×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا-اعظم صفایی:
فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت مرغ و گوشت از جمله محصولات غذایی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی هستند که علم تغذیه دیدگاه خوبی راجع به مصرفشان ندارد؛ اما باید در نظر داشت این محصولات به‌دلیل طعم و مزه خوبشان، بسیار پرطرفدار بوده و برطبق آمار سال گذشته سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات و فرآورده‌های گوشتی تولید می‌شود که با سرانه مصرف حدود ۲/۵ تا ۵/۵ کیلوگرمی این محصولات می‌توان گفت، تقریبا به همین اندازه نیز مصرف هم وجود دارد.
در این گزارش این فرآورده‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ به این‌صورت که در ابتدا با یکی از متخصصان مطرح علم تغذیه راجع به ارزش تغذیه‌ای ‌و روش صحیح مصرف این محصولات صحبت کرده‌ایم و بعد از آن به سراغ یکی از تولید کننده‌های قدیمی فرآورده‌های گوشتی رفته و در آخر ضمن معرفی برندهای پرطرفدار،از مصرف کنندگان پرسیده‌ام که کدام برند را و به چه علت انتخاب می‌کنند.

دیدگاه علم تغذیه درخصوص مصرف فرآورده‌های گوشتی
کمتر کسی است که وقتی نام سوسیس و کالباس به میان می‌آید، نسبت به عوارض و مشکلاتی که مصرف مداوم این محصولات در بدن ایجاد می‌کند، بی‌اطلاع باشد. این موضوع مدام از طریق جراید، رادیو و تلویزیون مطرح می‌شود اما با این وجود کمتر کسی از مصرف این محصولات چشم‌پوشی می‌کند.
قطعاً دلیل این امر عطر خوش و هوس انگیزی است که این فرآورده‌های غذایی داشته و مصرف کننده را به سمت خود جذب می‌کند. از طرفی اگر نخواهیم همه چیز را سیاه و سفید ببینیم و کمی خاکستری‌تر نگاه کنیم، باید بگوییم این محصولات به این اندازه هم که منع می‌شوند، ممکن است مضر و آسیب‌رسان نباشند و یا انتخاب نمونه باکیفیت آنها اصلاً مشکلی برای سلامت به‌وجود نیاورد. به‌هر‌حال این‌که فرآورده‌های گوشتی تا چه میزان مضر و تهدیدی برای سلامت هستند، موضوعی است که پاسخ به آن بر‌عهده متخصصان است‌؛ به‌همین منظور به سراغ دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم تغذیه رفته‌ایم تا گفتنی‌ها را از زبان ایشان بشنویم.
آیا فرآورده‌های گوشتی
به طور کلی مضر شناخته می‌شوند؟
پایه سوسیس و کالباس می‌تواند با غذاهای روتین ما فرقی نداشته باشد، انتظار ما این است که سوسیس و کالباس از گوشتی تهیه شده باشد که تنها مقداری فرآوری و به‌وسیله طعم دهنده‌ها، مقداری طعم آن تغییر کرده باشد؛ این محصولات به صورت نیمه پخت و تمام پخت عرضه می‌شود تا فرد مصرف کننده بتواند در شرایط زمانی محدود که فرصت طبخ غذا نیست از این فرآورده‌ها استفاده کند.
اما واقعیت این است که بر پایه مطالعات و شواهد علمی، سهم زیادی از سوسیس و کالباس‌هایی که تولید می‌شوند نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورهای دنیا،استانداردهای لازم را برای دریافت از حوزه سلامت نداشته و این باعث می‌شود که نگاه تهدید آمیزی به این فرآورده‌ها داشته باشیم.
یکی از نکات مورد توجه این است که زمانی که قیمت گوشت افزایش می‌یابد انتظار ما این است که قیمت فرآوده گوشتی که گفته می‌شود از ۸۰ درصد گوشت قرمز تولید شده بالا رفته و با این نرخ همخوانی داشته باشد؛ درحالی‌که اینگونه نیست و این موضوع نشان می‌دهد،استانداردهای لازم در اینباره رعایت نشده است و این موضوع جای شکی می‌گذارد تا مصرف کننده احتیاط بیشتری نسبت به مصرف این فرآورده‌ها به خرج دهد.

