×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا:۳ نمایشگاه با یک بلیت … گزارش را با همین تیتر سرمقاله سردبیرمان در اولین شماره ویژه‌نامه شروع کنیم که هم نوستالژیک است (یادآور دوران طلایی سینما و کوچه ملی لاله‌زار که ۲ فیلم با یک بلیت را تبلیغ می‌کردند) و هم پیام دارد …

یحیی امیری /صنعت غذا: ۳ نمایشگاه با یک بلیت … گزارش را با همین تیتر سرمقاله سردبیرمان در اولین شماره ویژه‌نامه شروع کنیم که هم نوستالژیک است (یادآور دوران طلایی سینما و کوچه ملی لاله‌زار که ۲ فیلم با یک بلیت را تبلیغ می‌کردند) و هم پیام دارد، کرونا بالاجبار همه فعالیت‌های صنعتی را جمع و جور کرده است اما سرمقاله نویدبخش و امیدآفرین است: «ایران اگروفود ۲۰۲۱ پس از یک دوره به نسبت آرام ناشی از کرونا در سال گذشته، امسال پرقدرت برگزار شده است.» لادن ملکی مدیر اجرایی «ایران اگروفود» که حالا چهره شناخته شده و پرقدرت نمایشگاهی شده در گفت‌وگو با خبرنگار اولین شماره ویژه‌نامه اقتصادسبز ویژه اگروفود ۲۰۲۱ -‌ بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌غذایی با غرور خبر از حضور ۳۰۶ شرکت داخلی و خارجی می‌‌دهد: «۲۷۶ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۳۰ شرکت خارجی یا نمایندگی‌های آنها در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران گردهم آمده‌‌‌اند… در این نمایشگاه کلیه کالاها
فرآورده‌ها و محصولات فناوری و ماشین‌آلات مربوط به صنایع کشاورزی و غذایی در سه گروه کالایی فود، فودتک و اگروفود به نمایش درآمده است…»

کرونا، میهمان ناخوانده‌ای با حضور جهانی در تمام شهرها و روستاها و کوهستان‌های حتی دورافتاده‌ترین و بی‌نام و نشان‌ترین جغرافیای کره زمین سال گذشته اگروفود راکمی افسرده کرده بود، یک شوک جهانی به ثبت رسیده بود، ایران اگروفود هم آسیب‌دیده بود، اما نه به اندازه صنایع دیگر مثلاً سینما که کرونا آن را زمین‌گیر و فلج کرده است، به اگروفود هم آسیب‌زده ولی به شهادت ۵ شماره روزنامه نمایشگاهی اقتصادسبز و اقتصاد نمایشگاه، دست‌اندرکاران و مدیران این صنعت، پرفروش و سرحال چرخ تولید را می‌چرخانند. مهندس ابوالحسن خلیلی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی به اقتصاد سبز می‌گوید: «حذف ارز ۴۲۰۰تومانی منجر به واقعی شدن قیمت غذا شده و استراتژی مناسب در امنیت غذایی خلق خواهد کرد.» دکتر مهدی کریمی تفرشی که حالا به او باید آقای رسانه‌ای صنایع غذایی ایران و حتی جهان لقب داد خبر می‌دهد: «گلها اولین کارخانه دارنده گواهی قدمت بیش از ۱۰۰ سال از یونسکو…» دکتر پرویز جهانگیری، رییس هیأت مدیره انجمن افزودنی‌ها خبری، اگر نگوئیم تلخ، نه چندان شیرین می‌دهد! «مهاجرت به ترکیه برای تولید بی‌دردسر، مهاجرت تولیدکنندگان به ترکیه جهت فرار از بوروکراسی و فقدان زیربناهای تولید در کشور رخ داده است.» علی شریعتی‌مقدم، بنیانگذار نوین زعفران با تأکید می‌گوید: «فعالیت نوین زعفران ۴ برابر می‌شود.» روابط عمومی صنایع شیر ایران در آشفته بازاری که کرونا ساخته فراتر از رشد ۱۵۰ درصدی سود پگاه و رکوردشکنی صادرات و تولید دارد. علیرضا علوی، مدیرعامل شرکت «روز خوب سلامت محور» اعلام می‌‌کند که تهرانی‌ها روزانه بیش از ۴ تن قهوه مصرف می‌کنند. فرخنده یک نشست خبری در آستانه ۶۰ سالگی برگزار کرده و از نخستین بیسکویت بدون قند واقعی (کمتر از نیم درصد) در ایران خبر داده است.
مهندس بهنام ابراهیمی، مدیرعامل نوشیدنی انرژی زای Boss خبر از صادرات چشمگیر این محصول در کمتر از ۲ سال فعالیت دارد. «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهادکشاورزی به نوشته اقتصاد نمایشگاه در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی غلات، آرد و نان به اطلاع همگان می‌رساند: قیمت هر کیلو سبوس تا پایان امسال به قیمت ۱۴۰۰ تومان تثبیت شده» پوپک کاویابی مدیر حوزه ریاست شرکت کیک و کلوچه درنا، از نسل نوین کیک‌‌های درنا، خبر دارد. یوسف جهانبخش مدیرعامل بستنی ظفر خود را اولین تولیدکننده بستنی قیفی زمستانی در ایران و جهان معرفی می‌کند. این‌ها بخشی از خبرهای رسانه‌ای شده نمایشگاهی است که سهم ۸/۱ میلیارد دلاری ارزآوری از صادرات صنایع غیرنفتی کشورمان دارد.

