×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
false

اقتصادسبز آنلاین: «با توجه به آنکه استفاده از محصولات بیولوژیک نقش مهمی در کاهش استفاده از سموم پرخطر و سلامتی جامعه ایفا می‌کند، انتظار می‌رود تا مساعدت‌های لازم در این بخش صورت پذیرد.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس سید حمید حسینی یزدی، مدیر بازرگانی خارجی شرکت «رویال» بود که مشروح آن را می‌خوانید:

با توجه به شرایط خاص بین‌المللی کشور در زمینه واردات نهاده‌های کشاورزی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

مهمترین مشکل امروز ما سردرگمی به واسطه دستورالعمل‌ها و قوانین خلق‌الساعه است که امکان هرگونه برنامه‌ریزی را سلب کرده است و از این‌رو تصمیم‌گیری درست دشوار شده است.
البته سازمان حفظ نباتات در دو سال گذشته کمک بسیاری کرده و به موقع امور را پیش بردند، اما متأسفانه به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های نامطلوب گذشته در عمل واردات سموم استراتژیک منحصراً در اختیار یک یا دو شرکت بین‌المللی قرار گرفت و وقتی آنها از ایران رفتند در عمل مشکلات بسیار حاصل از این سیاستگزاری نادرست سرباز کرد.
با درایتی که مدیریت و تیم جدید حفظ نباتات به خرج داد، سموم مورد نیاز بخش کشاورزی به موقع و به مقدار کافی وارد کشور شد، اما این‌‌که این وضعیت تا کی دوام خواهد داشت و در طی دو سال آینده وضعیت چگونه خواهد شد برای همه نامعلوم است.
بسیار مناسب است که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به همراه ثبات قوانین، نحوه تخصیص ارز و… حاصل شود تا کمک بسیاری به فعالان این بخش کرده و آنها را قادر کند با دقت بیشتری ایفای نقش نمایند.

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا چه حد به تأمین نهاده‌های کشاورزی کمک کرد؟

اوایلی که قیمت ارز به طور ناگهانی افزایش یافت این اقدام حرکت مناسبی به شمار می‌رفت، اما متأسفانه به دلیل تعاریف اشتباهی که انجام شد خیلی از هزینه‌های انجام شده منفعتی را برای کشاورزان به همراه نداشت، چرا که نهاده ها در دست دلالان جابه‌جا می‌شد و با قیمت بالا به دست کشاورز می‌رسید که در عمل سودی از این نحوه تخصیص ارز عایدش نمی‌شد و سود اصلی را واحدهایی می‌بردند که بی‌نام و نشان فعالیت می‌کردند.
مسأله مهم در این وادی این است که به‌جای مدیریت فضا ،تعهدنامه‌هایی از شرکت‌ها اخذ شد تا با قیمت مصوب سازمان حمایت ،نهاده‌ها در اختیار کشاورز قرار گیرد و هر شرکتی که این تعهد را ارایه ندهد،در عمل قادر به واردات نخواهد بود .که به نظر می‌رسد ترفند غیرمنطقی می باشد.
سازمان حمایت باید در نظر داشته باشد که حمایت از مصرف‌کننده تنها متوجه قیمت نیست و اگر قوانین به‌گونه‌ای اتخاذ شود که تامین کننده، انگیزه برای عرضه کالا نداشته باشد، طبیعی است که دیگر کالایی برای رسیدن به دست مصرف کننده وجود نخواهد داشت.
در این میان بدیهی است که اگر تامین کننده نه تنها نتواند سود ببرد، بلکه متضرر هم شود، دیگر انگیزه‌ای برای تامین کالا نخواهد داشت.
البته امروز به نظرم جهادکشاورزی و حفظ نباتات به خوبی به وظایفشان عمل می‌کنند، اما سازمان حمایت در عمل موانع بسیاری را با دستورالعمل‌های غیر کارشناسی و غیر منطقی ایجاد کرده است و همه واردکنندگان و تولیدکنندگان با معضلی به‌نام قیمت‌گذاری دست و پنجه نرم می‌کنند .چرا که نمی‌توان تصمیم اشتباه یا درست سال ۱۳۸۸ هیات وزیران را در سال ۱۳۹۸ اجرایی کرد.

