×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنایع غذایی از جمله صنایع مولد و استراتژیک به‌شمار می‌رود که نقش مهمی در خودکفایی کشور و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی بر‌عهده دارد. از بین موادغذایی متفاوت ماکارونی به‌دلیل غنی بودن از کربوهیدرات‌های پیچیده و مقادیر کم سدیم و چربی، هم‌چنین به جهت اقتصادی بودن مورد توجه بوده و از این‌رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از میان شرکت‌های مختلف تولید کننده ماکارونی، زر ماکارون با سال‌ها تجربه به‌عنوان یکی از برترین‌های این صنعت در جهان و ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر شرکت « زر ماکارون» بزرگ‌ترین تولید کننده انواع ماکارونی با آرد سمولینا است که با ارایه الگوی مدیریتی و اجرایی نمونه، توجه ویژه به پژوهش و به‌کار‌گیری دانش روز در تولید بهترین و متنوع‌ترین محصولات در جایگاه نخست بازار داخلی و جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.
در سال‌های اخیر توجه خاصی به تولید غذاهای کاربردی (فراسودمند) شده است. هدف اصلی از تولید غذاهای کاربردی ارایه‌ی میکروارگانیسم‌ها یا ترکیبات مفید از طریق رژیم غذایی است. ماکارونی از جمله مواد غذایی است که با افزودن فیبر بیشتر، میکرارگانیسم‌ها یا انواع ویتامین‌ها می‌توان آن را به شکل غذایی فراسودمند به بازار عرضه کرد. به صورت کلی و از دید تغذیه‌ای انسان برای ادامه حیات علاوه بر اکسیژن، آب و کربوهیدرات‌ها، وابسته به اسیدهای آمینه‌ و اسید‌های چرب ضروری، املاح و ویتامین‌ها و باکتری‌های مفید است. استفاده از این نوع اقلام غذایی و یا استخراج عصاره آن‌ها برای استفاده در صنایع غذایی رویکرد جدیدی است که در مجموع غذاهای فراسودمند نامگذاری شده‌اند.
این تصور که مواد غذایی می‌توانند به عنوان دارو استفاده شوند اولین بار توسط پدر طب، بقراط مطرح شد. غذاهای فراسودمند موضوع روز جهان و یکی از رو به رشدترین گروه‌های مواد غذایی به شمار می‌آید. غذاهای فراسودمند افزون بر ارزش تغذیه‌ای پایه، دست کم دارای یک خاصیت مشخص و به اثبات رسیده‌‎ ارتقا دهنده سلامتی، پیشگیری کننده و یا کاهش دهنده بیماری هستند، یکی ازراه‌هایی که درآن موادغذایی برای رسیدن به غذاهای کاربردی اصلاح می‌شوند افزودن پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید است، که موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش، حذف سموم تولید شده در بدن و تولید برخی ویتامین‌ها می شود .
فیبر از جمله موارد دیگری است که در این راستا استفاده می‌شود. مصرف فیبر در نیم قرن اخیر به‌عنوان یکی از اجزای اصلی غذاهای فراسودمند مورد توجه قرار گرفته است. فیبرهای رژیمی به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک نموده و درکنترل وزن و دیابت تأثیر مثبت دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف ۳۰ گرم فیبر در روز می‌تواند اثرات سلامت بخش داشته باشند. در کانادا در صورتی که یک وعده غذایی دارای ۴،۲ و ۶ گرم فیبر باشد به ترتیب، دارای فیبر، غنی از فیبر و بسیار غنی از فیبر خوانده می‌شود. سبوس گندم مهم‌ترین منبع فیبر محسوب می‌شود که محصولی ارزان و در دسترس است.
سبوس گندم نه تنها منبع فیبر، بلکه غنی از مواد تغذیه‌ای عمده می‌باشد. از جمله مزایای مصرف فیبر رژیمی کاهش چربی و فشار خون، تعدیل وزن بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه، پروستات، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و یبوست است. که« زر ماکارون» از چندی پیش ماکارونی‌های سبوس دار را تولید و در بازار ارایه کرده است. افزون بر نوع سبوس‌دار ماکارونی با فیبر نیز تولید شده است که مناسب افرادی است که رنگ تیره نوع سبوس‌دار را ترجیه نمی‌دهند.
تولید انواع ماکارونی‌های پری بیوتیک و پروبیوتیک، ماکارونی سبوس گندم، ماکارونی با آرد سویا، ماکارونی با غلات کامل، ماکارونی سبزیجات، ماکارونی فیبردار و ده‌ها محصول دانش بنیان دیگر از آخرین دستاوردهای مرکز پژوهش‌های دانش بنیان زر است.
با این امید که غذای سالم به انتخاب همیشگی جامعه تبدیل شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false