×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: بازرگانی محمد ابریشم‌چیان در سال ۱۳۳۹ تأسیس شد و با واردات نخستین دستگاه اتوماتیک بسته‌بندی کره در سال ۱۳۴۸ به شهره رسید و باعث تحول در این صنعت شد که هنوز هم این دستگاه ‌ها فعال است. پس از آن به طور تخصصی شرکت بر روی واردات ماشین‌آلات تولید صنعت شیرینی و شکلات و لبنیات متمرکز شده و همچنین نسبت به تأمین انواع مواد اولیه مورد نیاز این صنایع فعالیت گسترده‌ای دارد.

چند سال پیش بازرگانی ابریشم‌چیان به حالت شرکت درآمد و به‌عنوان شرکت «ابریشم‌چیان کهن تجارت» ثبت شد که هم‌اکنون به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود.
آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو با علیرضا ابریشم‌چیان، رییس هیأت مدیره شرکت ابریشم‌چیان کهن تجارت است که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

واردات همواره یکی از بخش‌های پرحرف و حدیث در اقتصاد کشور بوده است، هم‌اکنون در راستای واردات انواع ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز صنایع غذایی با چه مسایلی روبه‌رو هستید؟

متأسفانه برخی‌ها بر این باورند که واردات صرفاً با انگیزه سودجویی صورت می‌گیرد، اما بارها شده که کالایی را بدون هیچ‌گونه سودی و تنها به واسطه گردش اقتصاد و تولید و رفع نیازهای تولیدکنندگان واردات کرده‌ایم. از سوی دیگر به‌دلیل ناهماهنگی در ارگان‌های دولتی هنوز به یک قاعده و اصول در واردات کالاهای وارداتی دست نیافته‌ایم.
با تغییر هر دولت متأسفانه قوانین تغییر می‌کند و هر مدیر به‌دنبال اجرای سلایق شخصی خود است و همین امر مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

با توجه به شرایط خاص بین‌المللی و به‌خصوص در زمینه جابه‌جایی پول برای تأمین مواد اولیه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

همه ما مطلع هستیم که در شرایط سختی به‌سر می‌بریم و چاره‌ای نداریم جز همکاری و همفکری برای این‌که بتوانیم اقتصاد را سرپا نگه داریم.
از دولتمردان در این خصوص توقع داریم اگر از ما حمایت نمی‌کنند لااقل ترمز کارها نباشند.
با توجه به ارتباطات بین‌المللی که تجار دارند قطعاً هرکدام اعتبار و ارتباطاتی با خارج از کشور دارند که می‌تواند بهترین کمک برای دولت باشد که متأسفانه دولتمردان به هیچ‌وجه به این ویژگی توجهی ندارند و روزبه‌روز بر مشکلات افزوده می‌شود.
ارسال ارز به خارج از کشور با وجود آنکه مشکل هست اما تجار می‌توانند راهکار لازم را پیدا کنند، مشکل اساسی ما مشکل داخلی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم مسؤولان را قانع کنیم که واردات مواد اولیه چه نقش مهمی در تولید و رونق اقتصاد ایفا می‌کند.
با توجه به شرایط فعلی انتظار بیش از این حمایت از دولت می‌رود.

ممکن است که به‌طور اخص بفرمایید چه نوع حمایت‌هایی از دولت مدنظر واردکنندگان است؟

تسهیل در امر واردات و صدور مجوزهای مربوطه با توجه به سوابق واردکنندگان مهمترین درخواست ما از مسؤولان در شرایط فعلی بین‌المللی است. پیشنهاد دارم که متولیان، واردکنندگان را رتبه‌بندی یا درجه‌بندی کنند تا در روند اجرایی کار تسهیل شود. اگر امکاناتی در اختیار واردکننده‌ای می‌باشد باید اجازه استفاده از این ویژگی برای تسهیل در واردات مواد اولیه موردنیاز صنعت مهیا باشد، نه این‌که ترمز کار باشند.
به عنوان مثال به‌دلیل ممانعت از خروج ارز، ورود کالاها را محدود کرده‌اند که این امر کاملاً ارتباط مستقیم با توقف خطوط تولید دارد و متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم متولیان را متوجه این نقیصه کنیم.
برای اخذ مجوز ورود یک کالا به ما اعلام می‌شود که حداکثر میزان ورود یک کالای خاص در سال‌جاری می‌تواند معادل حجم سال‌ گذشته باشد.که رویه ای نادرست است ، چرا که واردات به‌عنوان نمونه‌ برای واردات کالایی نظیر وانیل که سال‌ گذشته مشتری نداشته و حدود ۱۰ تن وارد شده است، اما امسال کارخانه‌ای توسعه یافته و به ۲۰ تن وانیل نیاز دارد، که متأسفانه امکان‌پذیر نیست.
حالا اگر شرکت وارد کننده نتواند نیاز به مواد اولیه وارداتی یک کارخانه را تأمین کند به راستی آن کارخانه چگونه می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. به راستی یک کارآفرین چگونه می‌تواند خطوط تولید را بدون مواد اولیه زنده نگاه دارد و این رویکرد به بحران اقتصادی دامن می‌زند.

در زمینه واردات ماشین‌آلات با چه مسایلی روبه‌رو هستید؟

انواع ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید در صنایع لبنی و بیسکوئیت، شیرینی و شکلات را وارد می‌کنیم و ماشین‌آلات وارداتی ما در اکثر کارخانجات به‌نام این صنایع هم‌اکنون فعال است.

ماشین‌آلاتی که وارد می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماشین‌آلات وارداتی شرکت ما از معتبرترین برندهای روز ماشین‌ساز دنیا وارد می‌شود و جزو پرسرعت‌ترین خطوط به شمار می‌رود.
از آنجایی که صنعت غذا صنعتی فسادپذیر است، سریع‌ترین ماشین‌آلات بسته‌بندی دنیا را وارد کشور کرده‌ایم.

انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی تا چه میزان توانسته پیگیر مشکلات پیش‌روی واردکنندگان باشد؟

انجمن نهایت تلاش خود را برای پیگیری مشکلات اعضا دارد، چرا که اعضای هیأت مدیره انجمن از همکاران ما به شمار می‌روند و از نزدیک با مسایل آشنا هستند و به اعتقاد من به‌خوبی به ایفای نقش و رسالت خود پرداخته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false