×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: «تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی وارد شده بر صنعت و اقتصاد کشور سبب شده است تا مسؤولین اقدام به وضع کردن قوانینی کنند که نه تنها کمکی به واردکنندگان نکرده بلکه سبب خواب سرمایه و کاهش گردش مالی تجار نیز شده است.

تضمین خواهی ۳۵ درصد کل سرمایه در بانک‌های داخلی، پرداخت ۱۰۰ درصد سرمایه به طرف خارجی و ترس از عدم بازگشت سرمایه و پرداخت غرامت ۱۰۰ درصدی به دولت عملاً سبب شده است تا کل سرمایه به میزان ۲۳۵ درصد درگیر شود.»

آنچه از نظر گذشت بخشی از صحبت‌های محمدرضا خردمندان مدیرعامل جوان شرکت پایدارکننده‌های غذایی آپادانا که با کوله باری از تجربه با ادامه دادن راه پدر و با اراده و پتانسیل جوانی پا به این عرصه نهاده است. در ادامه مشروح صحبت‌های وی در گفت‌وگو با خبرنگارما را می‌خوانیم:

مشکلات پیش‌آمده در صنعت مواد غذایی جهت واردات چیست؟

در سالیان اخیر شرایط برای واردکنندگان بسیار سخت شده است به‌طوری‌که برای واردکردن یک محصول ما مجبور هستیم معادل ۳۵ درصد مبلغ کل واردات خود را به‌صورت سپرده در بانک داخلی قرار دهیم که به‌عنوان واسپاری ارزی است و از طرفی هم به علت شرایط تحریم مجبور هستیم ۱۰۰ درصد مبلغ محصولات را به طرف خارجی بپردازیم. در حالی‌که در گذشته این موارد وجود نداشت و شرکت ما از طرف خارجی جنس را خریداری می‌کرد و سالانه معادل ۳ درصد رقم معامله به طرف مقابل سود پرداخت می‌کرد. و نکته قابل تأمل اینجاست که اگر به هر دلیلی طرف خارجی پول ما را پس ندهد، ما موظف هستیم که معادل ۱۰۰ درصد مبلغ معامله را به دولت پرداخت کنیم که به‌دلیل عدم بازگشت سرمایه به کشور است.
در زمانی‌که شرایط LC مهیا بود اوضاع به مراتب بهتر بود چرا که ما ۵۰ درصد مبلغ را به طرف خارجی پرداخت می‌کردیم و ۵۰ درصد مابقی را پس از تحویل جنس در گمرک پرداخت می‌کردیم که در حال حاضر به‌خاطر فراهم نبودن شرایط LC معادل ۱۳۵ درصد سرمایه واردکننده درگیر کار می‌باشد که به نوعی خواب سرمایه محسوب می‌شود و اصلاً برای تجار مناسب و بهبود‌دهنده اوضاع فعلی نیست.

نظر شما در رابطه با ورود دولت به مبحث واردات مواد افزودنی چیست؟

به نظر بنده دولت فقط باید در زمینه مالی و بانکی به این صنعت ورود کند و سایر مراحل واردات را به‌عهده شرکت‌ها بگذارد و دلیل آن هم تخصص و تجربه کافی فعالان این صنعت می‌باشد.
به‌طور مثال در محصولی مانند CMC اطلاعات کارشناسی بسیار حایز اهمیت است و اگر به هردلیلی ویسکوزیته محصول از حد مجاز بالاتر برود آن محصول کاربرد صنعتی پیدا خواهد کرد و اگر بالعکس ویسکوزیته آن از حد مجاز کمتر شود مورد مصرف محصول صنایع آرایشی و بهداشتی خواهد بود که در هر دو حالت آن محصول دیگر قابلیت مصرف در صنعت غذا را نخواهد داشت. به‌همین دلیل دولت نباید به صورت غیرکارشناسانه به این صنعت ورود کند زیرا که در این‌صورت لطمات جبران‌ناپذیری به سلامت جامعه خواهد زد.
دولت فقط باید وظیفه نظارت و سیاستگزاری را به عهده گیرد و مهمتر از همه شرایط واردات را برای حداقل ۶ ماه الی یکسال ثابت نگهدارد و بقیه مراحل واردات را به تجار فعال در این صنعت واگذارد که همگی آنها شرافت، صداقت، وفاداری و سرمایه خود را در گرو اعتبار و سلامت جامعه قرار داده‌اند و این اعتبار و تعهد در صنعت واردات مواد افزودنی قابل تقدیر است.

