×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: سال گذشته صنعت نفت و گاز جهان شاهد تحولات مهمی بوده است که انتظار می‌رود این تغییرات بهینه تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ادامه پیدا کند. صنایع نفت و گاز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ سقوط محسوسی را در قیمت جهانی نفت تجربه کرد که عواملی همچون بهبود نقاط ضعف، استفاده از فناوری‌های تخصصی به منظور کاهش هزینه‌های تولید فرآورده‌های نفت و گاز و رشد مداوم در تقاضای جهانی انرژی در این روند نزولی قیمت‌ها تأثیرگذار بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، این در حالی است که پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری قیمت جهانی نفت و گاز طبیعی دچار تغییرات بزرگی نشوند و یک روند متعادل را به‌صورت مداوم دنبال کنند. همچنین طبق اطلاعات به‌دست آمده، اوپک و روسیه درنظر دارند با همکاری یکدیگر نظم خاصی به روند تولید انرژی از جمله نفت و گاز در سطح جهان دهند و از این طریق میزان تولید نفت و گاز طبیعی در جهان را متعادل می‌سازند. چرا که برخی از کارشناسان معتقدند که عدم تعادل و توازن در تولید نفت در تعدادی از کشورهای جهان موجب می‌شود تا قیمت نفت در یک روند یکسان و معقول قرار نگیرد و دائما با نوسانات چشمگیری مواجه شود. در واقع این امر باعث می‌شود که بازار خرید و فروش نفت و گاز طبیعی با مشکلات عمده‌ای مواجه شود و متقاضیان و سرمایه‌داران نتوانند تصمیم درستی در این زمینه بگیرند. البته باید یادآور شد که انتظار می‌رود که میزان تقاضای نفت به‌صورت روزانه افزایش پیدا کند، اما همچنان به‌دلیل رشد اقتصادی ضعیف کشورهای جهان و تعرفه‌های نامتوازن و غیرمعقول، این نگرانی وجود دارد که تا ۵ سال آینده رشد میزان تقاضا با روند نزولی روبه‌رو شود و این روند منفی تا چند سال ادامه پیدا کند. این روند نزولی به بسیاری از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده فشار مضاعفی را وارد می‌کند و حتی می‌تواند باعث تضعیف غیر‌قابل جبران شرایط اقتصادی آن کشورها نیز شود.
با این‌حال بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ حوزه انرژی جهان همچنان در انتظار آن هستند که شرایط بازار در سال‌جاری میلادی بهبود پیدا کند تا بتوانند با یک استراتژی صحیح و اطمینان بخش به سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شوند. همچنین تعدادی از کارشناسان معتقدند تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، میزان خدمات‌رسانی در بخش تولید و صادرات نفت و گاز طبیعی در جهان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد پیدا می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا تغییر و تحولات بازار تا سال ۲۰۲۰ میلادی به یک روند متعادل برسد. از این رو می‌توان انتظار داشت که تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی میزان سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف نفت و گاز طبیعی به رشد قابل توجهی دست یابد و تعداد سهامداران افزایش پیدا کنند.

شِیل آمریکا در مقابل اوپک

اوپک برای دهه‌های مختلف تعیین کننده قیمت نفت بوده است و کشورهای عضو اوپک با تنظیم میزان تولید توانستند از تغییر عرضه و یا تحولات ناگهانی بازار جلوگیری کنند. اما طی سال‌های اخیر ورود صنایع مختلف شِیل (Shale) که شامل تولید سنگ‌های نفت زا و سنگ رست می‌شوند، فعالیت‌های پویایی را در این حوزه به وجود آورده است که این رویه می‌تواند در وضعیت کنونی اوپک و اختیارات مربوط به آن تأثیرگذار باشد. در حالی که اوپک تنها چند ماه است که توانسته میلیون‌ها بشکه نفت را از بازار بیرون بکشد و به میزان تعادل در تقاضا و عرضه پاسخ گوید، اما شِیل ایالات متحده آمریکا با استفاده از سیستم جدید خود توانسته در میان مدت مکانیسم تعادل در عرضه نفت را در بازارهای جهانی ارایه دهد. این مکانیسم جدید قادر است به سرعت به تغییرات عرضه و تقاضا پاسخ دهد و تعادل را در میزان تولید نفت برقرار سازد. شِیل ایالات متحده آمریکا روش‌های جدیدی را برای تولید نفت عرضه می‌کند که این روش‌های جدید می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید، حجم تولید و تعادل قیمت‌ها کمک شایانی کند.
یکی از کارشناسان حوزه نفتی می‌گوید: واضح است که تولید نفت شِیل ایالات متحده آمریکا واکنش پذیرترین بازار نفت به تغییرات قیمت‌های نفت است که این روند در نوع فعالیت اوپک و تأثیرگذاری آن نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.
آنطور که پیداست و طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا، تولید صنایع شِیل همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، چراکه میزان تولید آن در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۳/۵ میلیون بشکه بوده که در سال ۲۰۱۸ میلادی این رقم به بیش از ۸ میلیون بشکه در هر روز رسیده است. در صورتی‌که تقاضای روزانه جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۹٫۳ میلیون بشکه بوده است.

