×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

آخرین اخبار

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت غذا: آدامس محصولی است که در گذشته شاید به عنوان یک تنقلات از آن یاد می‌شد اما امروزه علم ثابت کرده است که مصرف آدامس می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. کسب جایزه R&D برتر و تندیس دکتر شهاب ما را بر آن داشت تا با مهندس علی‌اکبر همتی مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت بایودنت گفت‌وگویی را انجام دهیم و از نزدیک با چند و چون تولید آدامس و پروسه آن آشنا شویم.در انتها و در کنار آشنا شدن با ۴۰ محصول متنوع این شرکت به این نتیجه می‌رسیم که تولید آدامس دنیایی فراتر از یک تنقلات است. با هم ماحصل گفت‌و‌گویی خواندنی با خالق طعم‌های به یاد ماندنی بایودنت را می‌خوانیم:

مریم حق بیان

چرا بایودنت با وجود نوپا بودن حرف اول را می‌زند؟

هدف اصلی شرکت تولید محصولاتی سلامت محور برای تمام اقشار جامعه است. انتخاب مواد اولیه با کیفیت بالا و مرغوب، بهره‌گیری از دانش روز دنیا، همکاری با مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی و استفاده از امکانات دستگاهی پیشرفته از جمله دستور کارهای این مجموعه برای رسیدن به اهداف تبیین شده آن و در نتیجه تولید یک محصول با کیفیت می‌باشد.

مسأله اصلی اینجاست که بایودنت با توجه به حضور چهار ساله در بازار آدامس کشور با برندهای مطرح دنیا مثل فایو و تریدنت مقایسه می‌شود؟ استراتژی این حضور موفق چگونه پایه‌ریزی شده است؟

مبنای فعالیت بایودنت صداقت و پشتکار است. ما در تولید محصولات سعی بر این داشتیم سلامت دهان و دندان و به طور کلی سلامت مصرف کننده که سرمایه اصلی شرکت بایودنت استرا در اولویت قرار دهیم و به این مهم توجه ویژه‌ای داشتیم. حذف آسپارتام، استفاده از ماده مفید زایلیتول برای سلامت دندان‌ها، استفاده از رنگ‌های طبیعی و حذف برخی رنگ‌های طبیعی مصنوعی غیرمجاز از محصولاتمان سبب شد برند بایودنت از محصولات رقیب گوی سبقت برباید.

انتخاب و خلق طعم‌های شما چگونه صورت می‌گیرد؟

در راستای خلق طعم‌ها و یا ارتقا کیفیت محصولاتمان، علاوه بر دسترسی به سیستم‌های دستگاهی و کنترل‌های دقیق یکی از مهمترین پارامترها برخورداری از یک گروه تخصصی ارزیابی حسی می باشد.پروراندن و تقویت حواس بویایی و چشایی تیم بزرگ ارزیابی حسی این مجموعه از جمله افتخارات بزرگ مجموعه در راستای نیل به اهداف خود به شمار می آید. این گروه تخصصی متشکل از سنین مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان و میانسالانی است که می توانند ما را در انتخاب طعم یاری کنند.

حرکت ماندگار شرکت بایودنت در ارتباط با مشتری ایونت «آدامست رو بساز» از نظر روانشناسی تأثیر بسیار بر ذهن مخاطب و مصرف کننده داشت.ممکن است در این رابطه هم کمی توضیح دهیدو بفرمائید این ایده از کجا نشأت گرفت؟

پروژه «آدامست رو بساز» اولین‌بار توسط مهندس کریمی مدیر عامل محترم مجموعه جهت بهره‌مندی از علایق و سلایق مردم و سعی در شناساندن آدامس برای مردم عزیزمان مطرح گردید. به شخصه در ابتدا ایده‌ای در‌‌خصوص آن نداشتم اما و اگرهایی به پروژه وارد کردم و هیچ پیش‌بینی از انتهای پروژه در ذهن نداشتم اما پس از شروع ایونت خدا را شاکر بودم که در چنین فضایی و با چنین مردمان دوست داشتنی طرفدار آدامس قرار گرفتم. حضور یک هفته ای ما در جمع مردم سبب شد به‌‌طور مستقیم با سلایق مخاطبان و مصرف کنندگان خود آشنا شویم و باعث خلق بیش از ۱۴۰ طعم متفاوت آدامس گردید. از بین این طعم‌های ساخته شده به دلیل استقبال فراوان مردم وارد سبد کالای محصولات ما به‌نام‌های دراکو و بلک هول شدند.

پس با این توضیحات واحد R&D شرکت فعالیت شبانه‌روزی دارد؟

بله، از انگیزه‌های اصلی این واحد تشخیص، خلق نوآوری می باشد. رصد برندهای مطرح، محصولات جدید دنیا و شناخت نیازهای جدید جامعه به خلق طعم‌های جدید، شناخت روانشناسی اقشار مختلف جامعه در جهت خلق طعم‌های خارق‌العاده از جمله دستورالعمل‌های واجب این واحد در راستای رسیدن به اهدافش می‌باشد. لذا با فعالیت‌های شبانه‌روزی این واحد رسیدن به اهداف را برای ما مؤثر می‌سازد.

