مصرف کننده جهانی، ۶ نفر از آن‌ها علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد منبع غذا بودند. شفافیت بر تقاضای مصرف ‌کننده در سال ۲۰۲۱ میلادی غالب بوده است. افزایش شفافیت برای برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کننده در حوزه‌های اخلاقی، زیست ‌محیطی و برچسب پاک، کلیدی است.
برندهایی که فناوری‌های بسته‌‌بندی جدید مانند بارکدهای نامرئی و فناوری ارتباطات هوشمند را با داستان‌‌گویی خلاقانه و معنادار به کار گرفتند، موفق شده‌اند. گرایش سبک زندگی مصرف ‌کننده به سوی زندگی پاک‌‌تر، انتظارات را در مورد چیزی که یک برچسب تمیز را تشکیل می‌‌دهد، گسترش و افزایش داده است. این در حالی است که جنبه‌های مختلفی شامل رفاه انسان، شفافیت زنجیره تامین، تغذیه با انرژی گیاهی و منبع یابی پایدار در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده اند.

روند رو به رشد صنایع غذایی گیاهی
همانطور که تِرِندهای گیاهی به وضعیت پدیده جهانی می‌رسند، تعریف «مبتنی بر گیاه» همیشه در حال تکامل است، به‌طوری‌که اثرات آن در سال ۲۰۲۱ میلادی به صورت واح نمایان شده است. افزایش جذابیت در جریان اصلی آن باعث گسترش به مناطق و دسته‌بندی‌های مختلف در سال گذشته میلادی شد، از جمله تقاضای شتابان برای فرمت‌های جدید، پروتئین‌های گیاهی و جایگزین‌های پیچیده‌تر. غذاهای تولید شده در آزمایشگاه، با توجه به نگرانی‌های پایداری و رفاه حیوانات، این پتانسیل را دارند که با استفاده از فناوری‌‌های جدید، صنعت را مختل کنند. نظرسنجی مصرف کننده در مجموعه Innova Market Insights نشان داد که چهار دلیل اصلی برای در نظر گرفتن جایگزین‌های گیاهی، سلامت، تنوع رژیم غذایی، پایداری و طعم است. همانطور که مصرف کنندگان در حال مصرف پروتئین گیاهی هستند، فرصت‌ها و چالش‌های مربوط به ترجیحات مصرف کننده منطقه‌ای و انتظارات پایداری توجه را به خود جلب می‌کند.

تطبیق سبک زندگی با نوع مصرف مواد غذایی
تغذیه شخصی در کانون توجه بوده و است، زیرا مصرف کنندگان به دنبال گزینه‌های غذا و نوشیدنی متناسب با سبک زندگی منحصر به فرد خود هستند. مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۱ میلادی انتظار داشتند رویکردی متناسب با غذا خوردن، پیشرفت‌‌های فناوری، عرضه‌های جدید دائمی و تجربیات حسی هیجان‌‌انگیز خود داشته و فرصتی را برای سبک‌های زندگی سفارش ‌شده در جهت گسترش مصرف غذا و نوشیدنی فراهم آورند.این در حالی است که توصیه‌های تغذیه ‌ای شخصی‌ شده در مورد غذاهای کاربردی هنوز گران بوده، اما ظهور پلتفرم‌های فناوری امکان خدمات قابل مقایسه به مشتریان را از طریق اتوماسیون فراهم کرده است. نظرسنجی‌های مربوطه نشان داد که در سال گذشته میلادی، ۶۴ درصد از مصرف‌کنندگان جهانی، راه‌های بیشتری برای تطبیق زندگی و محصولات خود با سبک، باورها و نیازهای فردی خود یافتند.

هم‌افزایی در مصرف موادغذایی
از آنجایی‌که حوزه‌های خدمات غذایی و خرده‌‌فروشی به طور فزآینده ‌ای همپوشانی دارند، مصرف‌‌کنندگان می‌توانند آنچه را که می‌‌خواهند، در زمان و مکانی که تمایل دارند بخورند. مصرف‌کنندگان به‌دنبال راحتی، تجربیات غنی تر و لذت قابل لمس هستند. مهمان ‌نوازی سنتی به شدت در سال ۲۰۲۱ میلادی گسترش یافت، به ‌ویژه با شیوع گسترده ویروس کرونا که به مصرف‌‌کنندگان زمان بیشتری برای ماندن در خانه و تقویت مهارت آشپزی خود داده است.افزایش آشپزی در خانه باعث استفاده از کیت‌های غذای مناسب، استارترها و مواد پیچیده‌‌تر شد که منجر به تجربه‌های غذایی جدید شده است. نظرسنجی مصرف‌کننده در این مجموعه بین‌المللی نشان داد که ۴۶ درصد از مصرف‌‌کنندگان معتقدند محصولات با برند رستوران راهی مناسب برای دستیابی به تجربه و طعم رستوران در خانه هستند. همراه با رشد تحویل رستوران، مصرف‌کنندگان اکنون می‌توانند مستقیماً به بسیاری از محصولات تخصصی دسترسی داشته باشند که قبلاً فقط از طریق خدمات غذایی قابل دسترسی بودند.

همگام با افزایش ایمنی بدن
اضطراب مداوم ناشی از ویروس کرونا، مصرف‌کنندگان را تشویق کرد تا سلامت ایمنی خود را در سال ۲۰۲۱ میلادی در اولویت قرار دهند. طبق نظرسنجی مصرف کننده، از هر ۱۰ مصرف کننده جهانی، شش مصرف کننده به‌طور فزاینده‌ای به دنبال محصولات غذایی و نوشیدنی بودند که از سلامت ایمنی آن‌ها حمایت کند.با بیان این‌که نگرانی‌ها در مورد سلامت سیستم ایمنی در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافت، مواد تقویت کننده ایمنی نقش مهمی در سال گذشته میلادی ایفا کردند؛ در حالی که تحقیقات و علاقه به نقش میکروبیوم و تغذیه شخصی به عنوان راه‌هایی برای تقویت ایمنی تسریع شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false