افزایش میزان تولید گاز طبیعی

گزارشی که اخیرا BP درخصوص چشم‌انداز جهانی انرژی منتشر کرده، حاکی از آن است که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی میزان تقاضای گاز طبیعی در سطح جهان به شدت رشد پیدا کند و زغال‌سنگ به عنوان دومین منبع انرژی پرمصرف در جهان مطرح شود. به‌دلیل افزایش سطح صنعتی شدن و میزان تقاضای انرژی در جهان به ویژه آسیا و افریقا و همچنین تبدیل زغال سنگ به گاز در چین و کاهش هزینه‌های جاری تولید در این بخش، پیش بینی می‌شود که حجم تولید گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد رشد پیدا کند و تحولات مثبتی در این حوزه در بازار آمریکا، استرالیا و خاورمیانه رخ دهد.
البته پیش‌‌بینی شده است که منبع اصلی رشد اقتصادی در بازار گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی از بخش صادرات این محصول باشد. این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی به صادرکننده خالص گاز طبیعی تبدیل شد و در یک دهه آینده، از سایر کشورهای رقیب خود پیشی گرفته و بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در سطح جهان خواهد شد.

تغییر و تحولات بازار جهانی انرژی تا سال ۲۰۲۰ میلادی

Enerdata در آخرین گزارش خود آورده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی کشورهای چین و هند بیشترین رشد اقتصادی را در حوزه نفت و انرژی خواهند داشت، در صورتیکه مصرف انرژی جهانی تا آن زمان حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۰ میلادی در کشورهای اروپایی تا ۲ درصد رشد می‌یابد.
گاز: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی میزان تقاضا در مصرف گاز طبیعی در جهان ۳۱ درصد افزایش یابد، در حالی که این رقم برای میزان تقاضای زغال سنگ حدود ۲۵ درصد خواهد بود. همچنین میزان مصرف گاز طبیعی در کشورهای اروپایی بیش از ۴۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش می‌یابد. البته باید خاطر نشان ساخت که حوزه تولید و عرضه برق نیز تا سال آینده میلادی رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد که ۵۳ درصد از رشد اقتصادی حوزه انرژی اروپا را به‌خود اختصاص می‌دهد.

نفت: مصرف جهانی نفت تا سال ۲۰۲۰ میلادی در بخش مسکونی و خدماتی ۵۰ درصد (۳۱ درصد از کل میزان افزایش)، بخش حمل و نقل ۲۲ درصد (۵۹ درصد از کل میزان رشد) و بخش صنعت ۱۵ درصد (۱۶ درصد از کل میزان رشد) افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که مصرف نفت در کشورهای اروپایی تا ۱۵ سال آینده بیش از ۳ درصد کاهش می‌یابد که این روند نزولی در بخش صنعت رخ خواهد داد.

 

برق: بخش برق تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۸ درصد از مصرف کل انرژی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد که این رقم نشان از افزایش میزان تولید و بهره‌وری از آن دارد. مصرف برق در اروپا در بخش مسکونی و خدماتی به میزان ۱۶درصد (۳۷ درصد از کل میزان رشد)، در بخش انرژی به میزان ۱۳ درصد (۲۶ درصد از کل میزان رشد) و در بخش صنعت به میزان ۱۱ درصد (۲۲ درصد از کل میزان رشد) تا سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش خواهد یافت.

 

زغال سنگ: برآورد می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی مصرف جهانی زغال سنگ تا ۳۰ درصد رشد پیدا کند. این روند صعودی در بخش صنعت ۴۳ درصد و در بخش انرژی ۴۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین تا سال آینده میلادی مصرف زغال سنگ در سطح اروپا تا بیش از ۲ درصد افزایش خواهد داشت.

 

انتشار گاز CO2: انتشار گاز CO2 در سطح جهان به ویژه کشورهای آسیایی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. طبق اطلاعات به‌دست آمده کشورهای آسیایی حدود ۷۳ درصد از کل این میزان رشد را به خود اختصاص می‌دهند که از این رقم ۴۱ درصد فقط متعلق به کشور چین است. با این وجود روند رشد انتشار گاز CO2 در اروپا و ایالات متحده آمریکا تا سال آینده میلادی به ترتیب به بیش از ۲ و ۷ درصد خواهد رسید.

 

۴۰۰ درصد رشد در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۴۰ میلادی

BP در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، آورده است که بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به یک غول بزرگ تا سال ۲۰۴۰ میلادی تبدیل خواهد شد و فرمانده حوزه انرژی در سطح دنیا می‌شود. طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۲۰۴۰ میلادی طبق روند فعلی و موجود، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا ۴۰۰ درصد رشد می‌یابد و قابل رقابت با سایر سوخت‌های کنونی خواهد بود. در صورتی‌که در حال حاضر این انرژی‌های تجدیدپذیر تنها ۱۴ درصد از کل تقاضای جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند.
این روند توسعه و گسترش به رهبری کشور چین صورت می‌گیرد، چرا که این کشور در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های مربوط به آن تا کنون فعالیت‌های گسترده ای را انجام داده است. همچنین پس از چین، هند دومین کشوری است که بیشترین بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۴۰ میلادی به خود اختصاص خواهد داد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false