×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: برگزاری جلسه مستقیم با رییس یک قوه توسط کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در تاریخ کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و تهران اقدامی بی‌سابقه به شمار می‌رود. بدون تردید عملکرد دوره گذشته کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران یکی از درخشان‌ترین دوره‌های فعالیت‌اش به‌شمار می‌رود. برگزاری جلسات منظم و اثرگذار با بار تحلیلی و کارشناسی قوی در کنار قدرت رایزنی و پیگیری بالا در بخش دولتی باعث شد تا دستاوردهای مطلوبی نیز از این حیث حاصل شود. با توجه به انتخابات دوره جدید این کمیسیون و ابقای مهندس کاوه زرگران به‌عنوان رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بی‌مناسبت ندیدیم تا به‌منظور بررسی عملکرد یک دوره این کمیسیون پای صحبت‌هایش بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

اخیراً برای یک دوره دیگر به‌عنوان رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران برگزیده شدید، لطفاً گزیده‌ای از عملکرد دوره گذشته این کمیسیون که پربار نیز بوده را ارایه دهید.

در ابتدای دوره که وارد کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران شدم، با توجه به این‌که کمیسیون را از زنده‌یاد شاهرخ ظهیری تحویل گرفته بودم، همواره دغدغه داشتم که اعتبار اسم ایشان را حفظ کنم و از این‌رو وظیفه سنگینی روی دوشم قرار گرفته بود و تلاش بسیاری در این خصوص نیز انجام دادیم.
خوشبختانه همکاری همه تشکل‌ها را در کنار کمیسیون داشتیم و این حمایت برگ برنده‌ای برای بنده و کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در دوره گذشته بود. البته ناگفته نماند که دستاوردهای کمیسیون در دوره گذشته حاصل یک همکاری جمعی تیمی بوده است.
در زمینه آب و سفره‌های زیرزمینی، محدودیت‌های فعلی که از سوی دولت در بخش کشاورزی و باغبانی اعمال می‌شد و سایر مباحث‌ ملی هم وارد شدیم و پس از یکسال از فعالیت کمیسیون رسانه‌های بسیاری ابراز علاقه می‌کردند تا گزارش‌های تحلیلی کمیسیون را انتشار دهند.
در واقع بنده به‌عنوان فردی که از دل تشکل‌ها وارد کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق شدم، همواره به‌دنبال این بودم که از نظریات تشکل‌ها و کارشناسان استفاده کنم، چرا که اعتقاد دارم نقیصه‌ای که امروز گریبان بخش دولتی را گرفته و منجر به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه می‌شود، استفاده نکردن از نظریات کارشناسی تشکل‌ها در مصوبات و مقررات است.
در جلسات کمیسیون عموماً متولیان دولتی را دعوت می‌کردیم تا صحبت‌های تخصصی تشکل‌های مربوطه را بشنوند و سپس از طریق کمیسیون آن مشکلات را پیگیری می‌کردیم.
به‌دلیل آنکه نمایندگان وزیر جهادکشاورزی، حداقل دو معاون وزیر در اغلب جلسات حاضر بودند، پیگیری مباحث و مشکلات بخش کشاورزی بسیار راحت شده بود.
در طول دوره ۴ ساله تعامل بسیار خوبی با وزارت جهادکشاورزی به‌واسطه حضور نمایندگان این وزارتخانه در کمیسیون برقرار شده بود، حتی موردی داشتیم که یکی از معاونان وزیر در جلسه به‌صورت تلفنی موضوع را با وزیر جهادکشاورزی در جریان گذاشت و در همان کمیسیون دستورات لازم صادر می‌شد.
اگر درخصوص نواقص قوانین موردی به کمیسیون ارجاع می‌شد سریعاً به مجلس ارجاع می‌کردیم.

آیا با کمیسیون کشاورزی مجلس هم در تعامل بودید ؟

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تعامل مطلوبی با کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران داشت، و حتی در برخی جلسات حاضر می‌شد، به‌طوری که برخی مباحث که قابل پیگیری از سوی کمیسیون اتاق نبود به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع داده می‌شد تا در آنجا پیگیری ‌شود و حتی تعامل میان دو کمیسیون به‌قدری راهگشا بود که وقتی موضوعی که درکمیسیون کشاورزی اتاق تهران پیگیری می‌شد و اندازه مشکل به حدی شده بود که پیگیری آن در حد و توان دو کمیسیون نبود با همفکری دکتر کیخا پیگیری موضوع به فاصله یک هفته از جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در دفتر دکتر لاریجانی رییس مجلس پیگیری شد که این امر در سطح کلیه کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران و حتی ایران موضوعی کم سابقه است که پیگیری یک موضوع تا سطح رییس یک قوه هم ادامه یابد و به برگزاری جلسه بیانجامد و در نهایت رییس مجلس از وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی موضوع را پیگیری کرده در نهایت کارگروه‌‌هایی برای حل معضلات تشکیل شد.

