×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا:با توجه به آبگیری مناسب سد سفیدرود و بارندگی‌های اخیر  در استان‌های شمالی انتظار می‌رود امسال تولید برنج در شرایط مطلوبی قرار بگیرد. نگرانی وارد شدن خسارت به شالیزارهای برنج در شمال کشور و تحت تاثیر قرارگرفتن بازار این محصول وجود ندارد چرا که در زمان وقوع سیلاب‌ها زمین‌های برنج زیر کشت نبوده‌اند. با توجه به میزان مطلوب بارندگی و آبگیری سدها امسال سال پرمحصولی پیش روی برنج شمال است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت غذا اعلام کرد:«امسال طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته وضعیت آب برای کشت برنج بسیار مناسب است. سال گذشته در اواخر اردیبهشت ماه آب پشت سد سفیدرود رها شد و با توجه به زمانی که کشاورزان برای شخم زنی و آماده سازی زمین نیاز داشتند  از آب باران استفاده کردند و آب سد به موقع در دسترس آن‌ها قرار نگرفت اما امسال رهاسازی آب به موقع صورت گرفته است.»

غلامرضا خانکشی‌پور اضافه کرد:« تا الان هیچ گزارشی مبنی بر سرریزشدن سد و یا کم آبی در استان های گیلان و مازندارن وجود نداشته است.»

این کارشناس از به وجود آمدن شرایط مطلوب برای کشت برنج خبر داد و گفت:«امسال خشکی نداریم و اگر شرایط مناسب باشد و بارندگی‌های داخل فصل برداشت مزاحمتی ایجاد نکند، سال پرمحصولی پیش روی برنج شمال  است. با توجه به این‌که امسال پرآبی است اگر در فصل گلدهی هوا مناسب باشد  و در فصل برداشت باران اجازه برداشت به موقع محصول را بدهد و برنج با خوابیدگی در آن فصل مواجه نشود، تولید این محصول مطلوب خواهد بود.»

خانکشی‌پور در پاسخ به این سوال که سیلاب ها بر کشت برنج در مازندران تاثیر گذار بوده است یا خیر گفت:« تاکنون در مازندران موردی از آسیب به شالی‌های برنج دیده نشده است. در مازندران به زمین‌های زیر کشت گندم و سایر محصولات صدماتی وارد شده است ولی با توجه به اینکه در این استان در اوایل فروردین ماه زمین‌های برنج زیر کشت می‌روند، در زمان وقوع سیلاب اراضی برنج در حال آماده‌سازی برای کشت بوده اند در نتیجه خسارت‌های وارده به شالیزارها مساله جدی نخواهد بود و به طور حتم می توان گفت به هیچ عنوان بازار برنج را تحت تاثیر نخواهد گذاشت.»

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false