×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

محمدرضا جمشیدی

غول‌های صنعت شیرینی و شکلات در حالی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات به‌عنوان بزرگترین گردهمایی داخلی خود دورهم جمع می‌شوند و آخرین توانمندی‌های یکی از پرمزیت‌ترین زیربخش‌های صنعت غذا را به منصه ظهور می‌گذارند که نه تنها مشکلات قدیمی این صنعت کماکان پابرجاست، بلکه به‌دلیل شرایط خاص بین‌المللی و بخشنامه‌های داخلی در عمل شیرازه این صنعت یعنی صادرات هم دچار مباحث عدیده‌ای شده است.
امروز صنعت شیرینی و شکلات دیگر آن صنعت فانتزی گذشته نیست و با ورود آخرین ماشین‌آلات و فناوری روز شانه به شانه بزرگان این صنعت در دنیا سائیده و علاوه بر اشتغالزایی و ارزآوری بالای داخلی در بازار جهانی هم جایگاهی برای خود دست و پا کرده است. صنعت شیرینی و شکلات در حالی به رکورد ۸۰۰ میلیون دلار صادرات در یکسال رسیده که اگر دست و پای تولیدکنندگان این صنعت گشوده شود فقط در همین کشورهای منطقه بازار ۲ میلیارد دلاری صادرات برایش قابل دسترس است.
علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی و معضلات جابه‌جایی پول، امروز صادرکنندگان این صنعت از بخشنامه‌ها و موازی‌کاری‌ها و به عبارتی خودتحریمی داخلی بیشتر نالان هستند، تهاتر ارز حاصل از صادرات با واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت امری قابل قبول برای تولیدکنندگان است، اما بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ۵۰ درصد ارز حاصله از طریق سامانه نیما و ممانعت از استرداد ارزش افزوده تا تعیین وضعیت ارزهای حاصل از صادرات معضلات را دوچندان کرده است. از سوی دیگر پابرجایی مشکلات تأمین مواد اولیه موردنیاز این صنعت کماکان مشکل‌زاست.

بیشتر بخوانید: بحران تولید خمیرمایه جدی است

در تأمین مواد اولیه اصلی تولید یعنی شکر، آرد، روغن و شیرخشک که عموماً تنظیم بازارش در اختیار دولت است، مشکلات متعددی درخصوص قیمت تمام شده بالای این مواد، کیفیت متفاوت،‌ تخصصی‌ نبودن برخی روغن‌ها و دشواری در صدور مجوزهای واردات مشاهده می‌شود و همه این موارد در عمل مانع استفاده حداکثری کشور از ظرفیت‌های بالای این صنعت شده است. نکته‌ای که بیشتر این صنعت را ویژه می‌کند کیفیت به‌روز تولیدات و بسته‌بندی بازار پسند تولیدات شیرینی و شکلات ایرانی است که همین عوامل داعیه حضور تولیدات‌اش را حتی به قلب اروپا هم رسانده است، ویژگی که شاید در کمتر صنعت کشور قابل مشاهده باشد. هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در حالی برگزار می‌شود که به‌دلیل کاهش فضای در اختیار این نمایشگاه که از سوی شرکت‌ سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌دلیل همزمانی چند نمایشگاه با هم اختصاص یافته است ده‌ها شرکت علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه را محروم ساخته که شایسته است برنامه‌ریزان صنعت نمایشگاهی تدبیری هم برای رفع این معضل در سال آینده بیاندیشند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false