مشکلات به وجود آمده در گمرک را چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر شرکت ما در گمرک مشکل خاصی را حس نمی‌کند و ما با دریافت و ارایه گواهینامه‌های لازم جهت تشخیص سلامت و تضمین کیفیت به راحتی محصول خود را از گمرک ترخیص می‌کنیم و تنها شاید در مواردی نادر گمرک با دستور مستقیم مبادی دولتی اقدام به اعمال شرایطی جدید برای واردات می‌کند که در آن حالت هم کلیه صنایع درگیر این مشکل می‌شوند و دلیل آن هم اعمال قوانین فالبداعه و خودجوش توسط مسؤولین است.

نظر شما در رابطه با استفاده از ارز دولتی و نوسانات ارزی چیست؟

واردکنندگانی نظیر ما با استفاده از ارز نیمایی اقدام به واردات می‌کنند و گاهی هم مشاهده می‌کنیم که قیمت ارز نیمایی از ارز آزاد هم فراتر می‌رود که این‌کار سبب افزایش قیمت محصول و بالطبع افزایش فشار بر مصرف کننده می‌شود. هدف دولت از نزدیک کردن قیمت ارزها به یکدیگر تک نرخی کردن دلار می‌باشد ولی در عمل این‌کار سبب ایجاد نوسانات و تورم‌های سرسام‌آور در صنایع و اقتصاد کشور شده است.

با توجه به رکود اقتصادی موجود فروش شرکت شما نسبت به سال گذشته چه میزان افت داشته است؟

با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های اعمال شده شرکت ما نیز از لحاظ مالی با افت مواجه شده است و به‌طور میانگین می‌توان گفت فروشمان نسبت به سال گذشته نصف شده است و دلیل آن هم ترس مصرف کننده از شرایط حاکم بر بازار داخلی است و این ترس باعث شده است تا مصرف کننده به‌جای خرید کلی محصول اقدام به خرید مرحله‌ای و ماهانه اجناس کند که از ریسک کمتری برخوردار است. در همین راستا نیز به اعضای انجمن پیشنهاد می‌دهم که با تعدادی از بانک‌های عامل قرارداد همکاری منعقد کنند تا اعضا بتوانند بدون پرداخت آن ۳۵ درصد جهت واسپاری ارزی اقدام به واردات کنند و به نوعی بتوانند ثبت سفارش بیشتری داشته باشند.

کدامیک از مواد اولیه صنایع غذایی در حیطه‌کاری شما می‌باشد؟

شرکت ما در حال حاضر واردات انواع استابیلایزرها و CMC را برای صنعت لبنی، بستنی و صنایع غذایی و در کنار آنها مونو گلیسیرید را برای صنعت کیک و کلوچه و حلوا شکری وارد می‌کند.

واردات این محصولات چگونه و از چه کشورهایی می‌باشد؟

در گذشته شرکت ما نماینده ریالی یک شرکت دانمارکی و پس از آن نماینده یک شرکت فرانسوی بود، ولی در حاصل حاضر بالاجبار مواد وارداتی مورد نیاز خود را از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌کنیم. استابلایزرهای موردنیاز خود را از ترکیه و CMC و مونوگلیسیرید خود را از کشور چین وارد می‌کنیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false