چه عواملی این محصولات را مضر می‌کند؟
عمدتاً مشکلی که در رابطه با مصرف این محصولات وجود دارد در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند؛ اولین مشکل استفاده از مواد اولیه نامرغوب در ترکیب این فرآورده‌هاست؛ معمولاً تولید کننده از محتویات مرغ و گوشت برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌کند که ممکن است، کیفیت لازم را نداشته باشد، البته این موضوع شامل حال تمامی تولید‌کنندگان این محصولات نمی‌شود ولی واقعیت امر این است که متاسفانه برخی تولید‌کنندگان استانداردهای اولیه برای تولید را رعایت نمی‌کنند.
عامل دوم این است که به‌دلیل نیم پز شدن، این محصولات،محیط کشتی برای رشد انواع باکتری‌ها هستند و اگر بخواهیم از رشد این باکتری‌ها جلوگیری کنیم، ناگزیر هستیم از مواد نگهدارنده در ترکیبات استفاده کنیم،این مواد نگهدارنده عمدتاً از مواد شیمیایی نظیر «بنزوات‌ها» یا «نیترات‌ها» هستند، که هر‌کدام از این مواد می تواند تهدیدی برای سلامت به‌شمار رود.

آیا معمولاً حد مجازی برای استفاده از طعم دهنده‌های در این محصولات تعیین می‌شود؟
معمولاً ریسک بروز آلودگی‌ها در این محصولات به‌دلیل این‌که در مواردی از مواد اولیه با کیفیت تولید نمی‌شوند بالاست و از طرفی تولید کننده سعی می‌کند به دلیل جذب ذائقه مشتری از طعم دهنده بیشتری استفاده کند، لذا نمک بیشتری اضافه می‌کند و این موضوع سلامت مصرف کننده را تهدید می‌کند به‌طوری‌که فرد در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمنی که بر اثر مصرف بیش از حد نمک ایجاد می‌شوند، قرار می‌گیرد.
از طرفی عمدتاً نوع روغن‌هایی که در ترکیب این فرآورده‌ها به‌کار می‌رود، از نوع اشباع است که در ماده اولیه وجود دارد و گاها در زمان فرآوری هم از روغن‌هایی استفاده می‌شود که اگر استاندارد نباشد، می‌تواند میزان قابل توجهی، اسید چرب ترانس را به ماده اولیه اضافه کند.

چه اشتباهاتی در زمان مصرف و طبخ این محصولات ریسک خطر را افزایش می‌دهد؟
معمولاً این محصولات،سرخ می‌شوند و این موضوع در‌صورتی که روغن استاندارد نباشد و یا شرایط پخت نامناسب باشد به‌گونه‌ای که روغنی به‌کار رفته بارها و بارها استفاده شده باشد خود ذاتاً ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. توصیه این است که حداقل به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد، از انجام این قبیل اقدامات خودداری شود.
در اصل زمانی‌که صحبت از مصرف این مواد می‌شود، باید توجه کنیم که با خوردن فست فودهایی از این قبیل جای مصرف مواد غذایی با ارزش در بدن گرفته می‌شود و این خود ریسکی برای به خطر افتادن سلامتی است و باید به این مسأله توجه شود که با این‌کار خصوصاً کودکان، آموزش استفاده صحیح از مواد‌غذایی را نمی‌بینند و به سمت غذای سالم گرایش پیدا نخواهند کرد و این امر سلامت آنها را با خطر مواجه خواهد کرد.

آیا نوع گیاهی این محصولات مناسب‌تر هستند؟
وقتی بحث گیاهی بودن مطرح می‌شود باید دید که ماده اولیه این محصول چه چیزی است؛ اگر سویا است و در شرایط استاندارد تولید شده باشد بدون شک ریسک کمتری دارد، اما عمدتاً در همین محصولات هم از ترکیباتی استفاده شده که تعریف خوبی ندارند؛ اگر استانداردها رعایت و معرفی نشده باشد باز هم عوارض و خطرات وجود دارند چرا که ممکن است نحوه پخت، طعم دهنده‌ها و رنگ‌های به‌کار رفته استاندارد نباشند و مجدد قسمت عمده خطراتی که در فرآورده‌های گوشتی وجود دارد بر اثر مصرف این محصولات هم دیده خواهد شد.

