×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: پیشنهاد ارائه میان وعده‌هایی کامل از ساعات اولیه روز که از نیازهای اساسی شهرهای بزرگ، به علت کمبود وقت و سرعت بالای زندگی شهری است، ایده بنیانگذاری فروشگاه‌های کلانا را در سال ۱۳۸۹ برای برطرف کردن این نیاز مهم جامعه در ذهن ما خلق کرد. همکاران ما از ساعت ۷:۳۰ صبح با سخت‌کوشی خود و کار‌گروهی، محصولات کلانا را به صورت روزانه و با استفاده از تازه ترین مواد اولیه (که در خانه مصرف می‌کنیم) تهیه می کنند. آنها دوستدار متمایز کردن محصولات کلانا با بهره‌گیری از خلاقیت‌های منحصر به فرد خود هستند. تازگی و سلامت محصولات کلانا در کنار مزه‌هایی متفاوت و تنوعی محسوس شامل اسنک، کلاب، رپ، کوکی، مافین، دسر، سالاد، نوشیدنی سرد و گرم و … مکمل خوبی برای ارائه این فعالیت جدید است که امیدواریم از طرف شما به عنوان یک سرویس خوب و قابل اطمینان تجربه شود.آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس امین مروت‌پور، بنیانگذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کلانا» است که ماحصل آن را در ادامه می‌آید:

برند «کلانا» از ابتدا با یک تفکر نو وارد بازار داخلی شد و هدف آن تولید غذاهای سالم و بدون نگه‌دارنده و میان وعده‌های مقوی و خوب مثل انواع ساندویچ، کلاب‌ها، قهوه، سالاد و… و عرضه آن به بازار مصرف بوده است؛ پیش از این اشاره کردید که طرح‌های توسعه‌ای را در دست اجرا دارید تا تولیدات خود را به شهرستان‌ ارسال کنید؛ در این رابطه بفرمایید در سطح کشور از چه شعبه‌هایی برخوردار هستید و محصولات خود را به چه استان‌هایی عرضه می‌کنید؟

هم‌اکنون بر طبق برنامه‌ریزی انجام شده، حرکت می‌کنیم. در استان هرمزگان شعبه داریم و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد شعبه‌ای در کرج هستیم.
در حال حاضر به‌خاطر وجود برخی مشکلات، سرعت توسعه را کم کرده‌ایم؛ یکی آن‌که از شرایط باثبات و مستحکمی برخوردار نیستیم و از لحاظ وضعیت اجاره ملک و تجهیز کردن فروشگاه‌ها نیز شرایط مناسبی فراهم نیست؛ به‌طوری که افزایش عجیب و غریب و بدون منطق در زمینه اجاره بهای ملک، ریسک بالایی را ایجاد کرده است. دیگر آن‌که تجهیز کردن فروشگاه نسبت به گذشته‌، بسیار تغییر کرده است. عمده دستگاه‌های مورد استفاده در فروشگاه‌، غیر از یخچال‌ها، داخلی نبوده و با توجه به افزایش نرخ دلار، تجهیز آنان بسیار سخت شده است؛ برای مثال اگر در سال ۹۹-۹۸ یک فروشگاه را می‌توانستیم با ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان تجهیز کنیم، هم‌اکنون این کار را می‌توان با یک میلیارد و ۳۰۰ تومان انجام داد.
علاوه بر آن دستمزدها نیز به شدت افزایش یافته است. مشکل دیگر، تأمین نیروی کار است. هم‌اکنون افراد برای تحقق آرزوها وآرمان‌های خود بیشتر به سمت کارهایی گرایش پیدا کرده‌اند که خودمحور بوده و به آسانی از آن درآمد کسب ‌کنند؛ مثل خریدو فروش ارز دیجیتال یا هر آن‌چه آنان را زودتر به درآمد برساند.
در مقایسه با کشوری همچون آلمان می‌توان دریافت که حقوق یک کارگر در آنجا تقریباً ساعتی ۱۵ یورو است و افراد برای خوردن یک یا دو فنجان قهوه یا کاپوچینو باید ۶ تا ۷ یورو هزینه کنند، اما یک کارگر ساده در کشور ما با حقوق ساعتی چند هزار تومان باید برای خوردن دو فنجان قهوه ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان هزینه کند.

آیا این امر نیز به روند کند شدن توسعه کمک می‌کند؟

قطعاً همین‌طور است. هم‌اکنون افراد ترجیح می‌دهند به‌جای سرمایه‌گذاری در کاری، وجه خود را صرف خرید دلار کنند تا دست‌کم از تورم عقب نمانند. با شرایط موجود، فروشگاه‌ها باید حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بابت پیش بهای اجاره مغازه بپردازند که متأسفانه ارزش آن در طی دو سال نیز از دست خواهد رفت.
از طرفی با گذشت زمان دستگاه‌ها و تجهیزات، مستهلک و دست‌دوم می‌شوند. علاوه بر آن، یکسری از هزینه‌هایی که برای فروشگاه می‌شود، قابل جبران نیست؛ مثلاً هزینه‌ای که صرفِ نمای داخلی و… می‌شود. در نهایت باید گفت که عدم اطمینان از آینده و عدم همخوانی درآمد و هزینه‌ها در بحث کارآمدی و به‌ویژه در بحث سرمایه‌گذاری، از ریسک بالایی برخوردار است.

اولین شعبه «کلانا» در تهران در منطقه «پارک وی» بوده است، این امر در چه سالی اتفاق افتاد و هم‌اکنون دارای چندشعبه در تهران و استان‌ها هستید؟
اولین شعبه در سال۸۹ تأسیس شد و هم‌اکنون در تهران ۱۸ شعبه وجود دارد.
شعبات استانی ما نیز در هرمزگان و کرج بود که شعبه کرج را غیرفعال کردیم.

بنابراین هم‌اکنون فقط در تهران متمرکز هستید، اما قصد توسعه شعبات خود در سایر استان‌ها را نیز دارید؟
در حقیقت در حال پیگیری انجام فعالیت‌هایی در خارج از کشور هستیم و در این رابطه حتی به این نتیجه رسیده‌ایم که انرژی و وقت خود را صرف سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی کنیم تا ریسک کار را کاهش داده و درصورت بروز اتفاق، کسب و کار معمول خود را داشته باشیم.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false