×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: اوپک به مجمعی گفته می‌شود که کار هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تأمین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت در بازار به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیرضروری با عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولیدکننده را برعهده دارد در حال حاضر شناخته‌ترین مجمع اوپک، اوپک نفت است که متشکل از ۱۴ کشور تولیدکننده نفت است که اقتصاد نفت را مدیریت می‌کند در گفت‌وگوی تفصیلی با سید احسان مصطفوی‌نژاد رییس هیأت مدیره زعفران مصطفوی‌ و مدیرعامل شرکت طلای سرخ ضمن بیان واکاوی مشکلات صنعت زعفران به این نتیجه رسیدیم که نسخه شفابخش این صنعت تشکیل اوپک زعفران است با هم ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

به‌نظر شما چرا ایران با وجود این‌که ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند اما همچنان این محصول به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود؟

به اعتقاد من ریشه این موضوع در نداشتن کارگروهی است. اگر برای زعفران هم مانند نفت اوپک تشکیل دهیم با این معضل مبارزه خواهیم کرد. سازمانی که ارزش زعفران را از ابتدای کاشت، داشت و برداشت در خود جای دهد. در این‌صورت رقابت فشرده‌ای را در عرصه بسته‌بندی شاهد خواهیم بود. مسأله بعدی این است که براساس عیار زعفران آن را بسته‌بندی کنیم. در صورتی‌که خرید و فروش زعفران در حال حاضر براساس مثقال است نه کیفیت تولید آن، همین امر سبب تقلب در آن می‌شود. بسته‌بندی زعفران براساس کیفیت تولید آن سبب می‌شود تا فله فروشی زعفران کم شود. مسأله بعدی که بسیار حایز اهمیت است بحث مشکلات بین‌المللی و تحریم‌های فعلی است که اگر زعفران با نام و نشان ایران صادر شود برخی کشورهای مقصد از خرید آن امتناع خواهند کرد. همین امر سبب شد تا تجار ایرانی زعفران را به‌صورت فله‌ای به کشور ثالثی ارسال و از آنجا با بسته‌بندی و نام و نشان همان کشور به بازارهای هدف ارسال کنند. تمامی این موارد سبب می‌شود تا برای صادرات به فکر فله‌فروشی باشیم. به شخصه اعتقاد دارم با همدلی صادقانه و تشکیل اوپک زعفران تمام این موارد قابل حل است. اوپک زعفران می‌تواند با حضور ۵ صادرکننده، ۵ تولیدکننده و ۵ واسطه از کشورهای مختلف که در زمینه زعفران فعالیت دارند تشکیل شود تا مدیریتی که برای نفت داریم را برای زعفران هم داشته باشیم.

در حال حاضر زعفران ایران در افغانستان، اسپانیا و پاکستان هم تولید می‌شود و جدیداً کشور چین هم وارد این عرصه شده است در این رابطه چه نظری دارید؟

به هرحال ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت دیگر کشورها را بگیریم. آن زمان که برای یک کالا مرزی تعیین می‌شد گذشته است. هر کشوری می‌تواند تولید داشته باشد ولی ایران پیشرو بوده است و بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند.
اسپانیا کمتر از یک تن و افغانستان حدود ۱۰ تن تولید دارد.
اگر بخواهیم جلوی تولید یک کشور را بگیریم کشور دیگری سعی در تولید آن خواهد داشت ما می‌توانیم جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کنیم. و می‌توانیم با عیار زعفران ایرانی جایگاه خود را حفظ کنیم.

ضریب مکانیزاسیون در بخش زعفران خیلی پایین است نظر شما در این رابطه چیست؟

بنده به شخصه در رابطه با این مسأله با مسؤولان امر در این زمینه صحبت کردم و پیرو همین در آینده نزدیک کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در تربت حیدریه توسط مجموعه طلای سرخ تأسیس خواهد شد که از صفر تا صد زعفران یعنی از آموزش کاشت، داشت و برداشت مکانیزه را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که به امید خدا تا پایان سال بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسد و در سال آینده نیز سعی بر آن است تا بخش مکانیزاسیون با سرعتی دوچندان به مرحله بهره‌برداری برسانیم. همچنین با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با استارت‌آپ‌های بزرگ و ارگان‌ دولتی ذی‌ربط سعی کردیم تکنولوژی و علم دانشگاهی با تجربیات ارزنده آمیخته کرده تا بتوانیم روند تولید و کشت زعفران را از کشت سنتی به صنعتی یا حداقل به روز شده تغییر دهیم و بتوانیم بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم.

لطفاً کمی در رابطه با سطح زیرکشت زعفران در مجموعه تولیدی مصطفوی توضیح دهید.

باید اشاره کنم که شرکت به تازگی به جرگه تولید و کشت زعفران وارد شده است در گذشته قسمت اعظم فعالیت ما بر روی بازارسازی و فروش زعفران متمرکز بود اما خوشبختانه با روحیه‌ای که از خود و همکارانم در مجموعه سراغ دارم سعی داریم در بحث کشت نیز جزو اولین‌ها در این بخش باشیم علی‌ایحال با مساحت تقریبی ۵۰ هکتار زمین کشت زعفران را آغاز کرده و در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سال ۹۹ در نظر داریم این مساحت را گسترش دهیم. کما این‌که در سال ۹۶ هم با همکاری دولت بیش از ۶۷ تن زعفران از کشاورزان زحمتکش توسط شرکت طلای سرخ خریداری و پس از انجام آزمایشات مربوطه توزیع و صادر شد.

آیا در رابطه با برگشت پول حاصل از صادرات با مشکل مواجه هستید؟

خوشبختانه مجموعه مصطفوی در ۱۲ کشور نمایندگی دارد، البته باید اشاره کنیم که ارز حاصل از صادرات به صورت‌های مختلفی به کشور برگشت داده می‌شود متأسفانه در آخرین خرید و فروشی که با کشور اسپانیا داشتیم با مشکلات بسیاری مواجه شدیم اما همواره سعی را بر این گذاشتیم تا بتوانیم به‌صورت تهاتر پول را به کشور برگردانیم به شخصه اعتقاد دارم ایرانیان با وجود تمامی مشکلات یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت.

ارزیابی جنابعالی از آینده اقتصاد ایران چیست؟

وضعیت اقتصادی کشور زمانی به نقطه مطلوب و آرمانی خود خواهد رسید که درک کنیم صفر تا صد حل مشکلات اقتصادی به خودمان بستگی دارد و هیچ‌کس به غیر از یک ایرانی با غیرت نمی‌تواند بر مشکلات فائق آید.

لطفاً توضیحاتی در مورد شرکت بفرمایید؟

شرکت زعفران مصطفوی از سال ۱۳۷۳ تأسیس شد و سالیان متوالی واحد نمونه از طرف سازمان صنعت، معدن و سازمان غذا و دارو و اتاق اصناف بوده است. در حال حاضر شرکت با تولید ۲۵۰ محصول از ۱۲ گروه کالایی برای ۲۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است ‌و خوشبختانه امسال نیز بنده به عنوان صنعتگر جوان کشور در سال ۹۸ برگزیده شده‌ام.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false