میزان مجاز به مصرف این محصولات در ماه به چه صورت است؟
برای مصرف این محصولات حد مجازی نداریم؛ اگر این محصولات به شکل خانگی تهیه شوند، بهتر است اما در غیر اینصورت شاید بتوان ماهی یکبار از آنها استفاده کرد آن هم در صورتی‌که نمونه با کیفیت آنها خریداری شود .

فرآورده گوشتی با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد
یکی از مسائلی که معمولاً مصرف‌کنندگان با آن مواجه هستند؛بحث انتخاب محصولات غذایی است. هر محصول غذایی بسته به شرایط تولید، ویژگی‌های کیفی مشخصی دارد که آگاهی از این ویژگی‌ها کمک بزرگی به خریدی مناسب و مطمئن می‌کند. برای تهیه سوسیس و کالباس و فرآورده‌هایی از این دست هم نیاز به آگاهی است تا مصرف کننده با اطمینان آنها را استفاده کند.
به‌همین منظور به سراغ یکی از تولید کنندگان قدیمی فرآورده‌های گوشتی رفته‌ایم؛ مهندس سعید کافی، مدیر عامل فرآورده‌های گوشتی «مهراس»، اولین صادرکننده فرآورده‌های گوشتی در ایران و دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی خراسان رضوی دراینباره اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار داد.
دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی خراسان رضوی، در‌خصوص مشخصات فرآورده گوشتی با کیفیت گفت: درج پروانه ساخت از وزارت بهداشت، داشتن علامت استاندارد، قید تاریخ تولید و انقضا برمحصول و کلیه مشخصات شرکت تولیدکننده از قبیل آدرس، تلفن و…، طعم و عطر مناسب و بوی تازگی، ظاهر براق و خوشبو، مطابقت بین ترکیبات قیدشده در لیبل با محتویات محصول از مشخصا تی است که در کیفیت محصول نقش دارد.وی در رابطه با فرآیند تولید این محصولات اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز از قبیل گوشت، روغن مایع، سویا، گلوتن، سیر و ادویه جات پس از کنترل کیفی، توزین و آماده سازی در دستگاهی به‌نام «کاتر» که شبیه یک مخلوط کن با سرعت و ظرفیت بالاست ریخته می‌شود تا پس از حدود ۱۰ دقیقه کار کتترل شده‌، همه مواد اولیه را به‌صورت یک امولسیون خمیری روان در حد روانی ماست همزده دربیاورد.
سپس این خمیر روان به دستگاه ه دیگری به‌نام «پرکن» منتقل شده و بسته به نوع و فرمول محصول، در داخل پوشش‌های طبیعی روده ی تمیز شده و ضدعفونی شده گوسفند یا پوشش‌های مصنوعی از قبیل پلاستیک‌های چندلایه، سلفون و … با قطرهای مختلف پر و قطعه‌بندی می‌شود.
در مرحله بعدی زنجیره بهم پیوسته کالباس یا سوسیس از قلاب‌های یک چهارپایه چرخدار و چندطبقه (واگن‌) آویخته شده و بسته به کالیبر یا قطر محصول از ۶-۱ ساعت در دمای حدود C80 قرار می‌گیرد.
پس از اتمام زمان پخت، واگن‌ها از اتاق پخت خارج شده و توسط دوش آب سرد تا دمای محیط خنک می‌شوند و بعد از درج تاریخ تولید و انقضا به سردخانه ی بالای صفر منتقل می‌شوند. در این مرحله آزمایشات مختلف فیزیکی‌، شیمیایی و میکروبی روی محصول انجام میشود تا سلامت محصول مورد تایید قرار گیرد.مدیر‌عامل «مهراس» در ادامه در‌خصوص نکاتی که مصرف کننده باید در خرید به آنها توجه کند گفت: مصرف کننده در درجه اول باید به قیمت فرآورده و مقایسه درصد گوشت درج شده روی محصول با قیمت روز گوشت دقت نماید و اگر به‌طور مثال روی محصول میزان گوشت آن ۴۰ درصد و قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله ۶۰ هزارتومان باشد،چنانچه قیمت فروش محصول از قیمت گوشت به‌کار رفته (%۴۰*۶۰/۰۰۰=۲۴۰۰۰) کمتر باشد باید به سلامت و کیفیت آن محصول شک کرد. به‌هرحال صرف نظر از سایر مواد اولیه‌ای که در محصول به‌کار رفته است حداقل ۴۰۰ گرم گوشت در هر کیلو مصرف شده است که اگر واقعی باشد، فقط بهای گوشت مصرف شده ۲۴۰۰۰ تومان است.در مراحل بعدی باید به داشتن پروانه ساخت، علامت استاندارد، تاریخ تولید و انقضا و سایر مواردی که به آن اشاره شد دقت کرد.