روغن هسته انار و بذر کتان
علی‌رغم همه محدودیت‌های تحمیلی کرونا، نمایشگاه حتی در روزهای چهارم (شنبه) جوش و خروش جذاب خود را داشت. با وجود این‌که شایع بود ورودیه ۲۰ هزار تومان شده، اما هیچ سالنی خلوت نبود حتی در روز شنبه و آخرین روز نمایشگاه. اکثر برندهای مشهور و پرسابقه به هر دلیلی در نمایشگاه امسال حضور نداشتند، اما آنها که آمده بودند، حرف‌هایی برای گفتن داشتند با میز ارگانیک یزد شروع می‌کنیم Niri organic روغن‌هایی عرضه کرده که هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند، با بسته‌بندی متفاوت و اسانس شگفتی‌آور مثلاً روغن هسته آلبالو شیشه‌اش شبیه شیشه‌های عطر و ادکلن برندهای معروف یا پاریسی است، روغن گردو، روغن کرچک، روغن هسته انار، روغن بذر کتان، روغن پسته، روغن تخم کدو، روغن فندق، روغن بادام تلخ، روغن سیاه‌دانه‌، روغن بادام شیرین و بالاخره روغن‌های شناخته شده نارگیل و با چه مهارتی درباره ارزش‌های غذایی و دارویی و بهداشتی این روغن‌ها توضیح می‌دهند: روغن آرگان (اولین‌بار چنین اسمی به گوشم می‌خورد) این روغن برطرف کننده چروک‌های ریز و لک‌های پوست است. متعادل نمودن چربی و PH پوست، مرطوب‌کننده طبیعی پوست، از بین برنده ترک‌‌های بارداری، شاداب‌کننده پوست، بسیار مناسب برای موهای رنگ شده و آسیب‌دیده،‌برطرف کننده خارش و شوره پوست سر، افزایش استحکام ناخن… با خودم عهد کردم اولین فرصت یک گزارش مفصل فقط از آقای نیری تولیدکننده این شگفتی‌ها تهیه کنم.