پس با توجه به کلیه توضیحات شما برای صادرات شرکت نباید مشکلی از نظر طعم و کیفیت و ذائقه‌شناسی کشور مقصد داشته باشیم؟

بله، دقیقاً. صادرات برای شرکت بایودنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما همواره در تلاشیم تا دوشادوش برندهای مطرح دنیا در عرصه جهانی به رقابت بپردازیم. در این عرصه با مطالعات گسترده و شناخت در خصوص سلایق، علایق، ذائقه و ملح مردم، هدف صادرات و نیز بررسی نوع آب و هوای منطقه شان، محصولات متناسب با آن جامعه هدف ساخته و عرضه می‌گردد.

با این توضیحات ساختن آدامس بر خلاف تصور بسیار پیچیده است؟

بله کاملاً درست است. ساخت و تولید آدامس جز یکی از سخت ترین تولیدات صنعتی است. چرا که با وجود بیش از ۲۰ نوع ماده اولیه باید ترکیبی خلق شود که از لحاظ طعم، یک محصول خوب، خوشمزه و خارق‌العاده باشد.

آیا این‌که گفته می شود آدامس برای سلامتی دندان کودکان مضر است صحیح می باشد؟

خیر این مسأله برای تمامی آدامس‌ها صحیح نیست. برخی آدامس‌ها حاوی شکر می‌باشند، همانگونه که می‌دانید مصرف بالای شکر برای سلامت دندان و حتی بدن مضر است اما با توجه به تولید آدامس‌های فاقد شکر نه تنها به دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌شود بلکه با افزودن مواد مفید سلامتی دندان‌ها را نیز به ارمغان می آورد.

بلعیدن و یا در اصطلاح قورت دادن آدامس هم خطر‌آفرین است؟

آدامس بهتر است وارد معده نشود اما اگر این اتفاق هم افتاد مشکل برای ما ایجاد نخواهد کرد، چون مواد اولیه آدامس تمامی تاییدیه‌های استاندارد جهانی را کسب کرده‌اند.

اغلب آدامس‌ها را برای هضم غذا و یا رفع بوی بد دهان مصرف می‌کنیم، چه خاصیت‌های دیگری را می توان برای این محصول در نظر گرفت؟

آدامس به تمرکز کمک می کند، همچنین به عنوان یک «حرکت ورزشی فک» نیز مفید به شمار می‌آید. جویدن آدامس سبب ترشح بزاق شده که این امر سبب تمیزی دندان و سیستم گوارش می‌شود. با توجه به این‌که اکثر مواد موثره می توانند از عروق دهانی جذب شوند، می توانیم بسیاری از مواد مؤثره دارویی و گیاهی را نیز از طریق آدامس مصرف نماییم.

در رابطه با قاچاق آدامس چه نظری دارید؟

این مسأله معضل بسیار بزرگی است که امیدواریم با همراهی مسؤولین محترم بتوانیم آن را برطرف کنیم. آدامس‌های قاچاق که از طریق غیر قانونی وارد کشور می شوندفاقد هر گونه تاریخ تولید و انقضا هستند و هیچکدام هم از کیفیت کافی برای مصرف برخوردار نیستند. این امر سبب به خطر افتادن سلامت مردمان عزیز کشورمان می شود.

فروش آدامس‌های تریدنت در ایالات متحده به طور کلی ممنوع است که همین موضوع بر روی بسته‌های آن به وضوح نوشته شده است، این موضوع چه تهدیدی را برای مصرف کننده ایرانی در پی دارد؟

این آدامس‌ها که اکثرا به‌صورت قاچاق وارد ایران می شوند دارای مواد مضری همچون آسپارتام هستندکه مصرف آن برای سلامت انسان مضر است. همچنین در این آدامس‌ها از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود که مجوز مصرف آن‌ها در ایران و حتی در برخی از استانداردهای جهانی آمریکا ممنوع است. نمونه این رنگ تارترازین همان زعفران تقلبی می‌باشد که اکثر مردمان ما با خطرات این رنگ مصنوعی به خوبی آشنا هستند.

در خصوص کسب نشان جهانی توث فرندلی هم توضیحاتی ارایه دهید؟

توث فرندلی به عنوان یکی از معتبرترین معیارهای سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان است. بد نیست بدانید توث فرندلی بنیادی غیرانتفاعی است که تحت نظارت دانشگاه زوریخ سوئیس در زمینه سلامت دهان و دندان فعالیت می‌کند. این نشان در بیش از ۴۰ کشور جهان به رسمیت شناخته می‌شد و تا به حال بیش از ۱۰۰ محصول موفق به دریافت این نشان شده‌اند و بایودنت با اصلاح فرمولاسیون محصولات تولیدی توانسته اولین و تنها برند ایرانی موفق به دریافت این نشان باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false