نشانه‌های ظاهری سوسیس وکالباس باکیفیت
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظاهر محصول می‌توان متوجه کیفیت یا بی‌کیفیتی آن شد، عنوان کرد: با دقت در مواردی که در بالا قید شد و مجدداً بطور خلاصه به آن اشاره می‌شود می‌توان حدس زد که یک فرآورده از نظر کیفی در چه سطحی قرار دارد.
الف) مقایسه قیمت فروش محصول با قیمت گوشت * درصد گوشت درج شده روی لیبل
ب) اطمینان از داشتن پروانه‌های ساخت و استاندارد
ج)داشتن تاریخ تولید و انقضا و سپری نشدن تاریخ انقضا
د)‌ لیز نشدن پوشش خارجی سوسیس یا کالباس
ه) عطر و رنگ و بوی مطبوع محصول در هنگام برش

مراحل اخذ مجوز

مهندس کافی در‌خصوص نحوه نظارت بر فرآورده‌های گوشتی گفت: مواد اولیه مورد مصرف در هنگام ورود به کارخانه مورد آ زمایشات مختلف شیمیایی و میکروبی قرار میگیرند و پس از تایید اجازه ورود به انبار یا سردخانه را پیدا می‌کنند.
مجدداً در هنگام مصرف و در سالن تولید مورد بازدید مسئول کنترل کیفی قرار می‌گیرد، محصول پخته شده هم پس از بسته‌بندی توسط مسؤول کنترل کیفی هر روز مورد آزمون قرار می‌گیرد. همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی و استاندارد هم بطور مستمر به کارخانه مراجعه و نمونه‌برداری از خط تولید و انبار انجام شده و توسط آزمایشگاه‌های معتبر مورد آزمون‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و میکروبی قرار می گیرد.

گول ارزانی را نخورید

وی در رابطه با این پرسش که آیا امکان استفاده از احشاء مرغ در سوسیس و کالباس وجود دارد یا خیر اظهار داشت: مرغ و سایر طیور در کشتارگاه‌های صنعتی و تحت نظر دامپزشکی کشتار می‌شوند و کلیه امعاء و احشاء مرغ از آن جدا می‌شود مضافاً به اینکه سوسیس و کالباس و سایر فرآورده‌های گوشتی مانند غذاهایی هستند که در منزل یا رستوران طبخ می‌شوند و خیلی بیشتر از رستوران و منزل مورد بازرسی،کنترل و آزمایش قرار می‌گیرند.در عین حال مشاهده می‌شود که غذای رستوران‌های مختلف از نظر کیفیت و قیمت با یکدیگر اختلاف دارند و گاهی در مناطق حاشیه شهرها قیمت‌هایی برای یک پرس غذا اعلام میشود که انسان از پایین بودن غیرمنطقی قیمت تعجب می‌کند. به همین ترتیب در مورد سوسیس و کالباس هم در درجه اول باید به قیمت محصول دقت کرد و گول ارزانی آن را نخورد.
با توجه به توضیحات فوق و کنترل‌هایی که توسط دستگاه‌های نظارتی به‌طور مستمر و سرزده انجام می‌شود امکان استفاده از ضایعات و احشاء مرغ بسیار پایین و در کارخانجات و برندهای معتبر غیرممکن است.