چای وی آی پی، هل دار!‌

دیدن تولیدات «ملک یزد» هم با بسته‌بندی‌ها و مخصوصاً‌ طراحی‌های نو و جذاب محصولات خود، جای تأمل داشت و بسته «پرک لیمو» با کنجکاوی مطالعاتی به دست گرفتم و زیر لب گفتم، مثل این که همه این محصولات برای صادرات است؟ غرفه‌دار جنتلمنی با لهجه شیرین گفت توزیع داخلی هم داریم.
مدیر رسانه‌ای «چای نهال جوان» به نظرم واقعا آدم با ذوق و نوآوری آمد
در یک جدول جمع و جور، مختصر و مفید کارنامه‌اش را جلوی چشم ما بینندگان و دوستداران چای قرار داده است:
۱۳۸۳ – سال تأسیس شرکت نهال جوان. سال ۱۳۸۵ – فعالیت انحصاری در زمینه چای، سال ۱۳۹۰ – تأسیس کارخانه، سال ۱۳۹۴ – اولین فروش بسته‌بندی با برند نهال جوان، سال ۱۳۹۹، حضور پُر قدرت در برندینگ برند ۱۵ ساله نهال گستر جهان.
نکته جالب دیگر در کار این آدم خلاق رسانه‌‌ای انتشار آماری کوتاه، مختصر، مفید و گویا بوده است به این شرح: در سال ۱۳۹۹، ۶۵ میلیون فنجان چای به‌خانه‌ها برده‌ایم. درباره بسته‌بندی چای این برند هرچه خوب بنویسیم کافی نیست، مثلاً درباره پرفروش‌ترین محصول «چای ۴۵۰ گرمی نهال» گویی تمامی هنرمندان نقاش مینیاتور دست به کار نو و خلاقانه‌ای زده‌اند تا این بسته چای را از تمام بسته‌های چای برندهای دیگر، متفاوت ببینیم. چای وی آی پی هل‌دار نهال جوان این دیگر واقعاً اوج ذوق و سلیقه است، درود بر همه مدیران این برند نوآور…

اردک برزیلی برای ۵۱ کشور جهان

برزیل را عامه مردم ایران، با فوتبال می‌شناسند و به طنز می‌گویند فوتبالیست‌های آبادان، همان برزیلی‌ها هستند، اما آنچه که کمتر می‌دانستیم، فعالیت‌های صادراتی و تولیدی صنایع غذایی این کشور است، در نمایشگاه امسال سفیر برزیل در تهران هم آمده بود. این یعنی توجه ویژه به بازار ایران و جذب مشتری و ورود به عرصه اینترنتی:
در حال حاضر بیش از ۳۰٫۰۰۰ شرکت صادرکننده و ارایه‌ دهنده خدمات در پایگاه اینترنتی صادرکنندگان برزیلی حضور دارند.
شرکت ABPA دارای گواهینامه Brazilian – Exporters BRC… مرغ، تخم‌مرغ و اردک به ۵۱ کشور جهان (اتحادیه اروپا، چین، روسیه، خاورمیانه، ژاپن و آفریقای جنوبی) صادرات دارد، شرکت دیگری به‌نام WORLD HALAL موادغذایی حلال تولید و صادر می‌کند (خوب دقت کنید برای به‌دست آوردن بازار بزرگ مسلمانان جهان غذای حلال تولید می‌کند) یکی از پرمشتری‌ترین موادغذایی برزیل گوشت گاو است. مثلاً شرکت WEST FOOD سوسیس، مرغ کامل و گوشت گاو، همبرگر گوشت گاو در بازارهای خاورمیانه می‌فروشد، شرکت دیگری برنج بار بودریل و برنج پولیش ۵ درصد شکسته از نوع یک وابسته بازرگانی سفارت برزیل در تهران توضیح می‌دهد که وزارت کشاورزی، دامپروری و تأمین مواد غذایی برزیل یک نهاد دولتی است که مسؤولیت سیاستگذاری عمومی در راستای توسعه و ارتقای کشاورزی، حوزه کشت و صنعت و نیز تنظیم خدمات مربوط به این بخش را عهده‌دار می‌باشد.

