×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

اقتصادسبز آنلاین: هنوز صنعت غذا از شوک ماجرای کیک‌های آلوده به قرص بیرون نیامده بود که هجمه دیگر بر پیکره صنعت غذای ایران وارد شد. اما این‌بار انگشت اتهام به سوی فضای مجازی و شایعه‌پراکنی‌ها نبود. این‌بار ضربه کاری‌تر و عمق فاجعه بیشتر بود. رسانه ملی که چندی است با تبلیغات سرسام‌آور و بیش از حد، عنان اختیار را از همه گرفته است به‌جای صرف هزینه برای ساخت برنامه‌های آموزشی، انگیزشی، سلامت محور و فرهنگ‌سازی، بیشترین زمان پخش را به تبلیغات می‌دهد، این‌بار چنان ضربه‌ای را به صنعت غذای ایران وارد کرد که تبعات منفی و واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

مریم حق‌بیان

ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم «افلاتوکسین» در کشور و نام بردن از استان مازندران با آمار نسبتاً بالا آن هم در یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی، نه تنها موجی از نگرانی را در خانواده‌ها ایجاد کرد، بلکه اعتراض بسیاری از فعالان صنایع غذایی و بویژه صنعت لبنیات و مراجع بهداشتی را به همراه داشته است.
این ادعا را «بهادر حاجی محمدی» که بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی شد، در برنامه «سلام صبح بخیر» ‌شبکه ۳ سیما مطرح کرد و مدعی شد‌: شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم افلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود.
موضوع آلودگی مواد غذایی صنعتی و وجود مباحث مختلف در غذاهایی که از تولیدات کارخانه‌های مختلف محسوب می‌شوند همواره از مسائل مهم مورد توجه جامعه محسوب می‌شود. به‌ویژه در حوزه لبنیات که به‌خاطر فسادپذیری و استعداد بالا در میکروبی شدن و همچنین گستردگی جامعه مصرف‌کننده، نظارت و حساسیت بر آن بسیار بالاست. طی سال‌های اخیر نیز مسائلی مانند وارد کردن وایتکس در شیر یا استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی جنجال‌های رسانه‌ای و اجتماعی زیادی ایجاد کرده بود.

فراتر از پالم و وایتکس

بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در این برنامه زنده تلویزیونی پس از اظهارنظر درباره برخی صنوف مرتبط با عرضه غذاهای آماده، به پیشینه بعضی چالش‌های بهداشتی در صنعت لبنیات اشاره کرد و گفت: جای آن‌که نگران استفاده از روغن پالم و وایتکس در لبنیات باشیم، افکار عمومی و مسؤولان باید به مسائل مهمتری مانند وجود سموم دیگر در لبنیات توجه داشته باشند.
وی به‌عنوان مثال به ورود ذرت‌های آلوده استناد کرد و گفت که مصرف این ذرت‌های آلوده به افلاتوکسین، سبب تولید شیرهای آلوده به این سم شده است.
حاجی محمدی در این گفت‌وگوی تلویزیونی آماری را که به گفته خودش از پژوهش‌های تعدادی از اساتید دانشگاه استخراج شده درباره میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه در شهرهای مختلف کشور اعلام کرد و گفت: طبق این آمارها ۳۳ درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه آلوده به این سم بودند. شیرهای پاستوریزه آزمایش شده در تبریز ۶۲ درصد، ساری ۶۰، مشهد ۵ درصد، شیراز ۱۷ درصد و اردبیل ۳۳ درصد به سم آفلاتوکسین آلوده هستند.
وی افزود: سم موجود در خوراک دام وارد شیر می‌شود و با توجه به این که این سم بر اثر حرارت جوشاندن از بین نمی‌رود، در شیر باقی می‌ماند. جای تاسف است بین ۱۰ کشور منطقه خاورمیانه رتبه آخر را از نظر وضعیت آلودگی سم سرطان‌زای آفلاتوکسین در شیر داریم.
او کوکان و خردسالان را به‌‌واسطه وزن پایینی که دارند نسبت به میزان سمی که از شیر دریافت می‌کنند از اقشار در معرض خطر جامعه معرفی کرد و گفت: متاسفانه یا خوشبختانه سرانه مصرف شیر در کشور ما پایین است و اگر در مصرف شیر مثل کشورهایی همچون انگلستان بودیم مشخص نبود که چه اتفاقی در حوزه سلامت رخ می‌داد.
حاجی‌محمدی ضعف در مدیریت را عامل بروز این وضعیت که برای نخستین بار به این صورت اعلام شده عنوان کرد و با بیان این که سال‌هاست شاهد چنین روندی هستند، افزد: متولی بهداشت شیر وزارت بهداشت است، اما آلودگی شیر در دامداری و به دلیل غذای آلوده دام رخ می‌دهد که متولی‌اش سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