از مصرف این سوسیس‌ و کالباس‌ها خودداری کنید

وی در ادامه در‌خصوص مشخصات سوسیس و کالباس فاسد گفت: سطح خارجی آن لیز و لزج می‌شود.عطر و بوی نامطبوعی دارد. تاریخ انقضای آنها گذشته یا دستکاری شده است.زیر پوشش و در سر و ته کالباس ، لکه‌های کوچک سیاه رنگ ناشی از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها مشاهده می‌شود.

استانداردی بالاتر از استاندارد جهانی

دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی خراسان رضوی افزود: فرآورده‌های گوشتی در ایران از نظر رعایت استانداردهای جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار می‌گیرد چون در استانداردهای ایران، معیارها بسیار سخت گیرانه است. مثلاً در مورد نیتریت سدیم حداکثر میزان مجاز در استانداردهای اروپا و آمریکا ۲۵۰ ppm و در استانداردهای ایران ۱۲۰ ppm است.همچنین استفاده از بسیاری اندام‌های داخلی مانند جگر، پوست مرغ یا سنگدان در ایران ممنوع است ولی در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود.

خمیر مرغ چیز بدی نیست

مهندس کافی در رابطه با استفاده از خمیر مرغ در تولید این فرآورده‌ها گفت: خمیر مرغ محصولی است که از جدا کردن مکانیکی گوشت مرغ از استخوان بدست می‌آید.و هیچ ترکیب غیر‌مجازی در آن وجود ندارد. استفاده از خمیر مرغ هم چنانچه در محل واحد تولید سوسیس و کالباس تهیه شده باشد مجاز می‌باشد. اصولاً جدا کردن گوشت طیور از استخوان به خصوص در اندام‌هایی مانند بال و گردن توسط کارگر امکان‌پذیر نیست و لاجرم از دستگاه‌های مکانیکی استخوان گیر برای اینکار استفاده می‌شود.

چگونه مصرف کنید

این تولید کننده در انتها درخصوص شرایط مناسب مصرف این فرآورده‌ها افزود: در هنگام مصرف باید حتماً به طریقه مصرف،شرایط نگهداری و روش طبخ که معمولاً روی بسته‌بندی محصولات نوشته می‌شود دقت کرد.لازم به ذکر است که سوسیس و کالباس محصولات غذایی پخته محسوب می‌شوند و نیازی به پخت مجدد ندارند. لیکن چنانچه مرسوم است کالباس را بصورت سرد و سوسیس را به شکل سرخ شده مصرف می‌کنند در حالی‌که هردو پخته هستند.
شرایط نگهداری برای محصولات پخته (مانند انواع سوسیس و کالباس) دمای ۴-۱ درجه سانتیگراد (دمای یخچال) می‌باشد و نگهداری آنها در فریزر توصیه نمی‌شود زیرا موجب شکستن امولسیون محصول شده و بعد از خروج از انجماد آب از داخل بافت خارج می‌شود و کیفیت محصول پایین می‌آید. لیکن در مورد در فرآورده‌های گوشتی خام مانند انواع همبرگر، مرغ برگر، کباب لقمه و … که عملیات حرارتی ندیده‌اند باید حتما در دمای ۲۰- درجه سانتیگراد (۲۰درجه زیر صفر) و در فریزر نگهداری شوند.
مدت زمان ماندگاری در شرایط مناسب برای کالباس و سوسیس دوماه و برای همبرگر و سایر محصولات خام شش ماه از تاریخ تولید می‌باشد.