بادمجان هم لاغر کننده است؟
آقای علوی یا به تأکید بروشور و پوستر‌های غرفه M.r.Alavi دیدنی است. آرم شرکت هم دیدنی است اگرچه تجدید خاطره می‌کند با تولیدکنندگان سنتی سوهان قم و باقلوافروش‌های یزد و عرقیات کاشان. کنسروهای لوبیاچیتی و بادمجان پرطرفداری دارد. پرزنت محصولاتش هم جالب است، مثلاً: کنسرو لوبیاچیتی با سس گوجه‌فرنگی با طعم مکزیکی ۴۰۰ گرمی، این خوراک ترکیبی است هیجان انگیز با طعم تند که طعمش را تا مدت‌ها در دهان‌تان حس می‌کنید.
کنسرو لوبیاچیتی با سس گوجه‌فرنگی با طعم باربیکیو ۴۰۰ گرمی، این خوراک با طعمی اصیل و دوست‌داشتنی با رایحه و طعم دودی تداعی یک حس خوب در دهان‌تان خواهد بود. کنسرو خوراک بادمجان با طعم سیر و کره ۴۰۰ گرمی، این خوراک با طعمی از سیر و کره، کاملاً مناسب ذائقه هر ایرانی می‌باشد.
کار جالب برند مسترعلوی تعریف فواید لوبیا چینی و بادمجان است، مثلاً درباره بادمجان، این دم‌دست‌ترین و ارزان‌ترین خوراکی ایرانی‌ها می‌گوید:بادمجان حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های A و C و موادمعدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن می‌باشد، در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز تأثیرگذار است. مقوی معده کم کالری و لاغرکننده است و حاوی فیبر بالا و پاک‌کننده روده از مواد سمی و شیمیایی است. به‌دلیل وجود آهن در ترکیبات بادمجان مناسب برای درمان کم خونی است، در بادمجان به مقدار قابل توجهی اسید کلروژنیک یافت می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد است.چه کسی می‌تواند با آگاهی از این همه خواص بادمجان… کنسروش را نخرد و نخورد؟!

وقتی بسته‌بندی‌ها حرف می‌زنند

هر نمایشگاهی در هر نقطه از جهان، غرب، شرق،‌ شمال،‌ جنوب. حاشیه‌‌های خودش را دارد و اگروفودها هم بی‌حاشیه نیست. در مورد حاشیه اگروفود می‌شود یادآور شد غرفه‌‌هایی که تولیدکننده مواد غذایی نیستند اما اگر نباشند این صنعت به چنین رشد چشمگیری نمی‌رسیده است.
در غرفه فراچاپ اصفهان،‌ به آقای رسول جمالی مدیر نوآور و تکنولوژیست صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌گویم: «این‌‌که نوشته و گفته‌اید وقتی بسته‌بندی‌ها حرف می‌زنند…» نگذاشت پرسش من تمام شود، از روی کارت آویخته به سینه‌ام آگاه شده که از اهالی رسانه هستم (و کمی بعدتر گزارشگر اقتصادسبز) می‌گوید ما تولید و چاپ لفاف‌های بسته‌بندی تولیدات صنعتی غذایی است، باورمان این است (و به تجربه ثابت شده) همان‌طور که کدبانوهای قدیم با بخش عطر و بوی غذا از مطبخ منزل اهالی را متوجه جذابیت غذا می‌کردند، بسته‌بندی‌های صنعتی هم همان پیام را می‌دهند. از روی بروشورمان برای شما می‌خوانم برای لباسی که به زیبایی بر تن محصولات دوخته می‌شوند زیبایی و کیفیت هم تراز با یکدیگر جلو می‌روند، ما به بسته‌بندی به دید یک فرآیند چاپ نگاه می‌کنیم، بزرگی و زیبایی برند شما را در بازار هم می‌بینیم، به آقای رسول جمالی می‌گویم این «فراچاپ» شما را کجا می‌شود از نزدیک دید؟ گفت اصفهان – منطقه صنعتی دولت‌آباد ….کمشچه!

حاوی ۱۸ درصد روغن سویا
غرفه دیگری که در همین زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. A.B است «آرین بهرنگ» جت پرینتر و تاریخ‌زن، نکته جالب تأکید این برند بر روی تخفیف ویژه نمایشگاهی است که حتی تا ۵ روز پس از پایان نمایشگاه هم ادامه دارد و مدیر غرفه می‌گوید «بی‌واسطه با ضمانت پایین‌ترین قیمت در ایران» تاریخ‌زن، قیمت زن، انواع موارد نقاله، کارتریج جت پرینتر و جوهرجت پرینتر… در کار تولید انبوه صنعتی این چیزها هم از ملزومات مهم است.
ایران – استان مازندران، سودادکوه شمالی، شهرک صنعتی بشل، فاز ۲، فکر می‌کنید چه چیز این آدرس توجه گروه گزارش را جلب کرده؟ این‌که در این کارخانه ماهی تن جنوب ایران بسته‌بندی می‌شود. شرکت گلدیس نگار چابهار، بسته‌بندی‌های این تُن ماهی‌ها چشم‌نواز است. غرفه‌دار روی کنسرو ماهی تن گلدیس که خوش‌طعم است خوب مانور می‌‌دهد «پالتن تن» هم خوش طعم است، یک قوطی از این تن‌ها را به‌دست می‌گیرم و چشم روی نوشته جلد بسته‌بندی ظریف لحظه‌ای می‌‌ماند، نوشته است کنسرو ماهی در روغن شرکت گلدیس نگار چابهار حاوی ۱۸ درصد روغن سویا است. این روغن ماهی تن، همواره برای مصرف‌کنندگان از جمله خود من همیشه مسأله‌ساز بوده، آیا این روغن خوراکی و مفید است؟ غرفه‌دار می‌گوید: بله ما از روغن سویا استفاده می‌کنیم، طعم تن ماهی‌های ما به‌‌همین دلیل خوش‌طعم است.

