×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

مریم حق‌بیان

تاریخچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی به سال ۱۹۱۳ بر‌می‌گردد. کارل آلبرشت، نانوای ساکن شهر اسن، مغازه‌ کوچکی را بیشتر با هدف عرضه نان و شیرینی باز کرد. افتتاح این مغازه خرده‌فروشی، زمینه شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای آلدی به سبک امروزی را فراهم کرد. در حال حاضر آلدی در قالب دو بخش «آلدی شمال» و «آلدی جنوب» در هفده کشور اروپایی و نیز در آمریکا و استرالیا شعبه دارد. در آلمان، قیمت‌های موجود در فروشگاه‌های آلدی، معیاری برای تعیین قیمت در فروشگاه‌های رقیب محسوب می‌شود.

مدل تجاری فروشگاه‌های آلدی

دو پسر آلبرشت به‌نام‌های «تئو» و «کارل» در موفقیت تاریخی آلدی، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده‌اند. آنها در سال ۱۹۴۶ مغازه خواربار فروشی پدر را به ارث بردند و در مدت کوتاهی آن را تبدیل به یکی از موفق‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی‌در سراسر آلمان کردند. آنها نام آلدی را برای فروشگاه‌های خود انتخاب کردند. ALDI مخفف شده عبارت Albrecht Discount است.
آنها کالاهای خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن به مشتریان عرضه می‌کردند. برادران آلبرشت برای پایین‌آوردن قیمت‌ها، دست به اقدامات مختلفی می‌زدند. یکی از این اقدامات، کم کردن تنوع محصولاتی بود که آلدی ارائه می‌کرد. اقدام دیگر، چشم‌پوشی از عرضه کالای برندهای معروف بود. عرضه هفتگی کالاهای ویژه با قیمت‌های بسیار پایین نیز از دیگر ایده‌های بکری بوده که فروشگاه‌های آلدی را به محبوبیت امروزی‌ خود رسانده است. به‌طور کلی می‌توان اساس کسب و کار فروشگاه‌های آلدی را در عرضه عمده کالا، با کیفیت خوب و قیمت پایین، بدون بسته‌بندی گران و همچنین دکوراسیون بسیار ساده فروشگاه خلاصه کرد. این مدل تجاری جدید پیش از این در سراسر جهان کاملاً ناشناخته بود.میشائیل گرلینگ، مدیر مؤسسه تجاری EHI در کلن در مورد خانواده آلبرشت می‌گوید: «در مقطعی که مواد‌غذایی بسته‌بندی شده رایج شد و مشتریان، کالاهای مورد نیازشان را از قفسه‌ها برمی‌داشتند، خانواده آلبرشت تصمیم گرفت تا روی عرضه کالاهایی تمرکز کند که به‌طور روزانه مصرف می‌شدند؛ بدون ارائه دادن کالاها و برندهای متنوع و رنگارنگ.»

کمترین هزینه‌ها؛ مناسب‌ترین قیمت‌ها


«آلدی» با بسنده کردن به عرضه تعداد محدودی از برندها و ساختار اداری ساده، توانست هزینه‌های شرکت را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها پایین نگاه دارد. گرلینگ می‌گوید: «بهترین قیمت‌ها را شرکتی می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد که کمترین هزینه‌ را دارد.»یکی دیگر از ویژگی‌های آلدی، تلاش برای سرعت بخشیدن به کار در فروشگاه‌ها است؛ به طور مثال «بارکد» قیمت در جاهای مختلف کالا چاپ شده است تا صندوق‌داران هنگام حساب کردن قیمت اجناس مجبور نباشند برای پیداکردن بارکد، کالا را بچرخانند.در سال ۱۹۶۰ برادران آلبرشت، شرکت «آلدی» را بین خود تقسیم کردند. به این ترتیب، دو شرکت مجزا به نام «آلدی شمال» با مدیریت تئو و «آلدی جنوب» با مدیریت کارل شکل گرفت. لوگوی دو شرکت با هم متفاوند و هر کدام کالاهای مختلفی را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. دلایل این جدایی، چندان روشن نیست و گمانه‌زنی‌های مختلفی در‌باره آن وجود دارد.