 موج نگرانی در فضای مجازی

اعلام این آمارها و اظهارنظرها و همچنین پرسش تاکیدی مجری برنامه مبنی بر این که «چطور می‌شود که یک هفته شیر نخریم؟» بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد و مورد توجه اقشار مختلف و کاربران فضای مجازی در سراسر کشور قرار گرفت.
این اظهارنظرها طی سال‌های اخیر در کنار افزایش قیمت و تورم موجود در جامعه سبب شد که گرایش مصرف‌کنندگان لبنیات در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران به استفاده از لبنیات غیرصنعتی یا فله افزایش یابد. نتیجه این روند نیز افزایش قارچ‌گونه فله‌فروشی‌های لبنیات و همچنین بالا رفتن میزان مصرف لبنیات غیرصنعتی بود که سبب رشد آمار ابتلا به تب مالت در کشور طی ۱۰ سال اخیر شد.
حالا با اظهارنظر جنجالی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران مبنی بر آلوده بودن حدود ۳۳ درصد شیرهای پاستوریزه در کشور و اعلام آمار ۶۰ درصدی برای مرکز مازندران، احتمالاً موج دیگری از فاصله گرفتن خانوارها از محصولات لبنی صنعتی و گرایش بیشتر به سمت لبنیات فله را باید انتظار کشید.

آمارها رسمی نبودند

بررسی‌ها و پیگیری‌ها از انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران درباره اظهار‌نظر بازرس این انجمن نشان می‌دهد که حاجی‌محمدی بر اساس آمارهایی غیررسمی این اطلاعات را روی آنتن زنده تلویزیون و مقابل میلیون‌ها مخاطب اعلام کرده و چنین آماری در این انجمن وجود ندارد و حتی مورد تایید انجمن هم نیست. به گفته یک مقام آگاه از این انجمن، اطلاعاتی در این مورد باید به تایید مجمع انجمن برسد و پس از بررسی‌های کلی و دقیق اعلام شود. در حالی که این آمارها چنین پایه‌ای ندارند.
البته خود حاجی‌محمدی نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود عنوان کرده بود آمارها مربوط به پژوهش تعدادی از دانشگاهیان است. موضوعی که با توجه به عنوان رسمی او در برنامه و همچنین چشمگیر بودن اعداد و ارقام مربوط به آلودگی و حساسیت آن، در همرسانی‌های امروز اصلا دیده نشد و حالا به‌واسطه اعلام شدن در رسانه ملی، به عنوان یک سند رسمی در حال دست به دست شدن و اثرگذاری در جامعه است.

