×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: «شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش در سال ۱۳۹۸ آغاز به‌کار کرد. این شرکت که از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ است با هدف تولید محصولات باکیفیت و متنوع در بخش فرآورده‌های پروتئینی تلاش می‌کند تا طی سال‌های آینده علاوه بر داشتن سهم قابل توجه در بازار ایران، به بازارهای بین‌المللی هم ورود پیدا کند.»

در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا با مهندس اسماعیل افشار، مدیر‌عامل شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش درباره مأموریت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این صنعت و بحران‌های بنگاه‌های اقتصادی در شرایط فعلی گفت‌و‌گو داشته‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:»

در این آشفته بازار تأمین و تهیه مواد اولیه، شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

بخش عمده‌ای از محصولات ما، شامل انواع گوشت قرمز و سفید است که همواره تلاش شده تا با بهترین کیفیت تهیه شود؛ چرا که یکی از مزیت‌های مهم رقابتی ما در این صنعت، تهیه مواد اولیه باکیفیت و مرغوب است و همواره همکاران ما به این بخش، توجه ویژه‌ای دارند و بر این اساس «سند استانداردسازی» خرید مواد اولیه را تدوین کرده و برای تمام تأمین‌کنندگان خود جهت اطلاع از شرایط کیفی، ارسال می‌کنیم تا پیش از خرید، این استانداردها رعایت شود.
طبیعی است از یک طرف، استانداردهای بالای کیفی واحد بازرگانی و کنترل کیفی ما و از طرف دیگر، شرایط خاص مواد اولیه پروتئینی در ایران که هراز چندگاهی با مسائلی نظیر افزایش قیمت و یا کاهش عرضه مواجه است، سبب شود تا دغدغه تهیه مواد اولیه به شاهراه‌های مهم این تجارت برای ما تبدیل شوند و این پایبندی به کیفیت و تعهدی که به مشتریان داریم، باعث می‌شود تا همواره برای این بخش از تولید، استرس زیادی به مجموعه وارد شود.ما در شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش معتقدیم که باید برای تمام محصولاتی که تحت برند این مجموعه سر سفره مردم می‌رود، کیفیت و طعم مناسب – که در نهایت به رضایتمندی مشتری می‌انجامد – رعایت شود.
بر این اساس NPS و شاخص ترویج مشتری برای ما بسیار مهم است. در کنار این دغدغه‌ها برای تأمین کالای با کیفیت، طبیعی است افزایش قیمت‌ها – که به افزایش بهای تمام شده در سطوح مختلف تولید می‌انجامد – از دیگر مشکلاتی باشد که همه در صنعت با آن روبه‌رو هستند و شرکت‌هایی که نمی‌خواهند از کیفیت خود بکاهند حتماً با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند.
ما همواره دنبال این هستیم که مشتریان محصولاتمان را به مشتریانی وفادار تبدیل کنیم و معتقدیم بهترین تبلیغ آن است که توسط مشتری صورت بگیرد؛ از این‌رو برای آن‌که word of mouth یا تبلیغ دهان به دهان برای برندهای ما رقم بخورد، همواره حق را به مشتری می‌دهیم و کیفیت را در تمام برنامه‌ریزی‌ها در اولویت قرار داده‌ایم.

در حال حاضر بزرگترین بحران‌ بنگاه‌های اقتصادی را چه می‌دانید؟

کرونا، شرایط جدیدی را پیشِ‌روی بنگاه‌های اقتصادی قرار داده است و حتماً در دوران پساکرونا، بنگاه‌های اقتصادی باید با نوآوری و بهره‌مندی از تکنولوژی روز و تجارت الکترونیک، در بازار حضور یابند.
اگر بخواهم به بحران‌های بنگاه‌های اقتصادی اشاره کنم، می‌توانم بگویم که عوامل متعددی سبب شده است تا امروز با رکود اقتصادی روبه‌رو باشیم.
در کنار کرونا و علاوه بر مسائلی مثل همچون تحریم، عواملی مانند ضعف بنگاه‌های اقتصادی در فرآیند فروش نیز بر تشدید رکود اقتصادی مؤثر است. به‌گونه‌ای که مشاهده می‌شود تولیدکنندگان صرفاً با نگاه تولید و بدون توجه به بازار و مارکتینگ، محصولاتی را تولید می‌کنند و سپس به‌دنبال بازار فروش آن‌ها می‌گردند. این نگاه سبب می‌شود که این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود با بحران بیشتری روبه‌رو شده و حتی به تعطیلی کشیده شوند. فقدان ساختارهای منظم قانونی در حمایت از تولید، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است. لذا حمایت‌های دولتی باید به سمت حمایت از جنس برنامه‌ریزی برود تا ساختارهای کشور در جهت تولید ساماندهی شوند؛ در واقع باید یک آمایش صنعتی دقیق و کاربردی بر تولیدکشور حاکم باشد؛ به نحوی که براساس افق تولید کشور، ایجاد و توسعه صنایع گسترش یابد.

