×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه به صورت پایلوت در ۸ استان آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ در کلیه استان‌های کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، در پاسخ به سیاست‌های کشت گلخانه‌ای در کشور، گفت: سیاست‌های باغبانی در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است که در بخش کوتاه‌مدت روی توسعه گلخانه‌ها و تولید محصولات باغی در گلخانه‌ها در کشور به منظورصرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری متمرکز است.

آغاز کشت پایلوت سبزی و صیفی گلخانه‌ای در ۸ استان/سال آینده درکل کشور اجرا می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی از فضای باز طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی به صورت پایلوت از امسال در ۸ استان کشور آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۹۹ در کلیه استان‌های کشور اجرا خواهد شد. همچنین این طرح در آینده روی انتقال کشت بخشی از گل و گیاهان زینتی فضای باز به گلخانه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.
وی کل تولید سبزی و صیفی از محل گلخانه‌های کشور را ۲ میلیون و ۸۹۷ هزار تن عنوان کرد که از سطحی معادل ۱۱ هزار هکتار سطح گلخانه‌ای برداشت شده که میانگین عملکرد آنها ۲۶۲ تن در هکتار بوده است.
بر اساس این گزارش، بیشترین تولید سبزی و صیفی از گلخانه‌ها مربوط به خیار به میزان ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار تن بوده و پس از آن گوجه‌فرنگی با تولید ۳۶۰ هزار تن، قارچ خوراکی ۱۶۵ هزار تن، فلفل ۱۰۲ هزار تن و سایر سبزیجات ۸۳ هزار تن بوده است.
به گفته طهماسبی، ۲۵ هزار تن توت‌فرنگی و ۶ هزار تن گیاهان دارویی نیز از گلخانه‌‌های کشور به عمل آمده است.

بیشتر بخوانید: صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های فراوان تولیدات گلخانه‌ای در کشور است، گفت: کشت محصولات گلخانه‌ای باعث می‌شود که تولیدکنندگان در تمام فصول سال فعالیت داشته باشند و بخش زیادی از نیاز مردم در فصول سرد سال از طریق محصولات گلخانه‌ای می‌تواند تأمین شود. ضمن اینکه عملکرد در هکتار محصولات گلخانه‌ای نسبت به فضای باز بیشتر است و تولیدکنندگان می‌توانند با کنترل شرایط دما و مصرف نهاده‌ها عملکرد خوبی داشته باشند و درآمد آنها هم افزایش خواهد یافت.
به گفته این مسؤول، جمع محصولات گلخانه‌ای از ۱۴ هزار هکتار نزدیک به ۳ میلیون تن بوده است.
وی گفت: تنها در سال گذشته ۵۰٫۵ میلیون دلار گل و گیاهان زینتی صادر شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت‌های موجود و برنامه توسعه را برای آینده را اعلام کرد که افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای در برنامه ششم توسعه قرار است ۱۹ هزار هکتار و محصولات تولیدی به ۴ میلیون تن افزایش یابد.

ظرفیت‌های موجود و برنامه توسعه برای آینده

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی تاثیر بسیار مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و با توجه به کمبود منابع آبی در کشور که با گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیم به پیش‌بینی کارشناسان وضعیت آب شرایط مطلوبی در آینده نخواهد داشت، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای به عنوان یک برنامه مهم در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود. / فارس

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false