مردم بدون نگرانی شیر و لبنیات مصرف کنند

در این میان مسؤولان و متولیان سلامت مردم ضمن محکوم کردن اینگونه‌ هجمه‌ها آن هم بدون پشتوانه علمی درصدد رفع هرگونه نگرانی و عدم اطمینان مصرف شیر آمدند که در ابتدا محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه میزان آلودگی در شیر و لبنیات بسیار ناچیز است، گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.
وی در مورد آلودگی شیر و لبنیات اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی کشور پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب کمبود کلسیم هستند.
وی افزود: این‌که با ارایه اعداد و ارقامی گفته می‌شود میزان آفلاتوکسین در لبنیات و شیر بالا است، درست نیست و فکر می‌کنیم که اطلاعات رجوع شده بیشتر براساس کار دانشگاهی بوده و مراکز معتبر و رسمی که کار آزمایشگاهی را انجام می‌دهند به هیچ عنوان این اطلاعات را تائید نمی‌کنند.
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده درمورد میزان آفلاتوکسین لبنیات به‌طور قطع غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن افلاتوکسین معاوضه کرد.
وی تصریح کرد: از حدود هفت سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب از این بعد پایش می‌شوند. آمار اداره‌کل غذا کمتر از ۳٫۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالیکه بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از نرم جهانی نیست

شانه‌ساز با تأکید بر این‌که ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از نرم جهانی نیست، عنوان کرد: این میزان نسبت به کشورهای اطراف بسیار پایین‌تر نیز هست. از دست اندرکاران حوزه سلامت، رسانه و کارشناسان می‌خواهیم با دقت عمل و وسواس بیشتری اطلاعاتی را به مردم منتقل کرده و از بیان نسنجیده مطالب و آمار و اطلاعات غیرمستند که باعث می‌شود مردم را نگران کند، خودداری کنند.
وی با بیان این‌که اکنون میزان مصرف شیر در کشور یک پنجم استاندارد است، گفت: بدون شک در صنعت غذا و کارخانجات لبنی با حضور مسئولان فنی، آزمایشگاه‌های مجهز و نظارت مستمر سازمان غذاو دارو نگرانی به مراتب کمتر از مراکز سنتی است که لبنیات در آنها عرضه می‌شود.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان آلودگی شیر طی سال‌های گذشته روند نزولی داشته است، افزود: ۳٫۵ درصد در واقع میزان قابل اعتنایی نیست و نباید از این بابت نگران بود، توصیه اکید ما این است که مردم به این تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.
وی خاطرنشان کرد: به مردم اطمینان کامل می‌دهیم که شیر و انواع لبنیات پاستوریزه را که تحت کنترل وزارت بهداشت است را بدون نگرانی مصرف کنند.

صنعت غذای کشور مورد هجمه قرار گرفته است

شانه‌ساز با بیان اینکه صنعت غذای کشور مورد هجمه قرار گرفته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک‌ها و دستکاری‌هایی که صورت گرفته بود الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه قرار گرفته، این صنایع موفق ما اکنون در هدف حمله تبلیغات است و نباید با دشمن همصدایی کرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.

