×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: فاز عملیاتی طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ به سه درجه A+ ، A ‌و B از ۱۵ مهر ماه سال جاری با هدف عرضه مرغ با کیفیتی بالاتر در سطح کشور آغاز می‌شود. وجود تعداد مناسب کشتارگاه در سراسر کشور گام مثبتی برای عملیاتی شدن این طرح به شمار می‌رود. با توجه به فراهم بودن زیرساخت های موردنیاز صادرات مرغ درجه یک در کشور ما و میزان مناسب تولید گوشت مرغ علاوه بر رونق گرفتن تولید، صادرات نیز رونق خواهد گرفت با توجه به این که زیرساخت‌های لازم برای تولید، تقریبا ۱٫۵ برابر نیاز داخلی است، اگر طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ با پایش مستمر و کارشناسی انجام شود بدون شک به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
در خصوص جزییات طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور به صنعت غذا اعلام کرد: « یکی از وظایف دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کل کشور نظارت بر کیفیت مواد خام دامی از جمله گوشت مرغ است. طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ با هدف تقویت نظارت بر اعمال سامانه‌های بهداشتی در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خوراکی طیور، کنترل بهداشتی بر فرآیند استحصال فرآورده‌های خوراکی طیور در کشتارگاه‌های صنعتی و ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ انجام خواهد شد.»
برومند چهارآیین ادامه داد:« همان‌طور که در دنیا نیز متداول است مرغ یک کیفیت مشخص و رتبه‌بندی دارد و برای عرضه، کشتار و بسته بندی باید طبق دستور‌العمل‌های جهانی عمل شود. در کشور ما نیز چنین دستورالعملی از قبل اعلام شده است که مثلا وقتی مرغ برای کشتار بارگیری می‌شود باید به نزدیک‌ترین کشتارگاه برده شود البته این موضوع هیچگاه در کشور ما رعایت نمی شود مثلا در استان‎هایی که مرغ ارزان تر است مرغ را برای فروش مسافت‌های طولانی جابه جا می‌کنند، تا در یک استان دیگر به قیمت بالاتری بفروشند در نتیجه مرغ در این مسافت تا زمان کشتار متحمل استرس شده و کیفیت گوشتش کم می شود.»
چهارآیین افزود:«قبل از مطرح شدن موضوع ارتقا کیفیت گوشت مرغ؛ مرغ سبز یا مرغ بدون آنتی بیوتیک که از کیفیت بالایی برخوردار است در کشور ما تولید می‌شد. پروسه تولید مرغ سبز نسبت به تولید مرغ‌های معمولی طولانی‌تر است. این فرآیندها به شکلی انجام می‌شود که حتما باید یک قرارداد حقوقی مشخصی با کشتارگاهی در نزدیکی مرغداری بسته شود. یک نسخه از این قرارداد به اداره دامپزشکی محل اجرای طرح می‌رود. روی بسته‎بندی مرغ سبز مشخصات کشتارگاه و اطلاعات مربوط به مرغ قید می‌شود. مرغ سبز از کیفیت بالایی برخوردار است و همچنان هم تولید می‌شود.مرغ سبز هفت مرتبه قبل از تولید و یک بار قبل از عرضه شدن به بازار مورد آزمایش قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ نوع آنتی بیوتیکی در آن مورد استفاده قرار نگرفته باشد.مرغ سبز ۲۵ تا ۳۰ درصد گران تر از مرغ معمولی عرضه می‌شود و مشتریان خاص خود را هم دارد.»

