×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: شرکت «اطلس ره‌آورد آریا» از سال ۱۳۹۰ با هدف تأمین مواد اولیه وارداتی صنایع غذایی به خصوص شیرینی و شکلات تأسیس شده است.

این شرکت اقلامی نظیر پودر کاکائو، لسیتین، انواع روغن‌ها و… را در طول سال‌های گذشته به رغم مشکلات بسیار بر سر راه، تأمین کرده است. در گفت‌وگو با محمدحسین مفتح، مدیرعامل شرکت بازرگانی «اطلس ره آورد آریا» پیرامون معضلات فعلی پیش‌روی تولیدکنندگان درخصوص تأمین مواد اولیه صحبت کردیم و از نقطه نظرات کارشناسی‌اش بهره‌مند شدیم.
آنچه در پی می‌آید ماحصل این گفت‌وگو است که با هم می‌خوانیم:

با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور و مسایل بین‌الملل به‌عنوان نخستین پرسش بفرمایید در راه واردات اقلام مورد نیاز صنایع غذایی با چه مسایل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

یکی از مهمترین مشکلات فعلی واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی تعداد زیاد مراجع صادرکننده مجوز واردات است. همین امر زمان ثبت سفارش و قطعی شدن تائیدیه‌های واردات را افزایش داده است.

ممکن است بفرمایید این افزایش ارگان‌ها به چه صورت شده است و در گذشته زمان اخذ تائیدیه‌ها چقدر بوده و امروزه به چه شکل درآمده است؟

در گذشته تنها نیاز به اخذ مجوز از وزارت بازرگانی و سازمان غذا و دارو بود که حداکثر یک تا دو روز زمان می‌برد، اما بانک عامل به‌علاوه بانک مرکزی به این پروسه افزوده شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم دفاتر تخصصی دیگری را نیز به این منظور برای اعطای تاییدیه افزوده است که در نهایت زمان اخذ تاییدیه‌ها را تا ۱٫۵ ماه افزایش داده است.
متأسفانه این نهادها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا اصلاً‌ تحریمی وجود ندارد و شرایط برای تأمین مواد اولیه موردنیاز کشور عادی است درصورتی که برای تأمین برخی اقلام اخیراً با مشکلات متعددی پس از تحریم‌ها روبه‌رو شده‌ایم که به‌عنوان نمونه به‌جای ارسال یک کالا از یک بندر خاص ناگزیر هستیم از بندر ثالثی اقدام کنیم.
در چنین شرایطی سازمان صادر کننده تاییدیه متأسفانه زیربار نمی‌رود و اعلام می‌کند چرا به‌جای فلان بندر از بندر دیگری مواد اولیه را بارگیری و وارد کرده‌ایم و همین امر تا قانع کردن آن سازمان پروسه را زمان‌بر کرده است. در زمینه جابه‌جایی ارز، سپرده‌هایی که بانک عامل از ما مطالبه می‌کند و این‌که بانک نسبت به زمان نقل و انتقال پول هیچ تعهدی نمی‌دهد نیز از جمله مهمترین معضلات ما به شمار می‌رود که هرگونه برنامه‌ریزی را برهم می‌زند، چرا که به‌عنوان نمونه بانک می‌تواند ظرف یک هفته یا یک ماه و یا حتی بیشتر این پول را انتقال دهد. این در حالی است که نهادهای ذی‌ربط باید در نظر داشته باشند که شرکت‌های وارد کننده مواد غذایی موردنیاز صنایع غذایی کمک حال تولید و اشتغال در کشور هستند.
طبیعی است که اگر شرایط واردات برای واردکنندگان سخت‌تر شود در نتیجه شرایط تولید داخل نیز دشوارتر خواهد شد.
نکته مهم در این میان این است که شرکت‌های وارداتی هم خدمات مطابق با نیازهای داخلی اقلام خود را وارد می‌کنند نه بیشتر از نیازهای داخل کشور، اما وقتی این جریان مستقیم به هر دلیلی قطع شود، دلالان و واسطه‌ها وارد بازار می‌شوند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که در نهایت بدنامی این رخداد برای شرکت‌های واردکننده باقی می‌ماند. امروزه سازمان غذا و دارو متأسفانه با توجه به شرایط خاص کشور همکاری لازم را انجام نمی‌دهند، یکسری تاییدیه‌ها را دیگر نمی‌توانیم اخذ کنیم، با خطوط کشتیرانی به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرده‌ایم چرا که هزینه‌های دموراژ را بسیار افزایش داده‌اند و به‌صورت ارزی هم از ما هزینه‌ها را مطالبه می‌کنند و با معطلی که در گمرک اتفاق می‌افتد در مجموع هزینه‌ها را برای ما افزایش داده‌اند.

