×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: شرکت کشت و صنعت ماریان با برند تجاری چاشنی از سال ۱۳۴۰ آغاز به کار کرد، اما در سیستم مدیریت قبلی دچار رکود ۱۵ ساله شد و از سال ۱۳۸۰ حسن سرابی با خرید کارخانه که به‌صورت کاملاً غیرفعال و مخروبه درآمده بود روح تازه‌ای بر کالبد «چاشنی» دمید و با تکیه بر ۴ دهه تجربه که از حضور مؤثر در کارخانجات مختلف صنایع غذایی کسب کرده بود «چاشنی» دوباره راه‌اندازی شد  و همین تجربه و تبحر باعث شد در مدت کوتاهی به نامی آشنا  و ماندگار در صنایع غذایی کشور بدل شود. هم‌اکنون کشت و صنعت ماریان به چنان اقبالی دست یافته که با تولید و بسته‌بندی حدود ۵۰ قلم محصول جایگاه درخوری را در صنایع غذایی برای خود دست و پا کرده است. از این رو بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های حسن سرابی مالک متبحر «چاشنی» و خانم فاطمه سرابی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت ماریان بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

 

لطفاً مختصری پیرامون ویژگی محصولات «چاشنی» توضیح دهید.

به جرأت می‌توان گفت در تولید محصولات از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنیم و از خطوط تولید بهداشتی و پیشرفته بهره می‌گیریم. از دیگر مزایای «چاشنی» نسبت به سایر رقبا این است که علی‌رغم این‌که میزان تبلیغات ما از سایر رقبا کمتر است ولی در مبحث فروش هم رده با سایر رقبا هستیم این خود بیانگر کیفیت بالای محصولات است.

 

گستره توزیع محصولات شما در استان تهران و سایر استان‌های دیگر به چه صورت است؟

در استان تهران و البرز به‌صورت پخش مویرگی فعالیت داریم و تعداد نیروهای فروش بسته به وسعت و کشش منطقه می‌تواند متغیر باشد. در ۱۳ استان نیز نمایندگی فعال داریم و پخش محصولات نیز از طریق همان نمایندگی‌ها انجام می‌شود.

 

شاخص‌ترین محصول تولیدی شما چیست؟

محصول استراتژیک شرکت «چاشنی» کنسرو ذرت است که به‌عنوان شاخص‌ترین محصول ما شناخته می‌شود و پس از آن به ترتیب کمپوت هلو و رب گوجه‌فرنگی است. البته این آمار چند سال پیش است. در حال حاضر چند محصول مانند کنسرو لوبیاچیتی، کمپوت گیلاس و کنسرو قارچ و ذرت نیز جزو محصولات شاخص ما هستند. محصول کنسرو لوبیا قارچ نیز در فروش بسیار موفق بوده است. برند «چاشنی» اولین تولیدکننده کنسرو قارچ و ذرت در ایران است که اتفاقاً بسیار مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت.

به‌طور تقریبی کیفیت و فروش کلیه محصولات در یک رده قرار دارند، اما ذرت چاشنی طرفداران بیشتری دارد.

 

لطفاً‌ توضیحاتی پیرامون  افتخارات و استانداردهایی که در طی مدت فعالیت‌تان کسب کرده‌اید، ارایه کنید.

علاوه بر استاندارد مدیریت کیفیت Iso9001 : 2015 ، ‌عنوان تولیدکننده نمونه استانی را از لحاظ استاندارد کسب کرده‌ایم و گواهینامه برند برتر نیز توسط سازمان غذا و دارو به مجموعه «چاشنی» اهدا شده، همچنین چندین سال پیاپی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت لوح حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت نموده‌ایم.

 

توضیحاتی پیرامون صادرات محصولاتتان ارایه کنید.

با توجه به تنوع محصولات نمی‌توان درصد مشخصی را برای صادرات هر محصول تعیین کرد. به‌عنوان مثال در حال حاضر انواع مربا، کنسرو ذرت و رب گوجه‌فرنگی بیش از سایر محصولات به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. حتی در این شرایط خاص به آمریکا و کانادا نیز صادرات داشته‌ایم. صادرات در کانادا بسیار گسترده و به‌صورت مویرگی است و علاوه بر اینها به استرالیا نیز به‌صورت محدود صادرات

داریم.

 

نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه چه تأثیری در کار شما داشته است؟

این شرایط سخت تمام تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است البته کسانی که به فکر کیفیت محصول نبوده و تنها به‌دنبال سود خود هستند و اهمیتی به مصرف کننده نمی‌دهند از این نوسانات سود سرشاری برده‌اند.

به‌عنوان مثال قیمت یک کیلو رب گوجه‌فرنگی «چاشنی» بدون احتساب هزینه‌های جانبی بسته‌بندی و چاپ و قوطی و… تقریباً ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود اما در بعضی برندها مشاهده می‌شود که قیمت مصرف‌کننده را ۱۶ هزار و پانصد تومان بر روی قوطی درج می‌کنند. مدتی قبل برای تولید کنسرو رب گوجه‌فرنگی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدیم، چرا که قوطی فلزی جهت بسته‌بندی موجود نبود و گوجه‌فرنگی نیز صادر می‌شد. برای کارخانجات تولیدکننده قوطی نیز مشکلاتی در زمینه واردات ورق فلزی پیش آمده که در نتیجه باعث افزایش ناگهانی قیمت قوطی شده است.

در مجموع شرایط برای تولیدکننده‌ای که می‌خواهد محصول با کیفیت تولید کند بسیار سخت است. بسیاری از کارخانه‌های کوچکتر توان مقابله با این شرایط را نداشتند و خطوط تولید خود را متوقف کردند، اما خوشبختانه با حمایت مصرف‌کنندگان فهیم که با آگاهی کامل به‌دنبال مصرف محصولات با کیفیت هستند توانستیم از این برهه زمانی بسیار سخت عبور کنیم.

 

آیا محصول جدیدی برای عرضه به بازار دارید؟

کنسرو تن ماهی «چاشنی» از ۳ سال پیش به علت بروز برخی مشکلات در بازار موجود نبود اما خوشبختانه در همین ایام مجدداً به سبد محصولات اضافه شده است. همچنین عسل «چاشنی» نیز در حال اضافه شدن به این سبد متنوع غذایی است. در نظر داریم در آینده‌ای نه چندان دور زیتون را به طور خام وارد کارخانه کرده و تمام مراحل کنسروسازی را نیز خودمان انجام دهیم. تولید عرقیجات و حبوبات و مربا با طعم‌های جدید نیز از برنامه‌های آینده شرکت است. سال گذشته برای اولین‌بار در ایران رب گوجه‌فرنگی را در وزن ۲۵۰ گرم روانه بازار کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

 

چه توقعاتی از دولت و مصرف‌کنندگان دارید؟

اولین توقعمان از دولت ثبات قیمت است، چرا که این ثبات قیمت باعث افزایش بهره‌وری تولید خواهد شد. همچنین همکاری واحدهای دولتی با تولیدکنندگان نیز باید بیشتر شود و قوانین و مقرراتی که توسط سازمان‌های ذی‌ربط مشخص شده باید برای کل کشور به‌صورت یکسان اعمال شود. در صادرات هم قوانین دست و پاگیری وجود دارد که شرایط را برای تولید کننده مشکل کرده است، در حالی‌که هرچه صادرات بیشتر باشد ارزآوری بیشتر خواهد شد. ضمناً‌ نهاده‌های انرژی، برق و آب افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند که برای تولید متأسفانه بازدارنده است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false