چه موضوعاتی بود که به یکباره به این درجه از اهمیت رسید؟

اوضاع نابسامان اقتصادی، موضوعاتی نظیر مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان، زنجیره خرید شیرخام و لبنیات و کسری شیرخام به‌وجود آمده و… در آن جلسه مطرح شد.
در واقع برگزاری جلسه و پیگیری موضوعات در این سطح در تاریخ کمیسیون‌های اتاق بازرگانی چه تهران و چه ایران بی‌سابقه است. به موضوعات کلان که در جلسات کمیسیون کشاورزی اتاق تهران پرداخته می‌شد اشاره کردید. به شخصه شاهد بودم کمیسیون حتی در موضوع تردد صبحگاهی ماشین‌های پخش مواد غذایی که با سازمان حمل و نقل ترافیک به مشکل برخورد کرده بودند نیز ورود کردید، درخصوص اینگونه مسایل هم توضیح دهید.
ما در کمیسیون همواره به‌دنبال مرتفع کردن کلیه مشکلات فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی به‌صورت زنجیره‌های تولید بودیم.
البته تعدادی جلسات مشترک هم درخصوص بررسی برخی موضوعات با سایر کمیسیون‌های اتاق هم داشتیم.
نظام توزیع و فروش یکی از مهمترین ارکانی است که تولیدکنندگان صنایع تبدیلی و غذایی با آن دست به گریبان هستند و در مقطعی محدودیت‌های تردد ماشین‌های توزیع‌کننده صنایع غذایی باعث می‌شد تا تولید صنایع غذایی متوقف شود.
از این‌رو بنده به‌عنوان نماینده اتاق تهران با معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران جلسه‌ای برگزار کردم و طی یکی دو جلسه این محدودیت‌های تردد لغو شد.
در واقع از این دست مشکلات روزمره که ناشی از تصمیم‌های یک طرفه سازمان‌های دولتی بود، بسیار به کمیسیون ارجاع داده می‌شد که همه آنها پیگیری می‌شد.
در زمینه محدودیت‌های صادراتی گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و… هم به نتایج مطلوبی در مقاطع زمانی متفاوت دست یافتیم. در بعد بین‌المللی هم سالانه در یک یا دو کنفرانس بین‌المللی حاضر می‌شدم و به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی به ایراد سخنرانی می‌پرداختم.
این ارتباط با اتحادیه اروپا به‌قدری قوی شد که وقتی کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا به دعوت اتاق تهران به‌عنوان میهمان وارد ایران شد از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی زمینه‌ای را ایجاد کردیم که او توانست در طول یک روز از ۱۰ تا ۱۲ کارخانه بزرگ صنایع غذایی بازدید کند و نگاه جدیدی نسبت به صنعت ایران و توانمندی ایران درمیان آنها ایجاد شد.
برخی از آنها اصلاً باورشان نمی‌شد که در ایران در بسیاری از حوزه‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بیش از حد حتی صورت گرفته که شاید نیازی نبوده است و می‌شد با هزینه کمتر اینکار را انجام داد. در واقع علاقه تولیدکنندگان ایران به کسب و کار برای آنها جالب بود.

در دولت رییس جمهور روحانی شاهد دونوع رویکرد بودیم. در دولت ابتدایی به‌خصوص پس از برجام شاهد حضور پررنگ فعالان بخش خصوصی به‌خصوص اتاق بازرگانی حتی در سفرهای رییس‌جمهور به کشورهای اروپایی بودیم، اما در دولت فعلی این رویکرد مانند ادوار گذشته شده است، در این رابطه چه نظری دارید؟

به هرحال در دولت اخیر اقبال کشورهای پیشرفته به تجارت کالایی با ایران کمتر شده است و به رغم آنکه منافع بسیاری برای شرکت‌های پیشرفته دارد، اما به‌واسطه شرایط تحریم اکثر فعالیت‌ها تقریباً‌ متوقف شده است و از این‌رو طبیعی است که این تحلیل صورت گیرد.

عملکرد مطلوب دوره گذشته جنابعالی باعث شد تا در دوره فعلی هم دوباره با اجماع اعضا به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران انتخاب شوید، در این دوره چه برنامه‌هایی را در دستور کاردارید‌؟

اعتقاد دارم حضور افراد در هر پستی نباید طولانی‌مدت باشد، همان‌طور که برای بنده فضایی ایجاد شد تا در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران ظرفیت‌هایم را نشان دهم و تجربیات کاری‌ام را ارتقا دهم، از این‌رو در این دوره تمایلی به ریاست مجدد بر کمیسیون نداشتم و حتی کاندیدا هم نشدم، اما در نهایت به دستور رییس اتاق تهران در کمیسیون کشاورزی حاضر شدم و با اصرار دوستان و به احترام آنها این مسؤولیت را پذیرفتم، اما هنوز هم اعتقاد دارم حضور من در دوره جدید شاید نتواند روند رو به رشد فعالیت‌های کمیسیون را تداوم بخشد، چرا که بنده آنچه که در چنته داشتم در دوره قبل نشان دادم.

در دوره ریاست جنابعالی در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران همواره شاهد بودم که نگاه ملی حاکم بوده است. آیا تمایلی به حضور در انتخابات ریاست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران هم دارید؟

به‌عنوان یک فعال اقتصادی به‌رغم آنکه رشته تحصیلی‌ام در حوزه معدن و مدیریت است، اما علاقه بنده به صنایع غذایی که از پیش از شروع تحصیلات بوده کماکان هم ادامه دارد، لذا همیشه در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی هرکاری که از دستم برآید انجام خواهم داد و فروگذاری نخواهم
کرد. در چند ماه گذشته پیشنهادهای دیگری در سایر بخش داشتم که تمایلی به ورود به آنها نداشتم، اما فعالیت در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی همواره جزو علایق من بوده و هر مکانی که بتوانم مثمرثمر واقع شوم وارد خواهم شد.
فعلاً حضورم در انتخابات ریاست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران مشخص نیست و باید ببینیم فضا در آینده چگونه خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false