طراوت هم می‌گوید سالم باشید
طراوت یکی از برندهای نسبتاً قدیمی است، توزیع خوبی دارد. از آن برندهایی است که با چراغ خاموش به فروش خوب می‌رسد. تنوع بسته‌بندی این برند، همان چیزی است که برای ما جالب به نظر می‌آید، به نظرم روی طراحی و بسته‌بندی همه محصولات تأمل شده است، مثلاً سرکه در دبه‌های متفاوت پلاستیکی، شربت‌ها، آناناس و هلو و پرتقال و… در شیشه‌های درفلزی، انواع شورجات در ظروف شیشه‌ای، آب‌لیموها را که به‌دست می‌گیرم و دقت می‌کنم متوجه می‌شوم، خیلی ماهرانه و هنرمندانه، شکل فیزیکی بسته متفاوت از دیگران است. رب گوجه‌فرنگی هم مثل دیگران در قوطی فلزی و در «راحت بازشو» دندانه‌‌هایی دارد که خاص طراوت است. در مجموع شیرینی‌جات (انواع مرباها) شورجات (انواع خیارشور و زیتون و سیر و فلفل و هویج و…) و از همه مهمتر برای ماها که سلسله مقالات شادروان شاهرخ ظهیری را درباره سرکه سیب در اقتصادسبز خوانده‌ایم، سرکه سیب هم دارد این آقای طراوت در کنار آبغوره‌‌ها، یک شعار کهنه و قدیمی این برند مثل برندهای دیگر است «سالم باشید» اما طراوت همین شعار را به شکل نوتر و نمادین‌تر در مقابل چشمان ما قرار می‌دهد. به این برند باید توجه ویژه‌ای می‌کردیم که در آن لحظه غافل ماندم و حالا، موقع نوشتن گزارش به آن فکر می‌کنم.

ماورا، یعنی ماورای چی؟
یکی از برندهایی که نتوانستم بی‌تفاوت از کنارش رد شوم «ماورا» بوده است، آب لیمو تولید می‌‌کند؛ استفاده از تکنولوژی روز دنیا «پدیده ترش و شیرین میرباقری» هم مدرن است هم سنتی، یعنی روی سرکه و آب لیمو و در مجموع همان که خود عنوان کرده پدیده ترش و شیرین میرباقری، آنچه در مورد این برند برای من جالب شده بود، عکس آقای میرباقری و ژست این تولیدکننده، با کلاه پوستی سید ضیایی، از رجال مشهور تاریخ معاصر،‌ شعارش می‌گوید هرچه تولید می‌کند خوشمزه و دلنشین است، روی «تاکچین» بودن تمرکز دارد،‌یعنی همه آنچه که از درخت انگور حاصل می‌شود و این برند در مقابل ده‌ها نوع فرآوری از تاکستا‌های خودش روی سرکه تمرکز کرده. کرونا این ویروس اقتصاد خراب کن، دهه‌‌های آغازین قرن بیست و یکم روی همه ابعاد زندگی بشر تأثیر گذاشته، مخصوصاً روی خوراکی‌‌‌ها، یک قلم از صدها محصولات صنایع غذایی، به‌روزتر شد و آن سرکه است، در جریان کرونا،‌ خانواده‌ها به شدت از سرکه برای ضدعفونی‌کردن موادغذایی بهره‌مند شدند، فروش سرکه در فروشگاه‌های موادغذایی به سرعت بالا رفته است، حتی فروشگاه‌های کوچک میادین که یک کارتن سفارش می‌دادند حالا یک وانت، بار می‌خواهند، مانده‌ام که این برند هرچه دارد ترش است ولی چرا نوشته ترش و شیرین؟


