×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

اقتصادسبز آنلاین: با بیان این‌که نقشه خاک کشور طی ۵ سال آماده می‌شود، برنامه‌های حفاظت از خاک وزارت جهاد کشاورزی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ما، کاظم خاوازی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در پاسخ به سؤال خبرنگار که برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک کشور چیست، گفت: قرار است نقشه خاک کشور طی ۵ سال آماده شود. ضمن اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک هم در حال نوشتن است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هم روی کشاورزی حفاظتی تأکید شده و کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار شده است. همچنین ادوات و تجهیزات کشاورزی مربوط به کشاورزی حفاظتی از جمله سیستم‌های بدون شخم در داخل کشور تولی می‌شود.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرای قانون حفاظت از خاک را در جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و همچنین آلوده شدن آن بسیار مهم عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه این قانون به زودی تقدیم دولت می‌شود و اجرایی خواهد شد.
خاوازی همچنین گفت: نقشه خاک کشور هم در کشت محصولات کشاورزی متناسب با خاک آن منطقه بسیار مهم و حیاتی است و ما را در حفاظت خاک کمک خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر که کشاورزی حفاظتی نیازمند زمین‌های بزرگ است و از آنجایی که سطح زمین‌های کشاورزی ما کوچک است آیا فکر نمی‌کنید موانعی بر سر راه اجرای این برنامه وجود داشته باشد، گفت: بخشی از کشاورزی حفاظتی استفاده از ادوات و تجهیزات کشاورزی است اما بخشی مربوط به آیش و نکاشت و همچنین استفاده از تجهیزات بدون شخم است که همه اینها ما را به سمت کشاورزی حفاظتی می‌برد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در توضیح کشاورزی حفاظتی گفت: حداقل شخم زدن خاک و به حداکثر رساندن رطوبت خاک در واقع از اهداف کشاورزی حفاظتی است.
خاوازی همچنین درباره قاچاق خاک هم گفت: تمهیدات قانونی لازم برای جلوگیری از قاچاق خاک در کشور آماده شده و اجرا می‌شود.
وی درباره جزئیات این قوانین توضیحاتی نداد.
امروز مراسم روز جهانی خاک با شعار «جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده» با حضور سرپرست جدید وزارت کشاورزی، مسؤولان و کارشناسان در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. / فارس

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false