آیا شرکت‌های ایرانی توانسته اند به خوبی در بازارهای بین المللی ورود پیدا کنند؟

ابتدا بهتر است به این توجه کنیم که یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه به عنوان بازار هدف تولیدات ایرانی وجود دارد. در حالی که این بازار به راحتی در دسترس ماست، اما عملاً نتوانسته‌ایم سهم چشمگیری از آن را تصاحب کنیم، زیرا هیچ وقت آمادگی و برنامه‌ریزی دقیقی برای آن نداشته‌ایم.فقدان برنامه‌ریزی صحیح در سطوح مختلف سبب شده است تا نه تنها، بازارهای خارجی را به دست نیاوریم، بلکه بازارهای خودمان را هم در اختیار دیگران قرار دهیم.بهره‌مندی از دانش روز و تجربیات موفق دنیا، یکی از راه‌های خروج بنگاه‌های اقتصادی از بحران در شرایط رکود اقتصادی است. برای خروج از رکود، بخشی از وظایف بر دوش دولت و دستگاه‌های حاکمیتی است که با برنامه‌ریزی دقیق و جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی، از مشکلات مسیر تولید بکاهند و از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی هم باید از دانش روز بازار بهره ببرند و با استفاده از نیروهای انسانی ماهر، این دانش روز را پیاده‌سازی کنند.

فرآورده‌های پروتئینی کوروش از چه سالی و با چه انگیزه‌ای وارد عرصه تولید شد؟

شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ، در بهار سال ۱۳۹۸ با نام تجاری کیمبال با تولید و عرضه انواع فرآورده‌های پروتئینی آغاز به کار کرد. این شرکت با هدف تولید غذای سالم، تازه و آسان، تلاش کرده است تا علاوه بر تنوع محصولی، کیفیت را نیز سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد.
فرآورده‌های پروتئینی کوروش تا امروز با تکیه بر تلاش بی‌وقفه همکاران خود توانسته است طیف وسیعی از غذاهای تازه، منجمد، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای نیمه آماده، پنیر پیتزا، انواع سوسیس و کالباس و محصولات دریایی و فرنچ فرایز و … را با برند‌های متنوع روانه بازار کند.
در حال حاضر در بیش از ۹ کارخانه به صورت تولید مستقیم و outsource، محصولات شرکت فرآورده‌های پروتئینی کورش تولید می‌شود.

در رابطه با سبد تولیدات خود، توضیحات لازم را ارائه بفرمایید.