تولیدکننده تخصصی انواع نشاسته و مشتقات آن

«صنایع نشاسته الوند» به عنوان اولین و تنها تولیدکننده نشاسته سیب‌زمینی در ایران و خاورمیانه،‌ این ادعاست یا واقعیت؟ به احتمال زیاد واقعیت، ایرانی‌ها در ۳، ۴ دهه اخیر در صنایع غذایی نوآوری‌ها و خلاقیت‌های درخشانی داشته‌‌اند. آنچه صنایع نشاسته الوند اکنون عرضه کرده اگر نگوییم غرورآفرین، دستکم قابل توجه‌ترین است.
نشاسته سیب‌زمینی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. از جمله صنایع غذایی (فرآورده‌های گوشتی) لبنی، سس‌ها و… به‌عنوان بافت دهنده در انواع فیلینگ‌های قنادی، به عنوان تشکیل فیبر و بافت در انواع پنیر، بافت دهنده و قوام دهنده در انواع فرمول‌های سوپ‌های آماده و کنسروها و… جایگزین مناسب آرد گندم در محصولات گلوتن فری مانند نان و کوکی و… به عنوان بافت دهنده و جاذب آب در محصولات گوشتی مانند سوسیس و کالباس (بهترین گزینه به علت دمای ژلاتینه شدن پایین که دمای پخت این محصولات مطابقت دارد / … بالاخره این یکی و… جای تأمل دارد. به عنوان براق کننده و تشکیل فیلم در صنعت خشکبار و پوشش انواع مغزهای خوراکی… وقتی می‌گوییم الوند، یعنی همدان، در سال ۱۳۸۰ این نوآوری و خلاقیت با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا و تأمین ماشین‌آلات از شرکت LARSSON سوئد در استان همدان به بهره‌برداری رسید. در نهایت این کار متخصصین داخلی است که پرآوازه شده است.

چاشنی زردآلو مناسب برای پخت گوشت
در نمایشگاه امسال یک سس جدید را هم شناختیم،‌ANGEL-SAUCES . سس‌سازی صنعتی را شاهرخ خان ظهیری خدا بیامرزه در حوالی سال ۱۳۵۰ در ایران با مهرام راه‌اندازی کرد و یکباره تمام مزه‌های سنتی ایرانی را دور زد و در دهه‌‌های بعد سس‌سازی در صنعت غذا امر مهم و رقابت‌سازی شد. مشهورترین آن سس خردل بود که از دهه ۴۰ در ساندویچ‌فروشی‌های لاله‌زار و استانبول مخصوصاً ساندویچی‌های داخل پاساژ استانبول طرفدارانی پیدا کرد، به‌زودی سس سالاد فرانسوی،‌ مایونز و کچاپ و هزارجزیره و… تنوع را زیاد کردند. اما در میان انواع سس‌های آنجل، ما با سس ماست هم آشنا شدیم، سس ماست آنجل طعم طبیعی ماست همزده و یونانی را حال و هوای دیگری داده است.
راهنمای غرفه می‌گوید: «سس کچاپ، تنها سس بسته‌بندی شده در بطری پت در ایران و با ویژگی‌های بهداشتی و تغذیه‌ای بهتر، تنها سس کچاپ موجود در بازار ایران است که ۱۰ ماه ماندگاری بدون استفاده از مواد نگهدارنده دارد و از بهترین مواداولیه سوئد تولید شده است.»
سری هم به غرفه بهارات شکوفه زدیم که تولید کننده چاشنی پرتقال مناسب برای پخت مرغ و چاشنی زردآلو مناسب برای پخت گوشت و چاشنی سبزیجات و نارنج برای غذاهای محلی و شکم پُر… خانمی پرسید کجا می‌فروشید؟ و خانم غرفه‌دار با لبخند گفت تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش…