برندهای مطرح فرآورده‌های گوشتی در کشور
گوشتیران، اولین برند تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی
کارخانه گوشتیران اولین تولید کننده فراورده‌های گوشتی در کشور می‌باشد که فعالیت خود را با نام «آرزومان» در سال ۱۳۰۴ آغاز نمود و با توسعه فعالیت در سال ۱۳۳۷ کارخانه را در محل فعلی کیلومتر ۴ جاده ‌قدیم کرج ایجاد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت و محصولات به گوشتیران تغییر یافت. این کارخانه با تولید متنوع محصولاتی نظیر کالباس، سوسیس، انواع برگر و ناگت توانسته به‌عنوان قدیمی‌ترین برند تولید کننده این محصولات جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد.شرکت پروتئین گستر سینا در راستای سیاست‌های ریاست محترم بنیاد مستضعفان در‌خصوص هم‌افزایی واحدهای تولیدی بنیاد و استفاده بهینه از امکانات و دارایی‌های شرکت از سال ۱۳۹۱ از ادغام شرکت گوشتیران و شرکت طیور ارومیه تشکیل گردید.این شرکت هم‌اکنون با استفاده از نیروهای مجرب و متخصص در رشته‌های صنایع غذایی و پروتئینی فعالیت کرده و با برخورداری از واحدهای مرغداری گوشتی و مرغ مادر و همچنین کشتارگاه تمام اتوماتیک با ظرفیت ۴۰۰۰ قطعه در ساعت با برند مرغ خانگی و همچنین خطوط بسته‌بندی و تولید محصولات سوسیس و کالباس و انواع ناگت با برند گوشتیران‌، آرزومان و اطمینان و بسته‌بندی گوشت قرمز و گوشت مرغ تحت برند مرغ خانگی در حال فعالیت می‌باشد.

رباط متنوع و با کیفیت
شرکت فرآورده‌های گوشتی رباط کریم با نام تجاری «رباط» از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را در زمینه تولید فرآورده‌های گوشتی آغاز کرد؛ مؤسس این شرکت «واغیناک قازاریان» است؛ انواع کالباس گوشت و مرغ، سوسیس، محصولات فرآوری شده مرغ و بوقلمون و سوسیس از محصولاتی است که در سبد کالای این شرکت دیده می‌شود.

سولیکو، نام آشنا در صنعت

شرکت فرآورده‌های گوشتی کاله آمل (سولیکو) در سال ۱۳۶۲ توسط «غلامعلی سلیمانی» در شهرستان آمل شروع به فعالیت کرد؛این شرکت از همان ابتدای کار با در پیش گرفتن سیاست تولید محصولات ممتاز و در سطح جهانی و تلاش جهت حفظ کیفیت، توانست به‌سرعت اعتماد و اعتبار ویژه‌ای نزد مصرف‌کنندگان نهایی و سازمان‌های ناظر بهداشتی و کیفیتی کسب کند. به‌طوری‌که فرآورده‌های تولیدی شرکت علاوه بر ایران در سایر کشورهای منطقه نیز با اقبال عمومی مصرف‌کنندگان روبه‌رو شده است.تنوع محصولات گوشتی این برند پاسخگوی هر نوع ذائقه‌ای است؛ انواع سوسیس، کالباس، سالامی، پارما (گوشت خالص بدون چربی)، ژامبون و محصولاتی از این دست در سبد کالای این شرکت قرار دارد.«سولیکو» تاکنون به‌عنوان واحد نمونه از طرف وزارت بهداشت، انجمن تغذیه ایران و کنگره صنایع غذایی شناخته شده و یکی دیگر از افتخارات این شرکت اخذ جایزه بین‌المللی تکنولوژی و کیفیت است که از کشور سوئیس نصیب شرکت فرآورده‌های گوشتی آمل گردید.

شام شام، افتخاری در تولید ونوآوری

شرکت «شام شام» با بیش از ۳۰ سال سابقه در تولید فرآورده‌های گوشتی در تولید انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و انواع ناگت ۶۰ در جاده شیراز، سپیدان بنا شد. استفاده از مواد اولیه مرغوب، دستگاه‌های مجهز و تکنولوژی پیشرفته باعث شده تا این شرکت به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین برندهای تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور انتخاب شود.
شام شام تا‌کنون موفق به کسب جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری شده و توانسته در میان رقبای تجاری خود همواره در این صنعت باقی ماند.
کسب عنوان واحد نمونه استاندارد و واحد نمونه بسته بندی دامپزشکی و دریافت تندیس واحد نمونه کارآفرین و تندیس نام آوران صنعت کشور از افتخاراتی است که این برند در طول فعالیت حرفه‌ای خود به‌دست آورده است.

