×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات دام و طیور با الزام ثبت این محصولات در سامانه ۱۲۴ گفت: برخی قیمت‌ها مربوط به سال‌های قبل بوده و همین نرخ‌ها مبنای قیمت گذاری ماشین آلات فعلی هستند.

نشست خبری انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنعت دام و طیور برگزار شد. اسکندر اسکندری، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنعت دام و طیور با گلایه از بخشنامه‌های خلق الساعه گفت: یکی از معضلات صنف تولیدکنندگان تجهیزات سخت افزاری تغییر یک شبه قوانین و بخشنامه‌ها است. این چالش سبب شده تا بخشی از محصولات اجازه ترخیص از گمرکات را پیدا نکند و تأخیر در ترخیص ممکن است بخشی از کالاها را فاسد یا متروکه کند.

وی افزود: حل این معضل بخش زیادی از مشکلات تولید را حل و فصل می‌کند.

تسهیلاتی که جذب نمی‌شود

در ادامه نشست امین تقی وند، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنعت دام و طیور به سخن پرداخت و گفت: هر سال وزارت جهاد کشاورزی بودجه‌ای را برای نوسازی مکانیزاسیون دامداری‌ها تخصیص می‌دهد. در معاونت مکانیزاسیون این بودجه بین بخش‌های مختلف زراعت، باغات، شیلات، دام و طیور تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تقسیم بودجه، افراد متقاضی مراحل گوناگون را طی می‌کنند که یکی از آنها ثبت محصول (چه تولید داخل باشد و چه وارداتی) در سامانه ۱۲۴ است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنعت دام و طیور با گلایه از مشکلات نرم افزاری در این بخش، عنوان کرد: زیرساخت‌ها دارای مشکلاتی است که زمان را از متقاضیان می‌گیرد بدون اینکه کاری از پیش ببرند. از این رو بخش زیادی از تسهیلات تخصیص داده شده جذب نمی‌شود و تولیدکنندگان نمی‌توانند از این فرصت در فعالیت تولیدی خود بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: برخی قیمت‌ها مربوط به سال‌های قبل بوده و همین نرخ‌ها هم مبنای قیمت گذاری ماشین آلات تولیدی و وارداتی فعلی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در حالی که نرخ فعلی فیدر میکسر (دستگاهی که خوراک را با هدف تغذیه بهتر دام با یکدیگر مخلوط می‌کند) حدود ۳ میلیارد تومان است اما قیمت آن در سامانه ۱۲۴ مربوط به گذشته بوده و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: هنگامی که تولیدکننده یا واردکننده قرار است از تسهیلات تخصیص داده شده استفاده کند باید محصول خود را در این سامانه ثبت کند و مبنای قیمت گذاری قیمت‌های سال گذشته است.

تقی وند اظهار کرد: ماشین آلات صنعت دام و طیور به سه دلیل ضرورتی به ثبت در سامانه ۱۲۴ ندارند. نخست اینکه این تجهیزات در کشور مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند. دوم اینکه یارانه‌ای به تولیدکنندگان تعلق نمی‌گیرد و نکته سوم این است که تولیدکنندگان زیادی در کشور در این حوزه فعالیت دارند و بازار انحصاری نبوده و رقابت وجود دارد.

یک بام و دو هوا تجهیزات دام و طیور

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات دام و طیور در پاسخ به این پرسش  که چند درصد ماشین آلات این صنف داخلی سازی شده‌اند، گفت: ۹۹ درصد تجهیزات طیور و ۷۰ درصد ماشین آلات دام در داخل تولید و تأمین می‌شوند.

تقی وند در ادامه با اشاره به عدم توجه به استانداردهای تولید در این ماشین آلات افزود: انجمن تشکیل شد تا به این موضوع رسیدگی شود و اجازه داده نشود هر تجهیزاتی با هر استانداردی وارد کشور یا بازار شود.

به گفته این عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنعت دام و طیور ۹۰ درصد تجهیزات موجود دامی فاقد استانداردهای لازم هستند.

تقی وند در پایان عنوان کرد: امسال حدود ۳ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این بخش تخصیص داده شده است اما به دلیل مشکلات زیرساختی سامانه ۱۲۴ بخش زیادی از آن بدون اینکه هزینه نوسازی ماشین آلات دامپروری و طیور شود بدون استفاده باقی می‌ماند همان طور که سال گذشته هم بخش زیادی از این تسهیلات به همین دلیل، جذب نشد.

صنعت غذا: دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که به موجب قانون انتزاع تمام مراحل مربوط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی از صفر تا صد به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و محصولات غیرکشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند؛ اما تولیدکنندگان گلایه‌مندند با وجود این واگذاری همچنان بخشی از امور باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود و این امر سبب شده تا تولیدکنندگان محصولات سخت افزاری کشاورزی بخشی از موضوع را از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بخشی دیگر را از طریق وزارت صمت پیگیری کنند مانند ثبت محصولات و نرخ آن در سامانه ۱۲۴ که مربوط به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است./ مهر

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false