بانک‌ها در این میان چگونه عمل می‌کنند؟

بانک‌ها هم در این شرایط بسیار سختگیرانه درخواست‌های ما را مورد بررسی قرار می‌دهند و در مجموع در هر بخشی شرایط دشوارتر شده است. شاید وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ارگانی باشد که شرایط را نسبت به سال گذشته سهل‌تر کرده است.

ممکن است به‌طور مشخص بفرمایید سازمان غذا و دارو چه ایراداتی را می‌گیرد؟

سازمان غذا و دارو از ما مطالبه که گواهی سلامتی را که به تایید سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور رسانده ایم را مطالبه می‌کند که این مسأله امروز دیگر شدنی نیست، چرا که آن شرکت فروشنده حاضر نیست پولی را به سفارتخانه پرداخت کند، چون که آنها هم نگرانی‌هایی نسبت به حساب‌‌هایی که قرار است از آن حساب‌ها پولی پرداخت کنند با توجه به شرایط فعلی بین‌المللی دارند و سازمان غذا و دارو باید این معضلات را از پیش‌روی واردات بردارد.
انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی تا چه حد در کاهش معضلات اعضایش موفق بوده است؟
البته بنده به شخصه رضایت کامل از عملکرد انجمن دارم، چرا که هیأت مدیره انجمن همگی از درگیری‌ها مطلع بوده و پیگیر حل معضلات اعضا هستند و تاکنون هم دشواری‌های بسیاری را سهل‌ کرده‌اند. خرداد سال گذشته بخشنامه‌ای درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شرکت‌های واردکننده صادر شد تا مجوز ترخیص اجناسی صادر شود، اتفاق ناگواری بود که می‌توانست شرکت‌ها را به ورطه ورشکستگی بکشاند، اما خوشبختانه اعضای هیأت مدیره انجمن با پیگیری‌هایی که انجام دادند توانستند این موضوع را با برگزاری جلسات متعدد مرتفع کنند.

در سال‌ رونق تولید قرار داریم به‌عنوان فردی که در بخش تولید کشور نقش‌آفرینی دارید اولویت اصلی رونق تولید را در چه بخشی می‌بینید؟

به اعتقاد من تولید امروز ما از نظر فناوری و ساخت مشکلی ندارد، مشکل تولید ما در تأمین مواد اولیه موردنیاز و فروش در بازارهای موردنیاز است. در واقع رفع معضلات بازرگانی کلید رونق تولید می‌تواند باشد. باید روی بازرگانی کار بیشتری صورت گیرد و شرایط واردات و صادرات تسهیل شود، چرا که این بخش است که امروز به تولید کمک می‌کند.
یک تولیدکننده برای تولید یک نوع بیسکویت به ۱۰ تا ۱۲ نوع ماده وارداتی نیاز دارد و طبیعی است که نمی‌تواند همه اقلام را راساً وارد کند و از این‌رو لازم است که شرکت‌هایی در کنارش باشند، طبیعی است وقتی که واردات را بخواهیم تنها در انحصار صدور مجوز برای تولیدکننده قرار دهیم جفایی در حق تولیدکننده انجام داده‌ایم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false