برآورد می‌شود که صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی، جزو ثروتمندترین آلمانی‌ها باشند. خانواده آلبرشت با ثروت تخمینی بیش از ۱۷ میلیارد یورو، دوباره در صدر فهرست جدید «پانصد نفر از ثروتمندترین‌آلمانی‌ها» در مجله «Manager Magazine» قرار گرفته است.کارل آلبرشت، یکی از دو مؤسس میلیاردر فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی است‌‌. زندگی این میلیاردر بنام آلمانی هنوز هم در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ولی هیچ آلمانی را نمی‌توان یافت که مخلوق او، آلدی ‌را نشناسد.
از کارل آلبرشت، اطلاعات زیادی در دست نیست، حتی نمی‌توان با قاطعیت گفت که او در ۲۰ فوریه ۱۹۲۰ به دنیا آمده بود؛ چرا که این میلیاردر معروف آلمانی نمی‌خواست در انظار ظاهر شود و مرکز سرپرستی فروشگاه‌های آلدی، تمامی اطلاعات مربوطه، حتی تاریخ تولد او را از دیگران پنهان نگاه می‌داشت‌.به‌همین سبب است که برخلاف دیگر شرکت‌های بنام آلمانی در سالروز تولد مؤسس فرو‌شگاه‌های آلدی، جشنی بر‌پا نمی‌شود.
نام آلدی (ALDI) خود نشان‌دهنده‌ خصوصیت اصلی این فروشگاه‌ها است. این نام از دو کلمه‌ی Albrecht (نام خانوادگی دو برادر) و Discount به معنای تخفیف برگرفته شده است.
مردم، این فروشگاه‌ها را با دو خصوصیت اصلی آنها می‌شناسند. آنها می‌گویند در اینجا می‌توان کالایی تهیه کرد که هم ارزان و هم باکیفیت است و آلدی سعی کرده است که رمز موفقیت خود را تا به امروز حفظ کرده و از دست ندهد.

طبق گزارش مجله Manager فروشگاه‌های آلدی، تنها در ۱۰ سال گذشته سودی حدود ۱۶ میلیارد یورو نصیب کارل آلبرشت کردند و به این ترتیب او در فهرست ثروتمندترین‌افراد آلمان با یک رتبه تفاوت نسبت به برادرش، «تئو»، قرار گرفته و رتبه‌ی اول را از آن خود کرده است.
در حال حاضر تنها در آلمان ۴ هزار شعبه از فروشگاه آلدی وجود دارد. فروشگاه‌های آلدی، دامنه‌‌ فعالیت‌های خود را به خارج از آلمان نیز گسترده‌اند. آلدی امروز نهمین کنسرن تجاری بزرگ جهان محسوب می‌شود و در استرالیا و آمریکا نیز گستردگی چشمگیری دارد.
کارل در اوایل دهه‌ی ۹۰ خود را از مدیریت اجرایی فروشگاه‌هایش کنار کشید و با سپردن این مسئولیت به دیگران، بیشتر نقش نظارت را بر عهده گرفت.هر روزه میلیون‌ها آلمانی از فروشگاه‌های آلدی خرید می‌کنند. با این حال کسی از زندگی خصوصی مؤسسان این فروشگاه‌ها اطلاع زیادی در اختیار ندارد. تنها گفته می‌شود که «کارل آلبرشت» ازدواج کرده و از این ازدواج، یک پسر و یک دختر دارد. البته در سال ۱۹۷۱ بود که زندگی دو برادر بر سر زبان‌ها افتاد. تئو، برادر کوچک‌تر، در یک حادثه‌ آدم‌ربایی، ‌ربوده شد و ربایندگان پس از ۱۷ روز با دریافت حدود ۳ و نیم میلیون یورو، او را رها کردند.
این ماجرا، دو برادر را گوشه‌گیرتر از پیش کرد و زندگی این ۲ میلیاردر آلمانی ابهام‌آمیزتر شد. کسی نمی‌داند، کارل آلبرشت، این مولتی میلیاردر آلمانی، ‌در کجا زندگی می‌کرد. تنها احتمال داده می‌شود که «دونا اشینگن»، در حاشیه‌ی جنگل سیاه، محل سکونت او بود. تنها چیزی که با قاطعیت می‌توان گفت این است که کارل آلبرشت به بازی گلف، علاقه‌ وافری داشت و پرورش ارکیده نیز از علاقه‌مند‌ی‌های دیگر او بوده است.

true
true
true
true
  1. homIdomb

    ربات بهترین راه برای همه کسانی است که به دنبال استقلال مالی هستند. http://go.hojagoak.com/0j35

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false