بیشتر بخوانید: تولیدکننده راضی نمی‌شود، مصرف‌کننده حمایت

او در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ارتقای کیفیت گوشت مرغ توضیح داد:«فرآیندهای نظارتی بیش از پیش بر کشتار مرغ صورت خواهد گرفت.مرغداری‌هایی که هیچ بیماری ندارند و پرهیز آنتی بیوتیک را رعایت کرده و میزان آنتی‌بیوتیک آن‌ها زیر حد مقبول است اجازه بارگیری می‌گیرند.از ۱۵ مهرماه قرار است تولید و کشتار مرغ‌ها را نظارت کنند و سپس به بازار عرضه شوند.»
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ارتباط با ظرفیت کشتارگاه‌های کشور و رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها توضیح داد: «در کشور ما دو نوع کشتارگاه صفر یک و صفر دو وجود دارد.در کشتارگاه صفر یک امعا، احشا و اندرون مرغ با دست تخلیه می شود و امکان این‌که در این نوع کشتارگاه‌ها تمامی محتویات داخلی شکم و خونابه و غیره به صورت کامل تخلیه شود، وجود ندارد.در نوع دیگر کشتارگاه یعنی صفر دو امکان تخلیه تمامی امعا واحشا و خونابه‌های داخل بدن مرغ به کلی توسط دستگاه‌ خالی می شود در نتیجه کیفیت لاشه این مرغ‌ها بالاتر می‌رود و زمان ماندگاری گوشت مرغ نیز به مراتب بیشتر می شود.در حالی که مرغ در کشتارگاه صفر یک کشتار شود مدت زمان ماندگاری آن ۷۲ ساعت است و زمانی که در کشتارگاه صفر دو کشتار شود این زمان به چهار تا پنج روز خواهد رسید و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.کشتارگاه‌ها در رده‌های A,B, و C طبقه بندی می شوند.کشتارگاه های A+ و A طبقه بندی مربوط به کشتارگاه های صفر دو است.مرغ A پلاس کیفیت بالایی دارد و به همین جهت قابلیت صادرات به همه جای دنیا را دارد و بازارهای هدف ویژه‌ای برای این محصول با کیفیت فراهم می‌شود. مرغ‌ها بسته به کدهایی که می‌گیرند قیمتشان تعیین می‌شود. قیمت مرغ Aپلاس از همه بالاتر و B پایین ترین قیمت را دارد.»
او ادامه داد:«اگر مرغ بیش‌تر از ۴۲ تا ۴۳ کشتار نشود و وزنی بیش از ۲۲۰۰گرم پیدا کند، کیفیتش افت می کند.اگر سایز مرغ حدود ۱۸۵۰ گرم (زیر ۲کیلوگرم)باشد در کشتارگاه درجه A کشتار می شود و مرغ هایی که بیش از ۲ کیلوگرم وزن می‌گیرند و حدود ۴۷ تا ۴۸ روز کشتار می‌شوند به کشتارگاه درجه B منتقل می‌شوند.وقتی وزن مرغ بالاتر می رود چربی بیش‌تری می‌گیرد و کیفیتش هم پایین می آید.»
چهارآیین در ارتباط با تناسب بین تعداد کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها گفت:«در کشور ما ۲۸۰ کشتارگاه طیور وجود دارد که از این تعداد ۶۰ کشتارگاه صفر دو و مابقی صفر یک است . این نشان می دهد که تقریبا در اغلب استان‌های کشور کشتارگاه های صفر یک و صفر دو داریم، بنابراین می توان به صادارت مرغ درجه یک و با کیفیت بالا و منطبق بر استانداردهای موردنیاز در کشورهای مشتری دست یابیم. در واقع باید گفت زیرساخت های موردنیاز صادرات مرغ درجه یک در کشور ما وجود دارد و تعداد کشتارگاه‌ها مناسب است.اقدام سازمان دامپزشکی در خصوص نظارت بر تولید مرغ اگر دقیق و مستمر صورت گیرد می توانیم به خوبی و به سرعت در بازارهای جهانی نفوذ کنیم و با یک کیفیت همواره ثابت بازارهای هدفمان را به دست بیاوریم.در حال حاضر زیرساخت‌های تولید در کشور محیا است.این زیرساخت‌ها تقریبا ۱٫۵ برابر نیاز داخلی است، اگر طرح ارتقا کیفیت گوشت مرغ با پایش مستمر و کارشناسی انجام شود، بدون شک به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک شایانی خواهد شد.»
به گفته برومند چهارآیین: مرغداران از طرح سازمان دامپزشکی استقبال می کنند و امیدوارند این پشنهاد عملی شود و هر روز سطح بیشتری برای عرضه، مصرف داخلی و صادرات به وجود آید.
این فعال صنعت مرغ در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مرغداران از قیمت مرغ راضی هستند یا خیر گفت:«در حال حاضر قیمت مرغ متوسط کشوری زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و در خرده فروشی‌ها هم به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود.هر کجا قیمت مرغ از این میزان یک ریال گران تر باشد، اجحاف در حق مصرف‌کننده است و باید به سازمان‌های نظارتی اطلاع داده شود. برخی بر این باورند که مرغدارها عامل گرانی مرغ هستند اما به جرات می توان گفت در شصت سالی که صنعت طیور توسعه یافته است هیچ‌گاه مرغداران قیمت گذار نبوده‌اند و همیشه قیمت‌پذیر بوده‌اند. نقش اصلی گرانی مرغ را فرآیندهای بسته‌ بندی و خرده فروشی بازی می‌کند.قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی که از اوایل تیرماه تعیین شده، قیمت مناسبی است که مورد قبول تولیدکننده و تشکل‎ها است.»

او در ارتباط با پیشنهاد مطرح شده در مورد واردات مرغ گفت:«با توجه به تحریم ها که تاثیر بسیار نامطلوبی بر اقتصاد کشور داشته و افزایش بسیاری از کالاها را باعث شده است.در شرایط اقتصادی حال حاضر که تورم بالا است و قیمت جهانی مرغ با دلار نیمایی بیش از ۲۵ هزار تومان برای هر کیلو مرغ تمام می‌شود قیمت هر کیلو مرغ در کشور ۱۴۵۰۰ تومان است که بسیار مناسب است. سیاست نظارت و حمایت از تولید اگر با همین روند ادامه یابد تولید رونق بیشتری می یابد.اگر بخواهیم با قیمت جهانی مبنا مقایسه کنیم تولید مرغ داخل حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد صرفه اقتصادی دارد اگر بخواهیم مرغ را از کشورهای دیگر وارد کنیم بسیار به ضرر ما خواهد بود.برخی تصمیم به واردات گوشت مرغ داشتند که با توجه به مخالفت‌ها مورد تجدید نظر قرار گرفت. در واقع واردات مرغ یعنی ارزش افزوده گوشت مرغ دو دستی تقدیم خارجی‎ها شود. پیشنهاد واردات مرغ یک تصمیم غیرکارشناسی بود که به بهانه تنظیم بازار این کالا در کشور ارائه شد ناگفته نماند که واردات مرغ به کام واردات‌چی و کشورهای صادرکننده است نه به نفع تولیدکننده و به شدت با رونق تولید در تضاد است. در سال رونق تولید تصمیماتی که اتخاذ می‎شود باید به تولید رونق دهد نه این‌که رمق تولید را بگیرد.»

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false