×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: همواره تأمین و تهیه مواد اولیه افزودنی‌ یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان بوده است، به این جهت که تأثیرگذاری این نوع از افزودنی‌ها در شکل و طعم محصول نهایی تولید شده توسط کارخانجات بسیار آشکار و واضح است.

از همین‌رو همیشه سعی بر آن بوده است که برای تهیه مواد اولیه افزودنی اقدام به همکاری و واردات از کشورهایی شود که دارای دانش فنی بسیار بالا هستند که در این برهه زمانی که کشور درگیر مسائل تحریم است این امر امکان‌پذیر نیست و یا بسیار دشوارتر از گذشته شده است.
از همین رو پای صحبت‌های محمد فراهانی مدیرعامل شرکت احیای جاده ابریشم نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانیم:

به‌طور کلی چند نوع مواد اولیه داریم و تأثیرات آنها بر تولید چیست؟

واردات مواد اولیه در صنعت غذا در ۳ بخش انجام می‌پذیرد:
۱-‌‌ مواد اولیه اساسی (‌روغن- شکر-آرد….) که در این بخش عمده تر توسط سازمان‌های دولتی تأمین و سیاست‌گذاری می‌گردد.
۲-‌ مواد اولیه اصلی (‌پودر کاکائو – نشاسته اصلاح شده و….) که در این بخش به دلیل عدم امکان تولید در داخل وارداتی می‌باشد و بعضا با تکنولوژی و دانش فنی خاص امکان تولید را پیدا می‌کند.
۳-‌ مواد اولیه افزودنی (‌نگهدارنده‌ها، استابیلایزرها، امولیسفایر‌ها، طعم‌ها، رنگ‌های خوراکی و….) که در این بخش وابستگی به واردات بیشتر می‌باشد و این نوع از مواد به دلیل تاثیرگذاری فراوان در شکل و طعم و شرایط نگهداری از حساسیت بیشتری برخوردار می‌باشد و تاثیر فراوان‌تر در سلامت صنعت غذا و دارو و هر چند که میزان مصرف آن در کل تولید کمتر از ۳ درصد می‌باشد.

مشکلات واردات مواد اولیه افزودنی چیست؟

مشکلات واردات مواد اولیه افزودنی به‌دلیل حساسیت آن در منابع تامین آن می‌باشد. زیرا این محصولات به‌دلیل نیاز به دانش فنی بالا توسط کشورهای توانمند‌تر به لحاظ دانش و آشناتر به موضوعات سلامتی تولید می‌گردد که اگر در این حوزه اشتباهی رخ دهد تأثیرات بسیار فراوان در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بر سلامت آحاد جامعه خواهد داشت که در این مقطع تحریم به‌دلیل موضوعات حمل و نقل، انتقال پول و مسائل بانکی شرایط حساس‌تر است و در این شرایط بعضا این مواد اولیه از فروشندگان غیر‌حرفه‌ای و با کیفیت نازل‌تر وارد می‌گردد که آسیب بسیار جدی به سلامت جامعه وارد می‌نماید که در بلند مدت زیان وارده به منابع انسانی کشور بسیار مخرب‌تر از آثار اقتصادی تحریم می‌باشد.

راه‌حل مقابله با واردات مواد‌افزودنی بی‌کیفیت به داخل کشور چیست؟

برای حل این موضوع ۳ روش وجود دارد:

۱-‌ ارایه اختیار به وارد‌کنندگان شناسنامه‌دار و با سابقه و متعهد

۲-‌ ‌واردات از منابع تأمین با سابقه و جایگاه مورد قبول جهانی و با اتکا به استانداردهای رایج در کشورهای دارای دانش خوب در سلامت غذا

۳-‌ کنترل و نظارت توسط سازمان‌های متولی در موضوعات سلامت ( اداره نظارت، استاندارد و…) با روش‌های مرسوم در دنیا و بدون دخالت‌های سلیقه‌ای

با توجه به مشکلات اخیر در نوسانات ارزی و تحریم‌های بین‌المللی امکان واردات محصولات سلامت محور وجود دارد؟

با توجه به وجود شرکت‌های معتبر ایرانی با تجارت چند ساله و با سابقه درخشان، پرسنل مجرب و اطلاعات فراوان از شرایط و موضوعات سلامت محور و ارتباط خوب و دارای اعتبارات مالی با تأمین‌کنندگان معتبر این امر خطیر میسر است به شرط اعتماد مقامات نظارتی به بخش خصوصی واقعی فعال در این حوزه و عدم دخالت سلیقه‌ای ارگان‌های نظارتی که در بسیاری موارد به علت عدم آگاهی از شرایط جهانی و بعضاً رانت‌ها و روابط موجبات خلل در خدمت‌رسانی این بخش از فعالان خدوم حوزه صنعت غذا را می‌نمایند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false