میکائیلیان، مفتخر به کسب تندیس کیفیت

سابقه شرکت فرآورده‌های گوشتی و کنسرو میکائیلیان به‌عنوان یکی از بنیانگذاران صنعت فرآورده‌های گوشتی ایران به سال ۱۳۱۰ شمسی باز می‌گردد. خانواده ارمنی میکائیلیان که در شهر خارکف اوکراین به‌کار تولید انواع فرآورده‌های گوشتی اشتغال داشتند در اوایل قرن حاضر به ایران مهاجرت کرده و تصمیم به ادامه حرفه خانوادگی خود در ایران می‌گیرند.
اولین کارگاه و فروشگاه تولید سوسیس و کالباس میکائیلیان در سال ۱۳۱۰ شمسی در خیابان قوام‌السلطنه (جمهوری – میرزا کوچک خان فعلی ) آغاز به کار نموده و پس از تلاش شبانه‌روزی این فرآورده‌های خوش خوراک غذایی با استقبال گسترده مردم مواجه شده و سوسیس و کالباس‌های لذیذ و منحصر به‌فرد میکائیلیان جای خود را بر سفره هموطنان عزیز بازنمودند.
در سال ۱۳۳۸ شمسی کارخانه مدرن میکائیلیان در شمس آباد تهران جهت تولید انبوه فرآورده‌های گوشتی راه‌اندازی گردید و محصولات خود را در اکثر نقاط ایران شروع به فروش نمود‌. در سال ۱۳۸۷ شمسی کارخانه مجهز و بزرگ میکائیلیان با استفاده از آخرین تکنولوژی روز جهان توسط آقای «غوکاسیان» در شهرک صنعتی عباس‌آباد راه‌اندازی و موفق به کسب گواهینامه‌های بین‌المللی گردید. کسب سبد طلایی کیفیت در سال ۱۳۸۴ و همچنین دریافت تندیس کیفیت‌، خلاقیت و نوآوری سازمان استاندارد در سال ۱۳۹۱ و تقدیر نامه‌های بسیار دیگر دلیلی بر این موفقیت‌ها
می‌باشد.

آندره قدیمی، اما نوآور
در سال ۱۳۱۶ آقای «آندریاس آهارونیان» اولین اغذیه‌فروشی نوین را در خیابان ولیعصر (چهار‌راه امیر اکرم سابق‌) با نام اغذیه آندره افتتاح نمود و با ارایه انواع غذاهای آماده و اولین ساندویچ ایران فصل جدیدی را برای ظهور رستوران‌های امروزی (فست فودها) ایجاد کرد.با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم‌، اغذیه فروشی آندره تصمیم گرفت تا جهت تأمین مواد اولیه مغازه مخصوصاً سوسیس و کالباس‌، کارگاه خانگی خود را راه‌اندازی کند. روند رو به رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت، مؤسسین آندره را بر آن داشت تا با ایجاد کارخانه‌ای مدرن‌، تولید سوسیس و کالباس را با نام تجاری شرکت فرآورده‌های گوشتی آندره در کمالشهر کرج با رعایت کلیه موازین بهداشتی تأسیس نمایند و با اراده‌‌ای استوار و پشتکاری ستودنی طی سال‌ها تلاش روزافزون سابقه درخشان خود را رقم زنند. گروه تولیدی آندره ‌مفتخر است تا با به‌کارگیری و بهره‌مندی از برترین متخصصین صنایع غذایی‌، تحت نظارت بسیار دقیق سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران‌، اداره نظارت و کنترل بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، سازمان دامپزشکی کل کشور و همچنین تلاش بی‌نظیر در این راستا به بالاترین و بهترین کیفیت در تولید فرآورده‌های گوشتی دست یابد و در حال حاضر با تنوعی بیش از ۶۰ نوع محصول روند روز‌افزون و متعالی خود را سپری می‌کند.