نظارت و کنترل بر روی تولید شیر سختگیرانه است

خبر وجود سم افلاتوکسین در شیر آن‌چنان جنجال‌آفرین شد که واکنش غلامرضا امینی، مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی سازمان ملی استاندارد ایران را در پی داشت وی با اشاره به کنترل شیر تولیدی کشور طی ۴ مرحله گفت: چنانچه شیر تولید شده منطبق با استاندارد نباشد اجازه ورود به خط تولید داده نمی‌شود.
امینی با بیان این که عملیات نظارت و کنترل بر روی تولید شیر در کشور بسیار سختگیرانه است افزود: شیر به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم و با ارزش بالاست.
وی اظهارداشت: نیمی از نیاز روزانه پروتئینی یک فرد، باید از پروتئین‌های حیوانی تامین شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طبق معمول افراد می‌توانند از طریق شیر، گوشت، ماهی و تخم مرغ این نیاز خود را تأمین کنند.
وی افزود: بطورکلی در مقایسه با محصولات گوشتی شیر بهتر، ارزان‌تر و منبع پروتئینی قابل دسترس‌تری دارد در ضمن سرشار از مواد معدنی به خصوص کلسیم و انواع ویتامین‌هاست.
امینی بیان داشت: سرانه مصرف شیر به توصیه سازمان بهداشت جهانی برای هر فرد در طول سال ۱۵۰ لیتر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه این عدد در ایران کمتر از ۹۰ لیتر در سال است، گفت: اهمیت شیر به حدی است که به هیچ وجه نباید از سبد مصرفی مردم خارج شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران افزود: سم آفلا توکسین یک سم طبیعی است و قارچ آسپرژیلوس در جیره غذایی دام می‌تواند چهار نوع سم آفلا توکسین به نام‌های G1، B2، B1 و G2 تولید کند.
امینی تصریح کرد: وقتی این سم‌ها وارد بدن حیوان می‌شود در بدن حیوان هیدروکسیده و تبدیل به سم آفلاتوکسین M1 خواهد شد.
وی ادامه داد: میزان سم مجاز در جیره غذایی دام پنج میکروگرم در کیلوگرم تعیین شده که این نسبت به ۲۰ در استانداردهای جهانی چهار برابر سختگیرانه تراست.
مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این پرسش که میزان سم در کجا کنترل می‌شود، گفت: هم در ورود جیره غذایی دام هم در واحدهای تولیدی خوراک دام و هم در بدو ورود به دامداری‌ها به‌وسیله دامپزشکان مورد کنترل قرار می‌گیرد.
وی افزود: مرحله دوم کنترل مربوط به تولید شیر است یعنی علاوه بر کنترل تمامی شرایط بهداشتی در دامداری‌ها میزان آلودگی شیر تولیدی به سم آفلاتوکسین نیز بوسیله دامپزشکان بررسی می‌شود.
امینی بیان داشت: خوشبختانه در این مرحله استاندارد‌ها بسیار سخت گیرانه تر است و عدد یک دهم میکروگرم در کیلوگرم در استاندارد وجود دارد که نسبت به استاندارد جهانی که پنج دهم هست پنج برابر سخت‌گیرانه‌تر است پس شیر تولیدی در محل دامداری به‌وسیله دامپزشک نیز مورد کنترل
و بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: مرحله سوم کنترل مربوط به مراکز جمع آوری شیر است که در این مرحله هم تست‌های لازم برروی این فرآورده انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: شیر در بدو ورود به کارخانه در محل تحویل علاوه بر انجام آزمایشات شیمیایی بر روی این فرآورده در خصوص آلودگی سم آفلاتوکسین هم باز کنترل صورت می‌گیرد تا منطبق با استاندارد باشد و سپس اجازه ورود به خط تولید داده شود.
وی افزود: خوشبختانه در تمامی واحدهای تولیدی شیر سیستم کنترل کیفیت مستقر و یک کارشناس با تحصیلات دانشگاهی در رشته صنایع غذایی، دامپزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط حضور دارد.
امینی اظهارداشت: مرحله چهارم کنترل محصول بوسیله سیستم کنترل کیفیت خود کارخانه انجام می‌شود.

