همایش «بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی» با حضور رضا فاطمی امین وزیر صمت، آقای محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.
رضا فاطمی امین، وزیر صمت در خصوص این رویداد گفت: خوشبختانه روند تولید در کشور بسیار خوب است. آمار نشان می‌دهد در بخش معدن و صنعت شاهد رشد های بسیار خوبی هستیم.در تابستان رشد فصلی معدن منفی ۳.۷ بوده است. در پاییز امسال مثبت ۲.۶ شده است. رشد فصلی صنعت ۲ درصد بوده و در پاییز امسال ۵ درصد رشد بخش صنعت از میانگین اقتصاد بالاتر است. این به این معناست که تولید در حال رشد است.
او افزود: باید در زمینه دانش بنیان طرف عرضه را تقویت کنیم. اما در حال حاضر بخش عرضه اشباع شده است و باید رویکرد تقاضا محور صنعت را تقویت کنیم و متناسب با تقاضای صنعت کار های دانش بنیان شکل بگیرد. تلاش ما این است که واحد های بزرگ رابه سمت دانش بنیان ها هدایت کنیم . هر محصول معدنی که بیش از ۱ میلیون دلار وارد میشود باید در داخل توسط دانش بنیان ها تولید شود. اگر شاخصی بتوانیم پیدا کنیم که علم و ثروت و قدرت را همزمان اندازه گیری کند بسیار ایده آل است.
او گفت: شاخص پیچیدگی اقتصاد، شاخصی برای سطح دانش بنیانی یک کشور است. این موضوع را هدف قرار دادیم که رتبه خود را در ۱۴۰۴ به بالای رتبه چهل برسیم. زمانی علم، موثر است که به محصولات مبنی بر دانش منتج شود. وقتی محصولی را کشور های اندکی تولید کنند، این محصول دانش بنیان است. این شاخص بر مبنای تنوع صادرات یک کشور سطح دانش بنیانی کشور را می‌سنجد در صحنه بین المللی دو مسیر برای رسیدن به قدرت وجود دارد و یکی از آنها محصولات دانش بنیان است.

 

ماز طریق علم می‌شود کار‌های نشدنی را انجام داد

در ادامه نیز وزیر علوم محمدعلی زلفی گل گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم به علم و فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای وجود دارد و به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال پیشرفت هستیم، راهی به جزء سرمایه گذاری در زمینه علم و نوآوری وجود ندارد. رویداد امروز سرآغازی برای توجه به مراکز رشد و علم باشد. از طریق علم می‌شود کار‌های نشدنی را انجام داد و به اهداف خود رسید. بین علم و فناوری تفاوت جدی وجود دارد. در علم مالکیت مطرح نیست و ارزش آن به دایره گسترش آن است، اما فناوری اینگونه نیست.

بیشتر از پنجاه پارک علم و فناوری و ۲۳۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد
او در خصوص حمایت از دانش بنیان‌ها گفت: اینکه تلاش کنیم بخش عمده‌ای از ظرفیت کشور را با سیاست‌های تشویقی به سمت پیشرفت کشور و تولید ثروت هدایت کنیم مسئله مهمی است. ظرفیت‌های وزارت علوم قابل توجه است و در اختیار سایر وزارتخانه‌ها قرار دارد. بیشتر از پنجاه پارک علم و فناوری و ۲۳۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد که می‌تواند در اختیار وزارت صمت قرار بگیرد.
زلفی گل در ادامه گفت: سامانه‌ای در اردیبهشت ماه به نام دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان) به بهره‌برداری می‌رسد که به زبان‌های فارسی و انگلیسی، عربی و ترکی قابل دسترسی است.
در نهایت آقای دهقانی فیروزآبادی گفت: به نقطه ای رسیدیم که برای گذر از این چاله به ورود جدی فناوری روز به اقتصاد نیازمندیم اما اینکه چطور آن را انجام دهیم یک سری سیاست های جدید باید تعریف کنیم. در توسعه کارآفرینی نگاه ده سال اخیر حمایت از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد بوده است. آن چیزی که مغفول مانده توسعه فناوری و توسعه اقتصاد است. در معاونت علمی ستاد های توسعه فناوری از پیش وجود داشته اند. ستاد های توسعه فناوری ایجاد شده اند که به طور کامل به بحث فناوری مشغول هستند و برخی از ستاد ها هم مشغول توسعه اقتصادی در بخش هایی مثل کشاورزی و معدن هستند. هدف ما تشکیل کنسرسیوم های بزرگ با کمک صنعت و شرکت های دانش بنیان و بخش های مالی است تا نیاز های مردم مرتفع شود. / باشگاه خبرنگاران جوان