×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: وضع تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی، معضلات جابه‌جایی پول و برخی کارشکنی‌های دیگر در عمل هرگونه فعالیت بین‌المللی چه در زمینه واردات و چه صادرات با مشکل مواجه کرده است.

این فضا در کنار سیاست‌های نابه‌جای بخشنامه‌ای در عمل شرایط فعالیت فعالان این عرصه و بازرگانان و تأمین کنندگان مواد اولیه صنایع را دچار مشکل کرده است.
جهت اطلاع بیشتر از جزییات تبعات فضای فعلی پای صحبت‌های محمد امیری سامانی، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان مواد‌غذایی و آشامیدنی و مدیرعامل شرکت مشاورین فرزان‌راد نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

تحریم‌ها و سیاست‌های نابه‌جای بخشنامه‌ای کشور تا چه اندازه در به‌وجود آمدن فضای دشوار فعلی مؤثر بوده است؟

مشکلاتی که از ابتدای سال ۹۷ در کشور به وجود آمد، به دو گروه مشکلات خارجی و داخلی تقسیم‌بندی می‌شوند. مشکلات خارجی (تحریم‌ها) باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های تأمین کننده به‌دلیل خروج آمریکا از برجام، همکاری خود را با ایران متوقف کنند، همچنین با شرکت‌های حمل و نقل و بیمه‌ای نیز دچار مشکل شدیم، اما در نیمه اول سال ۹۷ بیشترین درگیری به علت مشکلات داخلی کشور بود، این مشکلات ناشی از تغییرات دائمی قوانین و مقررات و عدم ثبات سازمان‌های دولتی بود که باعث ایجاد توقف و کمبود نقدینگی در شرکت‌های واردکننده می‌شد.
مهمترین مسأله کاهش شدید نقدینگی و درآمد شرکت‌های واردکننده است. این کاهش درآمد به این علت است که روند واردات به کندی ضورت گرفته و مقدار کالای کمتری وارد شده است لذا تأمین هزینه‌ها با مشکل همراه است. در واقع ۹ ماه ابتدایی سال‌ ۹۷ مشکلات داخلی درگیری بیشتری را به‌وجود آورد.

چه پیشنهادی به متولیان دولتی در سال رونق تولید ملی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی دارید؟

کاهش دخالت‌ها و حضور پررنگ بخش خصوصی بهترین روش برای برون رفت از این وضعیت است.با توجه به تحریم نیاز داریم شرکت های وارد کننده و بخش خصوصی چالاک تر شوند. در خواست مشخص بخش خصوصی این است که سازمان های دولتی شرایط فعلی را به شکل شرایط جنگ اقتصادی ببینند و تا هنگامی که در این شرایط قرار داریم متولیان قوانین و ضوابط را سهل تر کنند.

انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی برای بهبود فضای کسب و کار در این بخش چه عملکردی داشته است؟

رسالت انجمن واردکنندگان صنایع غذایی، بهبود کسب و کار صنفی انجمن در چارچوب قوانین کشور و دفاع از حقوق و منافع قانونی اعضا است. هیأت مدیره رویکردهای عملیاتی شامل سازماندهی داخلی و کارگروهی، ایجاد کمیته‌های مشورتی با سازمان‌های دولتی و نظارتی، اطلاع عملکرد به تشکل‌های بالادستی و موازی در اتاق بازرگانی، برگزاری مستمر جلسات اتاق فکر در انجمن و تدوین و اجرای برنامه فروش و بازاریابی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
محورهای فعالیت هیأت مدیره به دو گروه درون سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم‌بندی می‌شود. فعالیت‌های درون سازمانی شامل رویکردهای عملیاتی و تشکیل اداره روابط عمومی، ایجاد سایت و فعالیت در فضای مجازی،‌ جذب اعضای جدید در ۲ سال گذشته می‌شود.
همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های واردکننده، قرارداد با آزمایشگا‌ه‌های طرف قرارداد با سازمان غذا و دارو و قرارداد بیمه تکمیلی پرسنل انجمن نیز در فهرست اقدامات درون سازمانی قرار می‌گیرد.
از جمله اقدامات بیرون سازمانی می‌توان به تشکیل جلسات با معاون وزیر سازمان توسعه تجارت، ریاست اتاق بین‌المللی اتاق بازرگانی ICC، کانون انجمن‌های صنایع غذایی، مدیرکل سازمان گمرک امام‌خمینی و همچنین عضویت انجمن در فدراسیون واردات و ورود یکی از اعضای فدراسیون به هیأت مدیره انجمن به‌عنوان بازرس اشاره کرد. همچنین جلساتی را با نایب رییس اتاق، سازمان امور نمایشگاه‌ها، مرکز رتبه‌بندی ایران، رییس سازمان غذا و دارو، رییس کل گمرک ایران تشکیل داده‌ایم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false