حکایت شوم هجمه‌ها

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای حضور افراد غیرکارشناس در رسانه ملی را محکوم کرد و گفت: فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران بیانات مخدوش کننده اذهان عمومی را که توسط افراد غیر کارشناس در مورد افلاتو کسین در لبنیات مطرح شده است ‌را به شدت محکوم می‌کند. وی افزود: این هجمه‌ها‌یی که بر علیه تولید آن هم صنایع غذایی ایران که در این چند دهه پرچم افتخار را برافراشته است و در زمانی که برندهای ‌‌صنایع لبنی کشور به کشورهای اروپایی صادرات دارند و در کشورهای همسایه تحت لیسانس برند ایرانی تولید می‌کنند این چه بازی و چه خصمی است که به را‌ه انداخته‌اند در چند هفته پیش حمله به صنایع شیرینی و شکلات کشور وارد کردند که باعث کاهش ۳۰ درصدی فروش کارخانجات گردید. یک روز صنایع گوشتی را هدف قرار می‌دهند که باعث تعطیلی تعداد زیادی از کارخانجات شده است. ‌یک روز روغن پالم و … این چه حکایت شومی‌ست که در سال رونق تولید به راه انداخته شده است. وظیفه سازمان‌های نظارتی ست که اگر واقعاً سخنان این افراد صحیح است که باکارخانه‌ها برخورد قانونی نماید که سلامتی مردم اینگونه به خطر نباشد‌.
اگر کذب است که یقینا کذب است با این افراد که هر روز مردم را در بلاتکلیفی قرار می‌دهند، ‌برخورد قانونی صورت گیرد و افرادی که باعث تشویش اذهان می‌شوند به قوه قضاییه معرفی شوند.
وی افزود: صدا و سیما با تلاشی که بدستور مقام معظم رهبری در جهت حمایت از رونق تولید داشته است و تا آنجایی که حتی یک شبکه‌ای بنام ایران کالا بصورت رایگان در جهت منافع و رونق تولید ایجاد شده است چرا در یک برنامه زنده باید اجازه دهد که شاهد اینچنین موارد غیر منطقی و غیر کارشناسی باشیم.
فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران از دکتر علی عسگری ریاست صدا وسیما و دکتر زابلی‌زاده، رییس کارگروه رونق تولید صدا وسیما تقاضا دارد که برنامه‌ای اختصاص دهند که کارشناسان زحمتکش و عالم ‌ذی‌ربط و ارگان‌های نظارتی این بحث را در برنامه تلویزیونی بصورت کارشناسی به مناظره بپردازند.
این درست است که در پی این اظهارنظر همه مسؤولان در پی تکذیب آن برآمدند تا جایی‌که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در مورد وجود سم در شیرهای پاستوریزه واکنش نشان داد و تصریح کرد: متأسفانه در صدا و سیما مصاحبه غیرتخصصی انجام شد که مجری تخصص و کارشناس هم ملاحظات لازم را نداشت.
وی گفته بود: از وزارت صمت و بهداشت دعوت کردیم، دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان نسبت به این موضوع اطمینان دادند که بالاترین استانداردها در تولید شیر رعایت می‌شود و جای هیچگونه نگرانی نیست.
وزیر کشور این مساله را هم تاکید کرده بود لبنیات و فرآورده‌‌های لبنی از مهمترین صادرات کشور است و از صداوسیما تقاضا دارم در این موارد دقت لازم را به عمل آورد چرا که اینگونه اظهارنظرها می‌تواند همه زحمات این حوزه را به باد بدهد، اما باید گفت که آب رفته دیگر به جوی باز نخواهد گشت و اعتماد دوباره مردم به مصرف شیر و لبنیات قطعا زمان‌بر خواهد بود.
محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز با اشاره به این‌که صنعت لبنیات هنوز هم به‌دلیل اظهارنظرهای وزیر وقت بهداشت در مورد قضیه پالم و وجود وایتکس در شیر نتوانسته آنگونه که باید اعتماد مصرف‌کننده را جلب کند افزود: ترویج واحدهای لبنیات سنتی و گسترش آن در سطح جامعه و گرایش مردم به مصرف این محصولات نتیجه تخریب واحدهای صنعتی توسط مسؤولان امر بوده است.
