×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: دبیر انجمن کارخانجات ماکارونی ایران با انتقاد از تعیین نرخ ۱۲۵۰ تومان برای فروش سبوس تولیدی کارخانجات ماکارونی گفت: در شرایطی که گندم را با قیمت آزاد می‌خریم، نباید برای سبوس گندم نرخ‌گذاری شود.

به گزارش خبرنگار ما، محمدحسن امراللهی، دبیر انجمن کارخانجات ماکارونی ایران، با بیان این‌که در حال حاضر کارخانجات ماکارونی، آرد مورد نیاز خود را با قیمت کیلویی ۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند، اظهار داشت:‌ در شرایطی که ما آرد را با قیمت ۶۶۰ تومان خریداری نمی‌کنیم، نباید الزامی برای اختصاص سبوس تولیدی به دامداران با قیمت مشخص داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۲۵۰ تومان را برای هر کیلو سبوس گندم تعیین کرده، در حالی که کارخانجات ماکارونی که گندم را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند، امکان تحویل سبوس با قیمت پایین را ندارند.
وی تأکید کرد: اگر دولت می‌خواهد که ما سبوس را با قیمت مشخص عرضه کنیم، یا باید ضرر کارخانجات را جبران کند و یا اینکه گندم ارزان‌ قیمت در اختیار صنعت قرار دهد که این کار امکان‌پذیر نیست.
امراللهی توضیح داد: در حال حاضر کارخانجات ماکارونی، گندم نرم را کیلویی ۱۷۵۰ تومان و گندم دورون را کیلویی ۱۷۸۰ تومان خریداری می‌کنند. در این شرایط حتی ممکن است سبوس گندم را با قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان بفروشند، ولی در هر حال نباید محدودیتی برای قیمت سبوس گندم آزاد وجود داشته باشد.
به گفته وی، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سبوس گندم توسط کارخانجات ماکارونی تولید می‌شود و در مجموع از هر کیلو گندم ۲۶ تا ۲۸ درصد سبوس و ضایعات ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانجات ماکارونی گندم کیلویی ۹۰۰ و یا ۶۶۰ تومان دریافت نمی‌کنند، گفت:‌ از ابتدای سال جاری قیمت گندم مصرفی بخش صنعت ۸۰ درصد افزایش یافته که عمده مصرف گندم به صنعت ماکارونی اختصاص دارد.
دبیر انجمن کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه در این مورد اعتراضات خود را در جلسات مختلف و یا با نامه‌نگاری به مسئولان اعلام کرده‌ایم، گفت:‌ در نامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت سبوس گندم برای بخش صنعت آزاد است ولی سازمان حمایت نرخ مشخصی را برای ما تعیین کرده است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی همه مواد اولیه موردنیازشان را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند و در این شرایط، تعیین قیمت برای سبوس تولیدی این کارخانه‌ها صحیح نیست.
امراللهی در پایان در مورد وضعیت صادرات ماکارونی نیز گفت: به دلیل تعیین نرخ پایه صادراتی، صادرات ماکارونی با مشکل روبه‌رو شده، به طوری که در حال حاضر نرخ ۵۰۰ دلار به عنوان پایه صادراتی برای هر تن محصول تعیین شده که عراق و افغانستان با این نرخ‌ها تمایلی به خرید از ما ندارند.
وی ادامه داد: این مسئله فعلاً با ابهام روبه‌رو است و صادراتی صورت نمی‌گیرد. / فارس

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false