انتخـاب شما کـدام برنـد و به چه علـت
بعد از معرفی برندهای مطرح در کشور به سراغ مصرف کننده‌ها رفتیم و از آنها پرسیدیم
کدام برند تولید کننده فرآورده‌های گوشتی را به چه دلیل انتخاب می‌کنید؟

رباط باکیفیت‌تر است
امیر ۳۲ ساله و کارمند شرکت طعم دهنده‌های خوراکی در این‌باره می‌گوید: من فرآورده‌های گوشتی رباط را انتخاب می‌کنم به این دلیل که کیفیت مواد اولیه آن بالاتر از برندهای دیگر است و همچنین طعم بهتری دارد.

کاله نوآور در تولید
کیوان یکی از طرفداران این محصولات است در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به‌دلیل وقت کمی که دارم اغلب از این محصولات آماده استفاده می‌کنم و تمامی برندهای آن را امتحان کرده‌ام. اما سوسیس و کالباس رباط به‌نظرم هم خوشمزه‌تر و هم سالم‌تر است. برای خرید سایر فرآورده‌ها نظیر «ناگت»، «شنیسل»، «کراکت» ومحصولاتی از این دست، برند کاله را انتخاب می‌کنم به این دلیل که خوشمزه تر بوده و نوآوری بیشتری در تولید دارد.

گرانی و انتخاب برندهای ارزان‌تر
علی فروشنده فرآورده‌های گوشتی در پاسخ به این پرسش که مشتریان بیشتر خریدار کدام برند هستند می‌گوید: هر برندی مشتریان خود را دارد ولی معمولاً گوشتیران و رباط مشتریان بیشتری دارند؛ اما به‌نظر من برندهای جدیدتر همچون سولیکو هم کیفیت خوبی دارند اما مردم به‌دلیل این‌که به برندهای قدیمی تر اطمینان بیشتری دارند،آنها را بیشتر انتخاب می‌کنند. البته این روزها گرانی هم در خرید تأثیر گذاشته و مشتری سعی می‌کند ارزان‌تر‌ها را انتخاب کند.

آندره و رباط به دلیل استفاده از درصد گوشت بالا
سهیلا ۴۸ ساله و خانه دار ضمن اشاره به این موضوع که نوع قدیمی هر چیزی بهتر است می‌گوید: «آندره» و «رباط» از برندهای قدیمی این محصولات هستند و انتخاب من این دو برند است؛ به این دلیل که مطمئن هستم از درصد گوشت بیشتری در محصولاتشان استفاده می‌کنند. فرزندان من به این محصولات علاقه دارند و حاضر نیستم هر برند ناشناخته‌ای را انتخاب و سلامت انها را مورد تهدید قرار بدهم.

رباط همتای رقیبان خارجی
بابک یکی از مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتقد است برندهای باکیفیت کم نیستند اما به‌نظر من بهترین برند رباط است؛ به این دلیل که هم کیفیت بالایی دارد و هم نوآور است. به نظر من این برند با نمونه‌های خارجی تفاوتی ندارد و شاید بهتر هم باشد.در انتهای این گزارش ذکر این نکته ضروری است که فرآورده‌های گوشتی هر‌چند از یک نگاه مضر و تهدیدی برای سلامت باشند، اما نمی‌توان منکر این مسأله شد که بسیار پرطرفدار و محبوب هستند و شاید اگر در تولید این محصولات استانداردهای جهانی حفظ شود،میزان این آسیب بسیار کم باشد به‌گونه‌ای که بی‌احساس خطر بتوان آنها را در ردیف سایر محصولات غذایی در سفره ایرانی گنجاند؛ هرچند که این اقدام امروز هم ‌توسط اغلب برندهای معتبر تولید کننده این محصولات لحاظ می‌شود؛ برندهایی که مهم تر از بحث سودآوری به حفظ سلامت مصرف‌کنندگان می‌اندیشند.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false