وی افزود: در بحث وجود سم افلاتوکسین در شیر با واحد (درصد) سروکار داریم و جالب است که اشاره کنم آن چیزی که در ایران از آن به‌عنوان میزان وجود سم افلاتوکسین در شیر یاد می‌شود با درصد آمریکا برابری دارد.
وی ادامه داد: میزان وجود افلاتوکسین در شیرهای ایران سه دهم درصد در آمریکا ۵ دهم درصد و در اروپا که نسبت به این قضیه سختگیرانه‌تر عمل می‌کند نیم دهم درصد است.
بنی‌طبا تأکید کرد: اگر شیرهای ایرانی آلوده بود پس نباید صادراتی هم در این زمینه صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: صنعت لبنیات صنعتی کاملاً رقابتی است و نزدیک به ۴۰۰ واحد لبنی در کشور وجود دارد که همگی استاندارد IR دارند و همگی با بالاترین استانداردها و تحت بالاترین شرایط و ضوابط بهداشتی تولید می‌کنند.
سخنگوی انجمن لبنی ایران افزود: صنعت لبنیات که ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود با تنوع بسیار بالای محصول نمی‌تواند کیفیت را فدای کمیت کند و بازار رقابتی خود را مشوش کند جدای از این سازمانی به‌نام سازمان غذا و دارو در کشور وجود دارد که دائما در حال نمونه‌گیری از واحدهای تولیدی بوده و نسبت به رعایت استانداردها بسیار حساس هستند و اگر هم چشم‌پوشی و یا غفلتی بود مربوط به این سازمان است نه کل صنعت لبنیات کشور.
وی افزود: متأسفانه در حال حاضر سرانه مصرف لبنیات در کشور نسبت به سرانه جهانی پایین است. سالمندان ما با مشکل پوکی استخوان و نسل جدید با معضل کوتاهی قد مواجه هستند سؤوال بنده این است که صدا و سیما با چه ادله و صلاحیت سنجی مبادرت به پحش چنین برنامه و مصاحبه‌ای کرده است که سلامت مصرف‌کننده نهایی را هدف قرار دهد.
وی با اشاره به این‌که از زمان انتشار این مصاحبه‌ای و پخش چندین‌باره آن در فضای مجازی، میزان برگشت شیر به کارخانجات چند برابر شده است تصریح کرد: نکته بحرانی ماجرا این است که امسال بعد از چندین سال در ۸ استان که کم برخوردار کشور شیر رایگان مدارس توزیع شد که همین بی‌تدبیری رسانه ملی سبب شد تا والدین دانش‌آموزان از توزیع شیر در مدارس جلوگیری کنند.
بنی‌طبا ادامه داد: همین اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس سبب شد تا بازار صادراتی در عراق نیز دچار تکانه‌هایی شود و رقبای ما در کشور عراق به این شایعه پراکنی دامن بزنند.
وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما مبنی بر تبلیغات گسترده و سرسام‌آور سایر محصولات مثل روغن، سس، اسنک و… گفت: بنده انتقادی به تبلیغات این محصولات ندارم ولی می‌توان درآمد حاصل از این تبلیغات را صرف تولید برنامه‌های سلامت محور و فرهنگ‌سازی مصرف لبنیات کند چرا که هزینه‌ای صرف واردات و یا ساخت دارو در کشور می‌شود به مراتب خیلی بیشتر از هزینه برای فرهنگ‌سازی مصرف لبنیات است.
وی در پایان خواستار ورود دستگاه قضا به این ماجرا و پیگیری دادستان کل کشور برای تشویش اذهان عمومی شد و افزود: در همین راستا انجمن صنفی لبنی نیز از کارشناس مربوطه شکایت کرده است چرا که آمار وی مربوط به سال ۲۰۰۸ بوده و این در حالیست که در صنایع لبنی به آمار ۶ ماه قبل هم نمی‌شود استناد کرد چه برسد به این‌که این آمار مربوط به ۱۲ سال قبل است.
به نظر می‌رسد نباید اجازه داد برای مطرح شدن نام و آواز خود کلیت یک صنعت را زیر سؤوال برد.
متأسفانه صنعت غذای ایران چندین سال است که به‌دلیل وجود سلایق شخصی و اظهارنظرهای غیرکارشناسی مورد هجمه‌های جبران‌ناپذیر قرار گرفته است و صدای هیچ‌یک از متولیان این صنعت هم برای دفاع به‌جایی نرسیده است و همچنان هم هرازگاهی تازیانه‌ای به پیکره این صنعت پرپتانسیل زده می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false