در زمینه گمرک با چه مسایلی روبه‌رو هستید؟

گمرک با توجه به اطلاعات و دسترسی که به منابع دارد تصمیم‌‌های لازم را اخذ می‌کند و در این بخش هم گمرک با توجه با اختصاص ارز دولتی به واردات نهاده‌های کشاورزی با ظن بیش‌اظهاری با ما برخورد کرده و تمام پرونده‌ها را با اعدادی به‌عنوان بیش‌اظهاری اعلام می‌کنند.
نکته جالب این است که کارشناسان مراحل مختلف گمرک هم اعداد متفاوتی را ارایه می‌دهند.
البته خوشبختانه مدیر فعلی گمرک و معاونتهایشان درایت مناسبی دارند. مشکل فعلی گمرک این است که اظهار می‌کند که مرجعی مبنی بر صحت آمار ارایه شده توسط واردکنندگان ندارد و از این‌رو طبیعی است که در این شرایط می‌بایست به نظر سازمان حفظ نباتات یا انجمن واردکنندگان کود و سم توجه کنند.
انتظار نیست که گمرک این نظریات را صددرصد قبول کند، اما در مورد ظن بیش‌اظهاری ارایه این نظریات می‌‌تواند راهگشا باشد، البته بانک‌ها هم با توجه به این‌که ارز دولتی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند، در اینجا پیگیر وضعیت هستند و هنگامی‌که گمرک ظن بیش‌اظهاری اعلام می‌کند، بانک هم مبادرت به بلوکه کردن سپرده‌های واردکننده کرده و در این زمینه مشکلات بسیاری حادث می‌شود.
متأسفانه سپرده‌های ما با قیمت ارز آزاد بلوکه می‌شود، یعنی به‌عنوان نمونه اگر ما ۱۰۰ هزار یورو ارز دولتی گرفته باشیم، بانک حدود ۳۵ درصد را با ارز آزاد محاسبه و از سپرده ما بلوکه می‌کند تا نتیجه تعیین تکلیف گمرک که گاهی ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد اعلام شود و از این حیث هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌ کنیم.
اگر این روند مرتفع نشود پس از استفاده از موجودی فعلی، کشاورزان برای تأمین سم و کود موردنیازشان در آینده دچار مشکلات بسیاری خواهند شد.

با توجه به این روند، تأمین موجودی فعلی چگونه انجام شده است؟

خوشبختانه با ترفند مناسب مدیریت گمرک سریعاً مجوز‌های ترخیص کالاها صادر شد و صدور پروانه ترخیص را منوط به طی این مراحل نکردند، چراکه اگر این‌گونه می‌شد امروز کشاورزان برای تأمین به موقع نهاده‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای بودند. اعتقاد دارم امسال در زمینه تأمین نهاده‌های کشاورزی هیچ مشکلی نداریم و سال ۲۰۲۰ را به‌خوبی سپری می‌کنیم، اما اگر از حالا به فکر نباشیم سال ۲۰۲۱ به مشکلات شدیدی برخورد خواهیم کرد.

در زمینه محصولات بیولوژیک جدای از کود و سم با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به این‌که محصولات بیولوژیک قابلیت انبارداری ندارند و باید به طور مستمر حتی هفتگی وارد شوند با قوانین فعلی دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد، چرا که سیستم بانکی اعلام می‌کند که یک ماه بیشتر تخصیص ارز نمی‌دهد و واردکنندگان ناچار هستند هر ماه این تخصیص را تمدید کنند. با توجه به این‌که در این زمینه نوسان بسیاری مشاهده می‌شود در نتیجه تامین اینگونه کالاها با تأخیر مواجه می‌شود.
از آنجایی‌که استفاده از محصولات بیولوژیک نقش مهمی در کاهش استفاده از سموم پرخطر و سلامتی جامعه ایفا می‌کند، انتظار داریم که در این زمینه هم مساعدت‌های لازم صورت پذیرد. «زنبور بامبل» در زمینه کشت گوجه‌فرنگی تا ۳۵ درصد موجب افزایش بهره‌وری می‌شود، در این میان نکته حایز اهمیت آن است که در نظر گرفته شود که چه نوع کودی در کشور وجود دارد که بتواند تا ۳۵ درصد افزایش بهره‌وری ایجاد کند؟
اگر این فضا درک شود مشکلات بسیاری از پیش‌روی واردکنندگان اینگونه کالاها برداشته خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false