محصولات تولیدی در شرکت فرآورده‌های پروتئینی، شامل انواع فرآورده‌های پروتئینی با برندهای مختلف متعلق به شرکت به بیش از ۴۸۰ SKU محصول می‌رسد که به عنوان کالاهای FMCG (تندمصرف) مورد استفاده مردم ایران است. این شرکت در نظر دارد، در مسیر توسعه به بازارهای جهانی هم ورود کند تا ارزش افزوده بیشتری برای تولیدات خود ایجاد نماید.
برند کیمبال، از ابتدای سال ۱۳۹۸، با تولید انواع محصولات تازه، وارد بازار شد و به‌تدریج محصولاتی همچون انواع سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و نیمه آماده، فرنچ فرایز و . . . را به سبد غذایی خود اضافه کرد. امروزه کیمبال با تداوم در کیفیت، نوآوری در محصولات، ارتباط پایدار با مشتریان و تلاش در جهت حفظ مشتریان وفادار به برندی مورد اعتماد و محبوب مبدل شده است.
یکی دیگر از برندهای ما، برند “نیک شف Nik Chef” است. برند نیک شف به عنوان یکی از برند‌های لوکس شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش، فعالیت خود را از تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است. شعار این برند (Just Enjoy) یا (فقط لذت ببر) است و با ویژگی‌های تخصص، تمایز، تنوع، اصالت و خلاقیت، تمامی انتظارات مصرف کنندگان را برآورده می‌کند. برند نیک شف در گروه محصول‌های سوسیس و کالباس، غذای آماده، غذای نیمه آماده، پنیر پیتزا و ورقه‌ای، سیب زمینی و آبزیان فعالیت می‌کند.
«رستیک» یکی دیگر از برندهای زیرمجموعه شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش است که به عنوان فروشگاه آنلاین تخصصی پروتئینی، در حال فعالیت می‌باشد. فروشگاه اینترنتی رستیک در تاریخ
۹۹٫۹٫۹ با شعار Make Life Modern (مدرن زندگی کن) افتتاح شد و مشتریان فروشگاه «رُستیک» می‌توانند، از طریق وب سایت www.RUSTIC.ir سفارشات خود را به‌صورت آنلاین به ثبت رسانده و محصولات مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی «رُستیک» تهیه کنند.
«شیپن» و «دامچی» از دیگر برند‌های شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش ‌هستند که با هدف تولید غذای سالم و آسان در خردادماه سال ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرده‌اند. این برندها در گروه محصولات سوسیس و کالباس، غذای آماده و نیمه آماده و پنیر پیتزا فعالیت خواهد کرد. کیفیت و قیمت مناسب از ویژگی‌های مهم محصولات برند «شیپن» و «دامچی» است.

در شرایط رکود اقتصادی که در حال حاضر اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است واحدهای تولیدی چه راهکارهایی برای خروج از این بحران دارند؟

در دوران رکود، رفتار مصرف‌کنندگان هم تغییر می‌کند. طبیعی است وقتی رکود اقتصادی به دلایل مختلف رقم می‌خورد، عملاً توان خرید مردم هم پایین می‌آید. این عامل در کنار بحران‌هایی که برای بنگاه‌های اقتصادی رقم می‌خورد، سبب می‌شود تا در مجموع با یک شوک در کسب و کار روبه‌رو شویم.
بنگاه‌های اقتصادی ناچار هستند برای خروج از این شوک و تغییر رفتار مشتریان، سیاست‌های جدیدی را سرلوحه کار قرار دهند و قطعاً تولیدکننده‌ای در این شرایط می‌تواند موفق باشد که توجه به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان براساس شرایط جدید را درک کرده و برای آن‌ها راه حل اتخاذ کند.
کاهش هزینه‌های غیرضروری و قیمت‌گذاری مناسب، از جمله راه‌حل‌های اولیه‌ای است که برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و توجه به خواسته مشتریان باید در دستور کار این واحدها قرار گیرد و این در حالی است که باید توجه شود در این دوران، کیفیت محصولات به جهت کاهش قیمت اصلاً نباید کاهش پیدا کند.
البته به دلیل مشکلات اقتصادی، ممکن است برخی خریدها به زمان دیگری موکول شود یا با کالاهای ارزان‌تر جایگزین شود، بنابراین بنگاه‌های اقتصادی موفق، با اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک، باید تلاش کنند تا ضمن حفظ کیفیت، شرایطی را پدید آورند که بازار را از دست ندهند.
طبیعتاً در دوران رکود، معادلات بازار با تغییراتی روبه‌رو می‌شود و عملاً شاهد رقابت شدیدتر هستیم، اما این شرایط هم می‌تواند فرصت‌هایی را پدید آورد و از یک طرف واحدهای تولیدی به دانش روز روی آورند و از تجربیات موفق بهره ببرند که در نهایت به قوی‌تر شدن مجموعه اقتصادی کشور می‌انجامد و از سوی دیگر، بازارهای جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.
باید توجه کرد که حتی در شرایط رکود هم خرید کردن متوقف نمی‌شود، بلکه شیوه خرج کردن مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند؛ لذا هر سازمان موفق باید با بررسی دقیق بازار، این تغییر رفتار را بررسی و براساس آن اقدام کند. مدیریت قیمت‌گذاری و ارائه گزارش به مصرف‌کنندگان درخصوص درک شرایط جدید و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از مصرف‌کنندگان، می‌تواند اعتماد دو طرفه تولید و مصرف را رقم بزند.
شرایط رکود اقتصادی، قطعاً شرایط مطلوبی نیست، اما با بهره‌گیری از دانش و تجربه کارآمد، می‌توان این شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false