شاهرودی‌ها و روغن‌کشی
در اگروفود ۱۴۰۰ اگرچه همانطور که اشاره کردیم بسیاری از برندهای شیک و مدرن و مشهور نبودند اما آنچه که آمده بودند، جالب بودند، بخش مهمی از نمایشگاه، نمایش ماشین‌آلات بود و معرفی نوآوری‌هایی که در این یک سال اخیر شده است، یکی از این غرفه‌ها، گروه تولیدی صنعتی کامجد بود که ماشین‌آلات در عرصه تولید انواع فرآورده‌های کنجد، زیتون، ذرت و دیگر دانه‌های روغنی و موفق به طراحی و ساخت مدرن‌ترین تجهیزات صنعت روغن‌کشی، شامل دستگاه‌های روغن‌کشی سرد، تجهیزات فیلتراسیون روغن، دستگاه ارده و کره ساز را به نمایش گذاشت. به گفتار یکی از مدیران این غرفه توجه کنیم: «خلاقیت و ابتکار عمل کامجد در این سال‌ها، مسیر جدیدی را در صنعت روغن‌کشی ایجاد نموده است، افتخار می‌کنیم که روند بر سرعت پیشرفت کامجد در این مسیر موجب ایجاد انگیزه، تکاپو و رقابت در بین سایر فعالان این صنعت شده است.» گروه تولیدی کامجد در شاهرود استان سمنان تولید دارد، کارکنان و مدیران غرفه کاملاً فنی و با آمادگی کامل درباره هر پرسشی پاسخ آماده دارند، البته من مثل بقیه بازدیدکنندگان فنی نبودم و توان پرسش در این زمینه‌ها را نداشتم، اما کنجکاوی حرفه‌ای داشتم که چرا دفترچه راهنمای‌شان به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده، پاسخ ساده و آسان آن (و البته غرورآفرین) این بود ما مشتریان خارجی که به زبان عربی و انگلیسی حرف می‌زنند زیاد داریم!



میکس ۹ مدل ادویه

در اگروفود ۱۴۰۰ star نوشابه انرژی‌زای گازدار فاقد مواد نگهدارنده خوب دیده شد و طعم ماسل، طعم دهنده ماسالا، برای سیر و سبزیجات، پیاز جعفری دودی سرکه نمکی، باربیکیو، فلفلی از شرکت طبیعت سبز شمین بهاران. SEPANTA که تأکید روی تولید و پخش انواع ادویه‌جات، گیاهان دارویی به صورت خالص و ترکیبی دارد از یزد آمده بود، روی ادویه قورمه‌سبزی، خورشت قیمه، ادویه ماهی، ادویه گرام ماسالا و…. مانور مؤثری داشت.
Santos چای ماسالا را به عنوان نوشیدنی هندی که از میکس ۹ مدل ادویه به همراه جنسینگ به‌صورت پودر فوری از شرکت الماس قهوه ماندگار با برند تجاری «سانتوس» و عنوان اولین تولید‌کننده چای ماسالا در کشور خود معرفی کرده است. و «پار سی تاک آوا» فعالیت‌هایش را در زمینه واردات و تولید مواد اولیه صنایع گوشتی و غذاهای آماده، مثل اسنک معرفی کرده است. یکی از دیدنی‌های اگروفود ۱۴۰۰ که ظاهراً هیچ ارتباطی با صنایع غذایی ندارد (اما دارد) باسکول‌های گروه صنعتی اعتماد بود که انواع ترازوها (ببخشید باسکول‌ها) برای وزن‌کشی در مدل‌‌‌های مختلف را معرفی کرد. تنوع باسکول‌ها و اوزانی که نشان می‌دهند جالب بود. و دیگر، گروه پارس سی تاک SITAK هم نماینده انحصاری شرکت MEGGLE آلمان تولیدکننده مواد اولیه در زمینه لبنی‌ها… اما آشنایی با شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس هم جالب بود که اعلام کرد پرداخت پیش کرایه پس از دریافت کالا خواهد بود. این شرکت‌های حمل و نقل هم در صنایع غذایی نقش مهمی دارند مخصوصاً‌ برای صادرات…#

عکس‌ها: گروه عکس اقتصاد سبز: شکوفه خوش‌نثار

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false